Lycklig och med pengar över i Gästhamn
Lycklig och med pengar över i Gästhamn
Inspirerad av bosseh´s kommentar om olyckliga seglare i en annan tråd har jag nöjet att meddela att min lycka är stor varje gång jag går till en dansk hamn. Exempelvis Läsö, där jag, min sjuttonåriga dotter och hennes kompis tillbringade några fina dagar för någon vecka sedan.
Lyckan infinner sig därför att det regelmässigt finns en äkta hamnkapten som gör skäl för namnet. Och för att faciliteter som hygienutrymmen nästan alltid är välstädade och i oklanderligt skick. Och för att det ofta finns fin restauration i närheten. Samt affärer med gemyt och originalitet. På Läsö betalade vi omräknat till svenska kronor, 240 per natt. För dessa pengar ingår el. Duscharna kostar fem danska kronor och man hinner väl med tvagning.
Min lycka är också mycket stor när jag lämnar en sådan plats som Grebbestad.
Under sommaren hamnade vi också därstädes. Där finns ingen hamnkapten att tillgå, men väl en skolflicka som inkasserade hamnavgiften, 260 kronor. I denna straffavgift ingår el. Och kissluktande toaletter med trasiga detaljer. I duschen luktar det också illa, men det kanske är OK i Grebbestads Gästhamns ögon. Där ligger ett pärlband av restauranger alldeles i närheten. Alla har sitt eget musikaliska budskap som de gästvänligt sprider ut i omgivningarna. En sällsam blandning av Sweet Home Alabama, elförstärkt Taube, en dos Gyllene Tider och sådant där ljud som uppstår när en färgad man med stora byxor hoppar upp och ned på stället samt kliar sig i skrevet, jag tror det heter HippochHopp eller nåt ditåt och man hör och ser det ibland på TV'n när man talar om för dottern att maten är klar, når ens med tiden ordentligt sargade öron. Grebbestads främsta merit som ort betraktat är dess fina kyrka samt dess systembolag.
Jag tror inte ens att det vore värt pengen i Grebbestad om det så vore gratis.
mvh Sven-Barry - en lycklig seglare och man
Lyckan infinner sig därför att det regelmässigt finns en äkta hamnkapten som gör skäl för namnet. Och för att faciliteter som hygienutrymmen nästan alltid är välstädade och i oklanderligt skick. Och för att det ofta finns fin restauration i närheten. Samt affärer med gemyt och originalitet. På Läsö betalade vi omräknat till svenska kronor, 240 per natt. För dessa pengar ingår el. Duscharna kostar fem danska kronor och man hinner väl med tvagning.
Min lycka är också mycket stor när jag lämnar en sådan plats som Grebbestad.
Under sommaren hamnade vi också därstädes. Där finns ingen hamnkapten att tillgå, men väl en skolflicka som inkasserade hamnavgiften, 260 kronor. I denna straffavgift ingår el. Och kissluktande toaletter med trasiga detaljer. I duschen luktar det också illa, men det kanske är OK i Grebbestads Gästhamns ögon. Där ligger ett pärlband av restauranger alldeles i närheten. Alla har sitt eget musikaliska budskap som de gästvänligt sprider ut i omgivningarna. En sällsam blandning av Sweet Home Alabama, elförstärkt Taube, en dos Gyllene Tider och sådant där ljud som uppstår när en färgad man med stora byxor hoppar upp och ned på stället samt kliar sig i skrevet, jag tror det heter HippochHopp eller nåt ditåt och man hör och ser det ibland på TV'n när man talar om för dottern att maten är klar, når ens med tiden ordentligt sargade öron. Grebbestads främsta merit som ort betraktat är dess fina kyrka samt dess systembolag.
Jag tror inte ens att det vore värt pengen i Grebbestad om det så vore gratis.
mvh Sven-Barry - en lycklig seglare och man
- mariatherese
- Diamantmedlem
Re: Lycklig och med pengar över i Gästhamn
Är lite avis! Vi har inte lyckats ta oss till Läsö i år. Ingen hundvakt, jobb mitt i semestern, kuling och horisontellt regn och en massa andra saker har hindrat oss. Nästa år dock! 
-
RunawayPeter
- Silvermedlem
Ja stackars er västkustbor, det verkar som utbudet av naturhamnar och egna öar är starkt begränsat.
Vi på ostkusten har det bättre ställt med den varan, nästintill obegränsat! Men jag håller med om gästhamnskritiken.
Alltför många tar betalt för ingenting, släng upp en sunkig dushbarrack och du kan ta betalt! Krogarna alldeles vid hamnen är ett gissel för oss familjeseglare, lyckligtvis är dom inte många och det är ju som sagt valfritt i högsta grad på ostkusten.
Dock gjorde vi misstaget att lägga oss i inre hamnen i Visby för några år sen. Då skulle man varit yngre, singel och berusad
En hamn som jag dock gillar av gästhamnar är Nynäshamn, det är bara synd att det inte ens finns en lekplats för barn. Oxelösund har en jättefin lekplats, men bara en sunkig duschbarrack.
I hemmasjön, Hjälmaren, har en båtklubb, Fiskeboda, börjat ta "Hamnavgift" för att man lägger vid en brygga där. Alla ska ha pengar av oss båtfolk, och inte alltid får vi valuta för dom. I gravleviken på Öja, hade jag knappt lagt till förrns en gubbe hoppade ombord på båten, sprang fram och sa; - Jag ser att du inte betalt! - Jag kom ju nu, för 2 min sen!
Där går jag helst inte in mer...
Vi på ostkusten har det bättre ställt med den varan, nästintill obegränsat! Men jag håller med om gästhamnskritiken.
Alltför många tar betalt för ingenting, släng upp en sunkig dushbarrack och du kan ta betalt! Krogarna alldeles vid hamnen är ett gissel för oss familjeseglare, lyckligtvis är dom inte många och det är ju som sagt valfritt i högsta grad på ostkusten.
Dock gjorde vi misstaget att lägga oss i inre hamnen i Visby för några år sen. Då skulle man varit yngre, singel och berusad
En hamn som jag dock gillar av gästhamnar är Nynäshamn, det är bara synd att det inte ens finns en lekplats för barn. Oxelösund har en jättefin lekplats, men bara en sunkig duschbarrack.
I hemmasjön, Hjälmaren, har en båtklubb, Fiskeboda, börjat ta "Hamnavgift" för att man lägger vid en brygga där. Alla ska ha pengar av oss båtfolk, och inte alltid får vi valuta för dom. I gravleviken på Öja, hade jag knappt lagt till förrns en gubbe hoppade ombord på båten, sprang fram och sa; - Jag ser att du inte betalt! - Jag kom ju nu, för 2 min sen!
RunAwayPeter om jag inte minns fel finns det en lekplats alldelles nära hamnen i Nynäshamn, på södra sidan. En mini fiskebåt eller sånt, kanske inte i klass med disneyland men dög ändå.
Annars håller med om att vi har ingenting att klaga om vad gäller gästhamnar på Ostkusten, så långt man undviker Sandhamn på helgen. Utö är en gränsfall, tvättmaskiner bokade 48 timmar framåt, duschar och toaletter underdimensionerade för högsäsong. Sen är det inte alltid lätt att fylla på vattentank, i många platser får man fylla med dunk, spelar inte så stor roll för oss vi använder det nästan bara för att dricka men om du har 600l att fylla på för att duscha diska osv kan det vara jobbig med 5-10l i taget.
Annars Trosa, Fejan, Finnhamn, Harstena, Möja, plus många mindre hamnar, underbara platser.
På Möja Kyrkviken får man tydligen betala avgift även om man ligger mot land på sydvästra sidan, där det inte ens finns nån brygga. Vi fick höra att marken tillhör kyrkan och dom tydligen samlar pengar för att kunna bygga en brygga, på sikt. Tydligen tjafsas det om det också. Vet ej hur lång dom har samlat avgift men om det går lika fort att ta beslut för bryggan som det gick för Norra Länken eller Förbifart Stockholm så ska man säkert få en mahogny brygga med individuella bastu och jacuzzi om sisådär 10-15 år.. Perfekt då för att kunna se sin båt hoppa upp och ner 2 meter i svallet från Waxholmbåtarna där.
mvh
david
Annars håller med om att vi har ingenting att klaga om vad gäller gästhamnar på Ostkusten, så långt man undviker Sandhamn på helgen. Utö är en gränsfall, tvättmaskiner bokade 48 timmar framåt, duschar och toaletter underdimensionerade för högsäsong. Sen är det inte alltid lätt att fylla på vattentank, i många platser får man fylla med dunk, spelar inte så stor roll för oss vi använder det nästan bara för att dricka men om du har 600l att fylla på för att duscha diska osv kan det vara jobbig med 5-10l i taget.
Annars Trosa, Fejan, Finnhamn, Harstena, Möja, plus många mindre hamnar, underbara platser.
På Möja Kyrkviken får man tydligen betala avgift även om man ligger mot land på sydvästra sidan, där det inte ens finns nån brygga. Vi fick höra att marken tillhör kyrkan och dom tydligen samlar pengar för att kunna bygga en brygga, på sikt. Tydligen tjafsas det om det också. Vet ej hur lång dom har samlat avgift men om det går lika fort att ta beslut för bryggan som det gick för Norra Länken eller Förbifart Stockholm så ska man säkert få en mahogny brygga med individuella bastu och jacuzzi om sisådär 10-15 år.. Perfekt då för att kunna se sin båt hoppa upp och ner 2 meter i svallet från Waxholmbåtarna där.
mvh
david
På tal om gästhamnar: Oskarshamn inre hamnen 130:-/dygn, då ingår el, vatten, dusch samt tvättstuga! Sanslöst billigt, trevlig hamnkapten och rent och snyggt. Men staden Oskarshamn är väl annars inte jättemycket att hurra för. Normal svensk stad med allt som förväntas finns, inte några överaskningar. 
Bär av, bär av, BÄR AV
För dem som vågar sig norr om Väddö och Öregrund och vill till en gästhamn kan Ängskär rekommenderas. Ligger halvvägs upp i Grepen. 70:- natten + 10:- för el för dem som vill ha. Hamnkaptenen kommer och möter på bryggan och hjälper till att förtöja. Rena toaletter, dagrum, fik mm. 1 km till en enkel restaurang (cyklar finns att låna). För dem som undrar så har Ängskär varit världens största utskeppningshamn av järn (men det var på 17- och 1800-talet). Världens största järnbruk ligger i närheten (Lövsta bruk) och nyttjade hamnen.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det är alltså självklart att alla på detta forum är bosatta söder om Öregrund?Kjelle skrev:För dem som vågar sig norr om Väddö och Öregrund och vill till en gästhamn kan Ängskär rekommenderas. Ligger halvvägs upp i Grepen. 70:- natten + 10:- för el för dem som vill ha. Hamnkaptenen kommer och möter på bryggan och hjälper till att förtöja. Rena toaletter, dagrum, fik mm. 1 km till en enkel restaurang (cyklar finns att låna). För dem som undrar så har Ängskär varit världens största utskeppningshamn av järn (men det var på 17- och 1800-talet). Världens största järnbruk ligger i närheten (Lövsta bruk) och nyttjade hamnen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Tacka vet jag storjungfrun, fin hamn trevliga människor som bor nära hamnen, vacker fyr, bastu utan bokning, fina toaletter, sopmajor och hamnavgiften är mer symbolisk, tror det var 40kr.
Årets bottennapp var tveklöst Lilla Bommen i Göteborg. 430 .- för en natt, i en fullkomligt hopplöst underdimensionerad hamn med för korta pick-up-linor som ständigt fastnar i propellrarna (3 st på mindre än 48 tim som jag såg). Hamnplatserna och linornas längd är dimensionerade för 8-metersbåtar, men man tar gladeligen massor av extra betalt för större båtar. Då ingår heller inte el, dush eller internet. Däremot skitigt vatten och massa stök med passbåtar som hänsynslöst delar hamnen. Och ingen hamnkapten som masar sig ur kontoret och försöker hjälpa till.
Skall man bara bunkra, har goda fendrar kan man lyckligtvis förtöja i älven nedanför Operan. Men en nattplats blir mycket obekväm.
Märkligt att storstäder som Stockholm och Göteborg, med sina ändlösa kajer skall vara både dyrare och oändligt mycket sämre än hålor som Paris, Barcelona eller Amsterdam för gästande båtar.
Skall man bara bunkra, har goda fendrar kan man lyckligtvis förtöja i älven nedanför Operan. Men en nattplats blir mycket obekväm.
Märkligt att storstäder som Stockholm och Göteborg, med sina ändlösa kajer skall vara både dyrare och oändligt mycket sämre än hålor som Paris, Barcelona eller Amsterdam för gästande båtar.
Nu är det några år sedan jag seglade på västkusten, vill minnas att det kostade en bra bit under 200 kr, de siffror ni skriver om är ju rena skräcken! Nuförtiden seglar jag bara på ostkusten, där kan jag rekommendera Idö. 120 kr och fantastisk restaurang, dusch ingår men är väl si och så el kostar 40. Byxelkork tar 160 (tyckte jag var dyrt....) men då ingår allt, helt OK är det. Hamnkapten på piren, laddare hade de att låna ut då vi inte hade någon!
För dem som redan är norr om Väddö och Öregrund är det ju inget "vågar", vi är ju redan därGuitar Nilsson skrev:Det är alltså självklart att alla på detta forum är bosatta söder om Öregrund?Kjelle skrev:För dem som vågar sig norr om Väddö och Öregrund och vill till en gästhamn kan Ängskär rekommenderas. Ligger halvvägs upp i Grepen. 70:- natten + 10:- för el för dem som vill ha. Hamnkaptenen kommer och möter på bryggan och hjälper till att förtöja. Rena toaletter, dagrum, fik mm. 1 km till en enkel restaurang (cyklar finns att låna). För dem som undrar så har Ängskär varit världens största utskeppningshamn av järn (men det var på 17- och 1800-talet). Världens största järnbruk ligger i närheten (Lövsta bruk) och nyttjade hamnen.
För den som vill undvika turistfällan "Lilla Bommen" rekommenderas att i stället nyttja någon av hamnarna i Långedrag eller Fiskebäck. För stadsbesök, t ex en korv vid Järntorget, är Långedrag duglig, eftersom "tricken" (spårvagnen) går nära och bra. Långedrag har anständig servicenivå, och kostar. I Fiskebäck är det litet sämre kommunikationer (buss, inte så ofta) men vanligen ligger man där utan kostnad (och utan service, i praktiken).Eilean skrev:
Du har naturligtvius rätt i att det finns alternativ en bit bort. Men ibland vill man ta stöket och ligga riktigt centralt, mitt i stan, nära till allt. Och Långedrag är ju knappast billigare än L.Bommen.Förmodligen med långt bättre service och kvalitet då.F Ehn skrev:
För den som vill undvika turistfällan "Lilla Bommen" rekommenderas att i stället nyttja någon av hamnarna i Långedrag eller Fiskebäck. För stadsbesök, t ex en korv vid Järntorget, är Långedrag duglig, eftersom "tricken" (spårvagnen) går nära och bra. Långedrag har anständig servicenivå, och kostar. I Fiskebäck är det litet sämre kommunikationer (buss, inte så ofta) men vanligen ligger man där utan kostnad (och utan service, i praktiken).
I Stockholm går det överhuvudtaget inte och Gbg blir man uppkörd i en rent ut sagt skithamn. I Paris kan man ligga för 25€ natten 200 m från Eiffeltornet, med el, vatten, fina duschar och sympatisk, arbetande hamnkapten. Samma i London, Barcelona och någon mån Amsterdam bara för att nämna några exempel. Det får gärna kosta en del på sådana platser. Men varför skall servicen vara sämre än vad man förväntar sig i en 100-kronorsmarina?
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Enda rätta i sån situation är att vägra diskutera med gubben, jaga iland honom unde hotande åtbörder och *sedan* fråga vad han vill, oavsett vad han tjafsat om när han oinbjuden hoppade ombord på båten. Fast hos oss är det skeppshunden som sköter den sakenRunawayPeter skrev: I hemmasjön, Hjälmaren, har en båtklubb, Fiskeboda, börjat ta "Hamnavgift" för att man lägger vid en brygga där. Alla ska ha pengar av oss båtfolk, och inte alltid får vi valuta för dom. I gravleviken på Öja, hade jag knappt lagt till förrns en gubbe hoppade ombord på båten, sprang fram och sa; - Jag ser att du inte betalt! - Jag kom ju nu, för 2 min sen!
För den som vill undvika turistfällan "Lilla Bommen" rekommenderas att i stället nyttja någon av hamnarna i Långedrag eller Fiskebäck. För stadsbesök, t ex en korv vid Järntorget, är Långedrag duglig, eftersom "tricken" (spårvagnen) går nära och bra. Långedrag har anständig servicenivå, och kostar. I Fiskebäck är det litet sämre kommunikationer (buss, inte så ofta) men vanligen ligger man där utan kostnad (och utan service, i praktiken).[/quote]
Fiskebäck och GREFABS övriga hamnar ÄR INTE gästhamnar!
Jag blir så förb.... trött på alla utbölingar som bara går in och lägger sej, pluggar i elkabeln, låser båten och går på Liseberg.
Har fått flytta på "gäster" flera ggr i år för att komma åt min plats.
Än en gång Grefabs hamnar: Saltholmen, Hinsholmen, Fiskebäck, Torslanda, Björlanda, Hovås, Killingholmen, med flera är inga gästhamnar.
http://www.grefab.se/
Fiskebäck och GREFABS övriga hamnar ÄR INTE gästhamnar!
Jag blir så förb.... trött på alla utbölingar som bara går in och lägger sej, pluggar i elkabeln, låser båten och går på Liseberg.
Har fått flytta på "gäster" flera ggr i år för att komma åt min plats.
Än en gång Grefabs hamnar: Saltholmen, Hinsholmen, Fiskebäck, Torslanda, Björlanda, Hovås, Killingholmen, med flera är inga gästhamnar.
http://www.grefab.se/