X-99 för cruising och racing

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 19 nov 2007, 14:09

Fredrik skrev:Är det inte så att en profil är helt nödvändig om man skall kunna rulla seglet? Alltså; har man ett rullsystem måste man montera en profil?
Nej, du kan ha dragkedja i förliket också. Mycket snällare mot seglet, inga hakar som nöter hål på duken då det rullas upp. Vi köpte det till vår sjävlslående fock på rulle till 707an men jag har ingen erfarenhet av det själv ännu... ( http://707.sailfast.se/Renoveringdel1.htm )Men det lär ska vara bra.

Förresten så har vi tre vertikala lattor i focken också.

Har för mig att Matsa här på forumet tycker det är bra med dragkedja, han vet säkert mer.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 19 nov 2007, 14:20

Fredrik skrev:Är det inte så att en profil är helt nödvändig om man skall kunna rulla seglet? Alltså; har man ett rullsystem måste man montera en profil?

Jag vet att det även går att rulla ett segel med hakar, men jag kan tänka mig att det sliter hårt på seglet när man rullar det.

Största anledningen till att jag vill ha rulle är bekvämligheten, att kunna rulla in seglet när jag skall in i hamnen och slippa vika segel. Tyvärr följer det ju alltid med nackdelar också.

Varför skulle det vara problem med rulle och ST-fock?
Det är inte alldeles nödvändigt med profil - man kan rulla segel med hakar och wirestag också. Men det är ingen höjdare med moderna segel, i tunn men stark och stum duk. Hakarna rullas längst in och de förstör seglet om det rullas hårt. Att reva är inte att tänka på. Systemet kräver också en rulle och en svirvel som tål förstagsbelastningen - med profil blir seglet, fallet och rullen "självbärande".

En bra ST-fock kan behöva lattor och akterrunda. Lattor, akterrunda och rulle blir en kompromiss med vissa brister - priset du betalar är förmodligen mest segelyta. En ST-fock som rulla behöver ett litet knepigare skotarrangemang, eftersom skotet skall följa med in och ut. Allt som tynger och stör skot-travaren är av ondo i det fallet. Det är inte omöjligt, men det innebär kompromisser och knöligare funktion.

Detta sagt: vill man ha det bekvämt med segelhanteringen så är rulle suveränt. Nu är det nog så att med en prestandabåt blir det litet som att svära i kyrkan att ordna det "bekvämt" - kanske som att ha automatlåda på en Porsche (det finns det de som har). Å andra sidan (som Porsche) seglar även en en liten aning dämpad X99 såpass bra och snabbt att skillnaden bara märks ihop med andra likadana båtar. Jag tycker inte man behöver välja bort komfortgrejor, i synnerhet inte när man med rätt rullval kan få både-och. (Till priset av två segel, skall kanske sägas).
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 19 nov 2007, 16:04

Fredrik skrev: Varför skulle det vara problem med rulle och ST-fock?
Problem är det kanske inte men det kräver lite andra typer av lösningar som gör seglet relativt tungt och tappar då en del lättgvindsegenskaper.
Stående lattor och block i skothorn bla. som nämnts innan.
Att ha en ST på rulle går bra om man inte tänkt segla genua överhuvudtaget.
En vanlig ST fock är inget stort segel och brukar lägga sig snällt på fördäck.
Sitter det dessutom med hakar på förstaget så är det ofta lätt att beslå och man kan ha det hängandes i pulpit/mantåg i ett specialsytt kapell.
Har man rulle och stående lattor blir det genast lite meck att ta loss för att segla genua om och när man nu vill det.
Jag skulle helt enkelt haft en max ST utan rulle med hakar på förstaget.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 19 nov 2007, 17:03

Anders S skrev:Det är naturligtvis också en prestandafråga. En profil ger ju möjligheter till ett mer trimbart förlik - man kan ju släppa duktigt på fallet utan att få märkbart sagg. Det är den stora vinsten - seglet får en aerodynamiskt bättre framkant oavsett hur mycket man släpper förliket.
jag vill minnas att X-99 har backstag.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 19 nov 2007, 20:27

MiniMe skrev:
Anders S skrev:Det är naturligtvis också en prestandafråga. En profil ger ju möjligheter till ett mer trimbart förlik - man kan ju släppa duktigt på fallet utan att få märkbart sagg. Det är den stora vinsten - seglet får en aerodynamiskt bättre framkant oavsett hur mycket man släpper förliket.
jag vill minnas att X-99 har backstag.
Hur menar du att backstag påverkar profilens (goda) egenskap att hålla stagliket i schack?

Jag ser backstagen som trimverktyg (och, förstås mastens goda fe om det blåser riktigt ordentligt) men profil gör det mycket lättare att trimma seglet oberoende av stagets utböjning. Backstagen sträcker upp förstaget och därmed profilen, men seglet ligger ju i rännan hur som.

Eller?
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 20 nov 2007, 15:58

Fallsträckning och backstag är ju lite olika funktioner.
I grova drag kan man väl säga att fallet bestämmer bukplaceringen och backstagen (förstagsträckningen) reglerar bukdjupet.

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 21 nov 2007, 11:34

Om du kontakter honom her får du bra besked:

DEN 56 Nupx, Rungsted Kyst Sejlklub
Flemming Hansen (segelsportsjournalist på Bådnytt m.v.)
Magnolievangen 82
DK-3450 Alleröd

Han har den mest cruising ombyggad X99a som finns med akterhytt und alles och seglar ochså regatta, senast Wattski2star. han har ochså skrevet en bok om sine ombyggningar
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 21 nov 2007, 12:26

stackars X-99:an.

Jag förstår mig inte riktigt på att det finns folk som vill våldföra sig på bra kappseglingsbåtar.

En omvandling till crusing blir i vilket fall som helst en försämring av seglingsegenskaperna och då kan man lika gärna skaffa sig en familjelåda...

Anders S, mitt inlägg om backstagen syftade till att saggen trimmas med hjälp av backstagen eller ???? förstagsprofilen är visserligen något styvare och minska saggen på så sätt. Jag har seglad båtar med dubbla förstag (parallelt bredvid varandra), med förstagprofil och min nyvarandre med enkelt förstag. Det sägs visserligen att förstagprofil skulle vara bättre men jag kunde inte se det utan hade bara problem med att håller seglen kvar på undanvindssegling. Jag satt till och med nät på de främre mantagsdelarnar för att förhindra att seglen skulle trilla i men av någon konstigt anledning slet de alltid loss sig med ibland kraftiga uppbromsningar till följd.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 21 nov 2007, 12:48

MiniMe skrev:
Anders S, mitt inlägg om backstagen syftade till att saggen trimmas med hjälp av backstagen
Då är jag med. Profilen har dock det goda med sig att seglets förlik kan släppas mycket löst, utan att man får "bulor" mellan hakarna. Har man hakar kan man i praktiken bara släppa efter med stagets bukt, men inte mer.

På Soling, Starbåt med flera och på en del jollar (Snipe, t ex) har man dragkedja i liket för att få samma goda effekt som profilen ger. Det handlar alltså "bara" om att få en rak framkant. Men det är å andra sidan viktigt...
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 21 nov 2007, 13:40

MiniMe skrev:stackars X-99:an.

Jag förstår mig inte riktigt på att det finns folk som vill våldföra sig på bra kappseglingsbåtar.

En omvandling till crusing blir i vilket fall som helst en försämring av seglingsegenskaperna och då kan man lika gärna skaffa sig en familjelåda...
Jag förstår precis vad du menar.
Mitt syfte med det ursprungliga inlägget var att få lite information och synpunkter på vad man kan göra för att underlätta för familjesegling utan att för den skull ge sig på att bygga om båten.

För mig är det väldigt viktigt att ha en båt jag kan segla i entypsseglingar, samtidigt som det är viktigt att familjen får sina krav tillgodosedda när det gäller utrymmen och bekvämlighet. X-99:an uppfyller dessa krav på ett bra sätt förutom några detaljer när dett gäller segelhanteringen.

Om man kan förenkla något, t.ex. genom att använda ex. en ST-fock eller rullgenua vid cruising samtidigt som båten fortfarande är fullt race-duglig och inte bryter mot någon klassregel, kommer X-99:an för mig att vara den perfekta familjelådan och kappseglingsbåten på samma gång.

Jag är mycket glad för alla synpunkter som kommit in, nu måste jag bara göda spargrisen lite extra i ett par år, innan det blir affär!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar