Spänna Vanten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 jun 2008, 15:49

Fredrik skrev:Har du en gammal båt kan en uppsättning nya vantskruvar för ytter- och undervant vara väl investerade pengar. Efter 10 års skruvande börjar de gamla skruvarna gå ganska trögt, då vågar man kanske inte spänna så mycket som krävs... Själv bytte jag för ett par år sedan, efter att ha spänt upp riggen hårt inför en tuff kappsegling hade två vantskruvar skurit ihop totalt och var bara att kasta. Tur att de satt kvar iallafall...
Det är av detta skäl som man rekommenderar att justera det sista (tyngsta) när man seglar. Då skruvar man på läsidan när belastningen där är som lägst, och så slår man och justerar det sista på andra sidan.

Skall man justera ofta (som man gör med en mekanisk akterstagsträckare) har den annorlunda gängor och material i skruv och "mutter". Att göra rent ordentligt och smörja upp gängan med lämplig olja är vitalt - annars kan det skära när som helst.
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 30 jun 2008, 16:01

I boken Segel och Riggtrim står det mesta man behöver veta om skotning, trimning och riggning. Rekommenderas!
Gillar att segla!

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » mån 30 jun 2008, 21:02

Vid riggningen av min nyinköpta båt försökte jag följa Seldéns riggningsanvisningar, som är utförliga och tydliga. Tyvärr gick det inte så bra. Jag tejpade tumstocken till övervantet, men konstaterade en bit in i proceduren att tumstocken rörde sig så mycket att mätningen blev osäker (en mm betyder så mycket, 5 %). Jag kanske skulle lagt på flera lager gaffa-tejp. Vidare hade jag behövt en ordentlig stege för att fixera tumstock nr två till akterstaget, som ansluter till en hanfot. Nu blev det i st. en ansättning på känn. Riggspänningsmätare är säkert bra (till förra båten använde jag Vajert) men den kräver kalibrering. Har ni tips?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 01 jul 2008, 15:17

ALm skrev:Vid riggningen av min nyinköpta båt försökte jag följa Seldéns riggningsanvisningar, som är utförliga och tydliga. Tyvärr gick det inte så bra. Jag tejpade tumstocken till övervantet, men konstaterade en bit in i proceduren att tumstocken rörde sig så mycket att mätningen blev osäker (en mm betyder så mycket, 5 %). Jag kanske skulle lagt på flera lager gaffa-tejp. Vidare hade jag behövt en ordentlig stege för att fixera tumstock nr två till akterstaget, som ansluter till en hanfot. Nu blev det i st. en ansättning på känn. Riggspänningsmätare är säkert bra (till förra båten använde jag Vajert) men den kräver kalibrering. Har ni tips?
Nu använder jag inte min riggmätare så ofta (har ju en masthead med rullstor, där det i princip gäller att staga upp stubben orubbligt och rakt, och sedan är det "klart") men kan komma mycket långt med att känna på stag och vant, jämföra (så det blir balanserat) och sedan provsegla litet försiktigt. När man kan segla med 20-25-30 graders krängning (beroende på båttyp, rigg, åsikt om vad som är "lagom" mm) utan slack i lävanten och med i stort sett rak mast i sidled så är man ju "hemma". Då kan man ju för allan del sätta på sin Vajert och anteckna varje wire, så är man nära till nästa vår.

Mitt eget "listiga trick" var att sätta tejp på vantskruven mycket ordentligt, och så hoppandes jag att det bara var att skruva ner till tejpen nästa vår. Alla var olika, vilket jag genast såg när jag hade alla vantskruvarna lösa till rengöring. Var de sedan skulle sitta fanns däremot ingen tejp som avslöjade... Numera sitter det en sådan på också. BUF, BUA, BT, BM osv osv. Ett annat tips är att inte dela gamla vantskruvar i onödan, utan hålla samman de tre delarna. Eftersom gängorna oundvikligen slits med tiden kan det gå illa om man blandar nya och gamla delar i samma vantskruv.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 01 jul 2008, 15:57

Efter att riggen äntligen är OK, tag en tårbitsformad tunn plywoodbit och stick in den mellan vanskruvarnas gängade pinnar i mitten. Markera avståndet och skriv dit vilken vantskruv det gäller. Du kan ha samma tårtbit till alla vantskruvar i hela riggen. Spar tårtbiten till nästa år och ha den som mall.
Men markera som sagt så att samma vant + vantskruv hamnar på gamal platsen nästa år.

nobbe
Trogen medlem

Skjutmått

Inlägg av nobbe » fre 04 jul 2008, 07:50

Använd skjutmått och mät avståndet mellan skruvarna. Skriv ner i loggboken måtten, till slut hittar du ett trim som du gillar om du inte redan har det. Viktigt att hålla isär de olika vantsskruvarna så att de hamnar på rätt ställe. Brukar av den anledningen lämna skruven på båten och slipper därmed också få skit i gängorna.

Skriv svar