Lycklig och med pengar över i Gästhamn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Lycklig och med pengar över i Gästhamn

Inlägg av Anders S » fre 18 sep 2009, 17:40

Brendan skrev: Men alla Grefabs båtplatskunder är inte med i hamnföreningarna och än mindre i Frihavnsförordningen. De ska inte behöva finna sig att få sina platser ockuperade.
För många månvarv sedan, Brendan skrev:Naturligtvis grönskyltar jag min plats när jag är borta en längre tid för att segla i Danmark. Det är förutsättningen för att vår båtägarförening i GREFAB-hamnen Björlanda Kile ska kunna vara ansluten till Frihamnsförordningen.
Det är ju så man skall göra. Sedan är det ju inte så att bara de platsinnehavare i båtföreningen som också är med i frihamnsordningen (=köpt ut dekalen och därmed betalar admin-kostnaden) öppnar upp sina platser, utan det gäller alla platserna inom föreningen. (Men, helt korrekt, inte alla platserna i hamnen, eftersom inte alla är med i båtföreningen).När det gäller hur man kan visa ifall man är tillfälligt ute eller om man lämnat platsen, se bilaga. Principen är ju inte direkt okänd, men jag erbjuder innovationen med texten "FH" för att kunna ange att det handlar om en "FH-plats" och inte vilken ledig plats som helst.
Bilagor
FH.JPG
FH.JPG (8.89 KiB) Visad 4658 gånger
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 18 sep 2009, 19:34

Många kommunala småtbåtshamnar har åtminstone tidigare anlagts med stora statliga bidrag. Den kommunala verksamheten ska ju inte vara vinstgivande men för hamnar lyckas man alltid räkna in kostnader så att man kan visa på hur förlustbringande verksamheten är.
För många år sedan satt jag med i en arbetsgrupp som hade till syfte att utröna den verkliga kostnaderna i förhållande till intäkterna. Vi kom fram till att om man betraktar det hela på vanligt företagsekonomiskt sätt så var hamnen lönsam. Kommunens ekonomer kom naturligtvis till en annan slutsats.
Vi påpekade att att gästhamnsavgifterna var onödigt låga, men det var inte diskuterbart, de kunde inte höjas, här gällde det att inte skrämma bort turister. Vilket ju egentligen är bra i synnerhet om alla kommuner tänkte lika.

Vi kan väl ha "Gästhamnsfakta" precis som "Båtfakta"!

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 19 sep 2009, 14:17

bosseh skrev:Många kommunala småtbåtshamnar har åtminstone tidigare anlagts med stora statliga bidrag.
<snip>

Vi kan väl ha "Gästhamnsfakta" precis som "Båtfakta"!
Utmärkt förslag. Kan vi be sailguide att inrätta ett parallellt verk till båtfakta
så skall vi ge bidrag dit.

Alternativt kan man starta en "wiki" så skriver vi själva.

/PS jag tycker fortfarande att "båtfakta classic" är helt överlägsen den nya
sökmetoden.
/DS
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 19 sep 2009, 15:41

Hej
Utmärkt idé. Jag fixar gärna en gästhamnsfakta som vi gemensamt kan fylla på.
Vilka rubriker skall vi ha?
Spontant borde det väl vara betyg på miljö, toaletter, fritt textfält att skriva löpande textomdöme. Men vad mer?

Mvh

Anders L
P.S. Själv tycker jag att nya sökmetod version "avancerad sök" är roligast. D.S.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 19 sep 2009, 16:39

Hehe, kul att se att mitt gamla förslag med olika kategorier börja få genomslag. :lol:

Men nog är det bättre med egna sektioner för respektive typ av inlägg. De som inte är intresserade av filosofiska sektionen kan helt enkelt strunta i den. Om jag fick önska skulle jag ha en rubrik för riggtrim och en till för kappsegling, även om jag bara är en förvirrad lys-seglare för att citera en känd återvändare. :wink:

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 19 sep 2009, 16:39

Anders skrev:Hej
Utmärkt idé. Jag fixar gärna en gästhamnsfakta som vi gemensamt kan fylla på.
Vilka rubriker skall vi ha?
Spontant borde det väl vara betyg på miljö, toaletter, fritt textfält att skriva löpande textomdöme. Men vad mer?

Mvh

Anders L
.
miljö, toa , duschmöjlighet,fasta grillar, förtöjningsmetod( y-bom, ankare fasta förtöjn.etc),affär/kiosk, restaurant,diesel, position+ev. vägledning, kontaktperson/tfnnummer, samt naturligtvis en eller flera ( eller inga) stjärnor eller kanske snarare ankare.
Antalet stjärnor/ankare skulle kunna vara en voteringsfunktion där vi kan välja att avge ett omdöme, dvs en medelvärdesbildning av allas åsikter.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » lör 19 sep 2009, 19:54

Jag tycker Gästhamnsfakta är mycket bra idé även om det finns fler liknande idag.
Formulär med fasta rubriker så det är lätt att söka sen men även personliga synpunkter precis som i båtfakta så man kan få lite nyanser och kanske upplevelser.
Betyg 1-5 kan vara bra men svårt, allt är förstås subjektivt. Kanske fungerar bättre om många sätter betyg och sidan visar ett medelvärde (röstningsfunktion)?
Peter
S/Y Calypso

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 19 sep 2009, 20:46

Hej,
Ja, fasta frågor med betygssystem (som sedan vägs ihop) plus möjlighet till personliga synpunkter tror jag blir bra.
Tack peterh för bra förslag till fasta rubriker. Finns det fler förslag?

Mvh

Anders L

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 20 sep 2009, 08:18

Det är väl rimligt att man har två avdelningar - en för "fakta" och en för omdömen/kommentarer. Det skulle spegla båtfaktaupplägget. Faktadelen kan ju de som sas "bor" i hamnen lätt hjälpa till med. Sedan behöver inte omdömet vara så märkvärdigt eller detaljerat utan kunna bestå av enklare kommentarer, typ, "hajning i NO". Gör man plats för en skiss kan man också lägga in naturhamnar om man vill.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 20 sep 2009, 09:47

Jag ber att få addera "faktakolumnen" Trådlöst bredband

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 20 sep 2009, 10:08

Om detta skall bli något mer än en liten lekstuga måste alla uppgifter vara daterade, så att den som väljer eller väljer bort en gästhamn efter att ha läst här kan bedöma hur relevant beslutsunderlaget är.
Jag gissar att de flesta som läser inte är bland de som är aktiva som forumdeltagare, men de får förmodas vara seglare och bör få tillförlitliga uppgifter.

Vem åtar sig att uppdatera forumet och hur ofta, och vilka kommer med regelbundet förnyade sakuppgifter från ett stort antal gästhamnar?

MVH
Håkan
skeptisk klottrare
En expert i mängden

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 20 sep 2009, 13:39

Hej igen
Tack för ytterligare bra åsikter.
Trådlöst bredband skall givetvis med!
Håkan, kloka synpunkter. Det är inga större problem att göra så att det tydligt framgår vilket datum uppgifterna är inlagda så att man åtminstone kan avgöra hur gamla uppgifterna är.
Frivilla som vill hjälpa till får gärna maila mig!

Mvh

Anders

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 20 sep 2009, 14:24

Maxi33 skrev: ... så att den som väljer eller väljer bort en gästhamn efter att ha läst här ...
Vi bör alltså vara lika frikostiga med ros som med ris. Men min erfarenhet (och självinsikt) ger tyvärr vid handen att vi är snarare med riset.

Dock, det finns alldeles utmärkta gästhamnar. Låt oss också skriva om dessa!

mvh Sven-Barry

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 20 sep 2009, 15:25

Eilean skrev: Jfr Grundsund i somras. Vi blev förvisade utanpå en trålare som dagen innan varit ute och trålat räka - en miljard flugor! Dessutom var det 75 m till elstolpen, vilket jag klarade tack vare massor av kabel och en hygglig norrman som tillät mig y-koppla. Vatten var bara att glömma. Hamnavgift - 75 kr mer än de som var 60 cm kortare än oss och som kunde ligga bekvämt, utan flugor och klättring på ett skitigt trålardäck och hade vatten och el 5 m från fören. Hade jag inte haft så lång kabel hade jag också sluppit betala 40.- för elen.
Och så vill man att jag skall ha förståelse för investeringarna i hamnen - jo tjena!
090720_2.jpg
Jag antar att det var utanpå trålaren Sandö på Skaftö-sidan du låg? Det tycker jag var en ynnest, som du ska vara tacksam för!
I somras såg det oftast ut som på bilden - 6 båtar utanpå Sandö och knôkfullt vid kajerna.

Om det är en bra gästplats man vill ha när man kommer till Skaftö, så är det Lyckans Slip i Fiskebäckskil som gäller. Det är en gästhamn som har allt de flesta begär. Den är i absolut toppklass - pedantiskt välskött, extremt skyddad med trevlig krog, pittoresk miljö och alla faciliteter. Om du hade hört av dig till mig och vi långseglade samtidigt (gjorde vi det?), så hade du kunnat få låna vår permanentplats gratis.

Grundsund har en mycket mindre hamn, inte lika väl skyddad, bra krogar, men kanske inte fullt så pittoresk och med utbyggda faciliteter endast på Ösö-sidan.
I all hast har man på grund av Saltöeffekten fått skapa plats även på Skaftösidan. Där finns nu ett elskåp och en vattenpost. Skepparen på Sandö upplåter sin båt för gästbåtar, eftersom trycket har blivit enormt. Alla ska se de vansinnigt intressanta platserna från Saltöserien, ljugarebänken, Blomgrens cigarrhandel etc. Busslaster med turister går i skytteltrafik för att guidas runt i Grundsund och huspriserna har rakat i höjden.
Men är man ointresserad av Saltö, ska man välja en annan hamn.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » sön 20 sep 2009, 15:52

Stämmer också in i lovsången till Lyckans Slip! Dessutom hamnkapten som möter upp och visar till ledig plats med mycket trevligt bemötande!

Skriv svar