Eilean skrev:
Jfr Grundsund i somras. Vi blev förvisade utanpå en trålare som dagen innan varit ute och trålat räka - en miljard flugor! Dessutom var det 75 m till elstolpen, vilket jag klarade tack vare massor av kabel och en hygglig norrman som tillät mig y-koppla. Vatten var bara att glömma. Hamnavgift - 75 kr mer än de som var 60 cm kortare än oss och som kunde ligga bekvämt, utan flugor och klättring på ett skitigt trålardäck och hade vatten och el 5 m från fören. Hade jag inte haft så lång kabel hade jag också sluppit betala 40.- för elen.
Och så vill man att jag skall ha förståelse för investeringarna i hamnen - jo tjena!
Jag antar att det var utanpå trålaren Sandö på Skaftö-sidan du låg? Det tycker jag var en ynnest, som du ska vara tacksam för!
I somras såg det oftast ut som på bilden - 6 båtar utanpå Sandö och knôkfullt vid kajerna.
Om det är en bra gästplats man vill ha när man kommer till Skaftö, så är det Lyckans Slip i Fiskebäckskil som gäller. Det är en gästhamn som har allt de flesta begär. Den är i absolut toppklass - pedantiskt välskött, extremt skyddad med trevlig krog, pittoresk miljö och alla faciliteter. Om du hade hört av dig till mig och vi långseglade samtidigt (gjorde vi det?), så hade du kunnat få låna vår permanentplats gratis.
Grundsund har en mycket mindre hamn, inte lika väl skyddad, bra krogar, men kanske inte fullt så pittoresk och med utbyggda faciliteter endast på Ösö-sidan.
I all hast har man på grund av Saltöeffekten fått skapa plats även på Skaftösidan. Där finns nu ett elskåp och en vattenpost. Skepparen på Sandö upplåter sin båt för gästbåtar, eftersom trycket har blivit enormt. Alla ska se de vansinnigt intressanta platserna från Saltöserien, ljugarebänken, Blomgrens cigarrhandel etc. Busslaster med turister går i skytteltrafik för att guidas runt i Grundsund och huspriserna har rakat i höjden.
Men är man ointresserad av Saltö, ska man välja en annan hamn.