MiniMe skrev:stackars X-99:an.
Jag förstår mig inte riktigt på att det finns folk som vill våldföra sig på bra kappseglingsbåtar.
En omvandling till crusing blir i vilket fall som helst en försämring av seglingsegenskaperna och då kan man lika gärna skaffa sig en familjelåda...
Jag förstår precis vad du menar.
Mitt syfte med det ursprungliga inlägget var att få lite information och synpunkter på vad man kan göra för att underlätta för familjesegling utan att för den skull ge sig på att bygga om båten.
För mig är det väldigt viktigt att ha en båt jag kan segla i entypsseglingar, samtidigt som det är viktigt att familjen får sina krav tillgodosedda när det gäller utrymmen och bekvämlighet. X-99:an uppfyller dessa krav på ett bra sätt förutom några detaljer när dett gäller segelhanteringen.
Om man kan förenkla något, t.ex. genom att använda ex. en ST-fock eller rullgenua vid cruising samtidigt som båten fortfarande är fullt race-duglig och inte bryter mot någon klassregel, kommer X-99:an för mig att vara den perfekta familjelådan och kappseglingsbåten på samma gång.
Jag är mycket glad för alla synpunkter som kommit in, nu måste jag bara göda spargrisen lite extra i ett par år, innan det blir affär!