ALm skrev:Vid riggningen av min nyinköpta båt försökte jag följa Seldéns riggningsanvisningar, som är utförliga och tydliga. Tyvärr gick det inte så bra. Jag tejpade tumstocken till övervantet, men konstaterade en bit in i proceduren att tumstocken rörde sig så mycket att mätningen blev osäker (en mm betyder så mycket, 5 %). Jag kanske skulle lagt på flera lager gaffa-tejp. Vidare hade jag behövt en ordentlig stege för att fixera tumstock nr två till akterstaget, som ansluter till en hanfot. Nu blev det i st. en ansättning på känn. Riggspänningsmätare är säkert bra (till förra båten använde jag Vajert) men den kräver kalibrering. Har ni tips?
Nu använder jag inte min riggmätare så ofta (har ju en masthead med rullstor, där det i princip gäller att staga upp stubben orubbligt och rakt, och sedan är det "klart") men kan komma mycket långt med att känna på stag och vant, jämföra (så det blir balanserat) och sedan provsegla litet försiktigt. När man kan segla med 20-25-30 graders krängning (beroende på båttyp, rigg, åsikt om vad som är "lagom" mm) utan slack i lävanten och med i stort sett rak mast i sidled så är man ju "hemma". Då kan man ju för allan del sätta på sin Vajert och anteckna varje wire, så är man nära till nästa vår.
Mitt eget "listiga trick" var att sätta tejp på vantskruven mycket ordentligt, och så hoppandes jag att det bara var att skruva ner till tejpen nästa vår. Alla var olika, vilket jag genast såg när jag hade alla vantskruvarna lösa till rengöring. Var de sedan skulle sitta fanns däremot ingen tejp som avslöjade... Numera sitter det en sådan på också. BUF, BUA, BT, BM osv osv. Ett annat tips är att inte dela gamla vantskruvar i onödan, utan hålla samman de tre delarna. Eftersom gängorna oundvikligen slits med tiden kan det gå illa om man blandar nya och gamla delar i samma vantskruv.