X-99 för cruising och racing
X-99 för cruising och racing
Jag går i tankar på att införskaffa en X-99. För att den är sååå snygg och seglar grymt bra (enligt min subjektiva bedömning).
Jag skulle vilja använda båten mest för familjesegling, med barn och hundar och allt det där, men även för kappsegling då och då.
De modifieringar jag skulle vilja genomföra mot en helt "strippad" rejs-båt är för seglingens skull att montera rulle på förstaget, samt även självslående fock. På så sätt tror jag att hanteringen av backstagen skulle bli något mindre krävande. Viktigt är dock att dessa modifieringar inte "pajar" båten och att den fortfarande följer klassreglerna.
Finns det någon som har erfarenhet av detta och kanske vet vilka övriga mindre förändringar man kan göra för att öka bekvämligheten ombord för familjesegling utan att för den skull bygga bort möjligheterna att mäta in och att segla fort? Finns det sådana båtar i skärgården? Jag är mycket intresserad av att göra lite "studiebesök".
Jag skulle vilja använda båten mest för familjesegling, med barn och hundar och allt det där, men även för kappsegling då och då.
De modifieringar jag skulle vilja genomföra mot en helt "strippad" rejs-båt är för seglingens skull att montera rulle på förstaget, samt även självslående fock. På så sätt tror jag att hanteringen av backstagen skulle bli något mindre krävande. Viktigt är dock att dessa modifieringar inte "pajar" båten och att den fortfarande följer klassreglerna.
Finns det någon som har erfarenhet av detta och kanske vet vilka övriga mindre förändringar man kan göra för att öka bekvämligheten ombord för familjesegling utan att för den skull bygga bort möjligheterna att mäta in och att segla fort? Finns det sådana båtar i skärgården? Jag är mycket intresserad av att göra lite "studiebesök".
X-342 SWE 18 "Kexet"
Kanske har du sett denna: http://www.almers.nu/Rybbe/
på tal om cruising och X-99
på tal om cruising och X-99
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Hej på dig Fredrik...
Jag har en del erfarenhet av X-99 och tycker det är en väldigt trevlig båt.
Backstagen behöver du inte vara särskilt rädd för på semestern, inte så länge du inte seglar med fulla ställ och gippar spinnaker i över 10m/s vill säga
Mitt råd är att göra så lite som möjligt till att börja med.
Och se framförallt till att du kan återställa båten...
Rulle, i så fall en demonterbar så du kan segla med fulla segel när du vill.
Är dock osäker om du får ha profil på X-99, ev får du ha det men inte använda dubbla profiler för att snabbare göra segelbyten. Kolla upp detta på tex x99.org
Självslående fock, se då till att den går att plocka bort utan allt för stora ingrepp och fula märken.
En X-99 seglare köper båten för att kappsegla med och den skall se snygg ut. Självslående är bara negativt ur försäljningssyfte och fula märken accepteras nog inte som på en Express tex.
Jag skulle köpa en och testa ett år innan du gör något, backstagen är som sagt inte mycket att bry sig om och du borde hinna ta hem focken först och sedan backstgen i slagen. Blåser det mycket >8 m/s kan du lika väl ta två rev och spänna bägge backstagen så är de ur vägen...
Vi är själva i båtköpartagen och jag hade köpt en X-99 om svärfar och fru hade godkänt båten men nu hoppas vi på en HP 1030 istället.
Det som hindrar oss är framförallt toan som är ca 10cm från huvudet för de som sover i förpiken...
Ha det, nu skall jag se på TV /
Jag har en del erfarenhet av X-99 och tycker det är en väldigt trevlig båt.
Backstagen behöver du inte vara särskilt rädd för på semestern, inte så länge du inte seglar med fulla ställ och gippar spinnaker i över 10m/s vill säga
Mitt råd är att göra så lite som möjligt till att börja med.
Och se framförallt till att du kan återställa båten...
Rulle, i så fall en demonterbar så du kan segla med fulla segel när du vill.
Är dock osäker om du får ha profil på X-99, ev får du ha det men inte använda dubbla profiler för att snabbare göra segelbyten. Kolla upp detta på tex x99.org
Självslående fock, se då till att den går att plocka bort utan allt för stora ingrepp och fula märken.
En X-99 seglare köper båten för att kappsegla med och den skall se snygg ut. Självslående är bara negativt ur försäljningssyfte och fula märken accepteras nog inte som på en Express tex.
Jag skulle köpa en och testa ett år innan du gör något, backstagen är som sagt inte mycket att bry sig om och du borde hinna ta hem focken först och sedan backstgen i slagen. Blåser det mycket >8 m/s kan du lika väl ta två rev och spänna bägge backstagen så är de ur vägen...
Vi är själva i båtköpartagen och jag hade köpt en X-99 om svärfar och fru hade godkänt båten men nu hoppas vi på en HP 1030 istället.
Det som hindrar oss är framförallt toan som är ca 10cm från huvudet för de som sover i förpiken...
Ha det, nu skall jag se på TV /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: X-99 för cruising och racing
Rulle borde inte vara ett problem (men klassregeln för X99 har jag inte koll på), och en del rullar kan man strippa på rullen, om man vill segla med profil och med en maxad däcksslickare. Det vill man inte vid cruising, dock (men det anar du ju). Det finns varianter på självslående fock som inte kräver skena, bland annat Hoytbom, wishbone-bom (tänk, surfbräda) och den klassiska Peterbommen (enklast, men sämst). Kanske riktigt bra winchar dessutom minskar det behovet, speciellt om man seglar med fock?Fredrik skrev:vet vilka övriga mindre förändringar man kan göra för att öka bekvämligheten ombord för familjesegling utan att för den skull bygga bort möjligheterna att mäta in och att segla fort?
Sedan kan man tänka "allt löst kan man ta bort" och då är ju ett stort, fult men rymligt sittbrunnstält en gjuten cruising/hund/familj/regnvädersgrej som gör hamnvistelserna betydligt drägligare. Det är inte minsta osnabbt när du packat ner det, och pajar inget annat än utsikten för andra. Sedan skall du väl inte behöva vare sig ta bort något eller sätta på något som inte kan tas bort? Racinginspirerade båtar brukar vara ändamålsenliga, och om inredningen är för spartansk för din smak, så rekommenderar jag avgränsare, lösa stuvfack, extragarderob etc av kapellduk. Snyggt om det är välgjort, lätt vikt och lätt borttagbart. Tjockare/bättre dynor kan göra stor nytta för komforten utan att på minsta vis sabba båten.
Anders S
Jag har länge haft liknande funderingar.Fredrik skrev: ...
...
Såg en X-99 i Björlanda som hade skena för självslående fock.
Den var monterad på 2 korta längsgående skenor vilket gjorde den löstagbar och man skulle ju även kunna justera skotpunkten något med den. Såg ut som en vettig lösning.
Backstagen är inget problem om man slipper genuan. Genuan är det som kräver mest jobb egentligen. Det är så mycket enklare att segla min backstagsbåt med ST fock än tex en Express, man slipper kliva över skotbänken i slagen, lägga loss och skota om genuan och samtidigt ha koll på rodret.
Tack för alla uppmuntrande svar! Nu känner jag mig stärkt i tron att det skall gå att kombinera min drömbåt med andra behov som inte bara innefattar segling.
Att inredningen är spartansk är absolut ingen nackdel för mig. På den nuvarande båten har jag satsat all energi på utrymmet ovan däck, dvs däcksutrustning, segel, rigg m.m. Inredningen känns bara jobbig att vårda och ju mindre teak och tyg som skall skötas, desto bättre för mig.
Det som är viktigt inombords är lite mer svängrum, fler kojer, ett fungerande kök även under segling, fast toalett och värmare. Att det inte är så ombonat gör inget, man kurar ju ändå bara ner sig i ruffen när vädret är dåligt.
Då är det bara att sätta igång att spara... Säljer jag min IF får jag kanske råd med rullfocken...
Att inredningen är spartansk är absolut ingen nackdel för mig. På den nuvarande båten har jag satsat all energi på utrymmet ovan däck, dvs däcksutrustning, segel, rigg m.m. Inredningen känns bara jobbig att vårda och ju mindre teak och tyg som skall skötas, desto bättre för mig.
Det som är viktigt inombords är lite mer svängrum, fler kojer, ett fungerande kök även under segling, fast toalett och värmare. Att det inte är så ombonat gör inget, man kurar ju ändå bara ner sig i ruffen när vädret är dåligt.
Då är det bara att sätta igång att spara... Säljer jag min IF får jag kanske råd med rullfocken...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Hej
Vi har en X-99a som vi mest crusing seglar med. Det fungerar utmärkt, speciellt om man byter upp sig från en mindre båt. Komforten är ju oändlig i jämförelse med IF och Express!!!
En självslående fock på en X-99a skulle antagligen bli väldigt liten och antagligen fungera dåligt då masten står långt fram.
Däremot att segla med vanlig fock är inte så jobbigt så mitt tips är att vänta med rullen. Satsa i stället på att bygga ett kompressor kylskåp och skaffa ett sittbrunnstält för att öka komforten!
/Martin
Vi har en X-99a som vi mest crusing seglar med. Det fungerar utmärkt, speciellt om man byter upp sig från en mindre båt. Komforten är ju oändlig i jämförelse med IF och Express!!!
En självslående fock på en X-99a skulle antagligen bli väldigt liten och antagligen fungera dåligt då masten står långt fram.
Däremot att segla med vanlig fock är inte så jobbigt så mitt tips är att vänta med rullen. Satsa i stället på att bygga ett kompressor kylskåp och skaffa ett sittbrunnstält för att öka komforten!
/Martin
Instämmer med Swe54. Vi har ST på Dynamic 35:an. Med full familjepackning väljer vi gladeligen bort både genua och spinnare. Båten går ju likväl som ett skollat troll. X99:an borde ha liknande prestanda som Dynamic 35.
En sak som jag verkligen kan rekommendera för cruising på din X-99 är en autopilot. Avlastar otroligt mycket ombord under gång, både för segel och för motor.
En sak som jag verkligen kan rekommendera för cruising på din X-99 är en autopilot. Avlastar otroligt mycket ombord under gång, både för segel och för motor.
Gillar att segla!
Har också gått och funderat på att köpa en rullgenua till min X99a.
Skulle då bara sätta dit rullen vid semestersegling och sedan använda det gamla förstaget vid kappsegling.
Men nu har jag skrotat den iden då man nästan aldrig behöver segla med genuan på semestern. Så istället skall jag beställa en hårdvindsfock.
Blåser det mer än 7 m/s vid semester segling är det två rev och fock som gäller och då är ju backstagen inte mer något problem.
När det gäller bekvämlighet så är en kompressor kyl det som jag tyckte var viktigast. (Dock är den enkelt demonterbar så den åker ur vid kappsegling)
Annars är det en kanonbåt för både segling och semester
//Calle
www.exilia.se
Skulle då bara sätta dit rullen vid semestersegling och sedan använda det gamla förstaget vid kappsegling.
Men nu har jag skrotat den iden då man nästan aldrig behöver segla med genuan på semestern. Så istället skall jag beställa en hårdvindsfock.
Blåser det mer än 7 m/s vid semester segling är det två rev och fock som gäller och då är ju backstagen inte mer något problem.
När det gäller bekvämlighet så är en kompressor kyl det som jag tyckte var viktigast. (Dock är den enkelt demonterbar så den åker ur vid kappsegling)
Annars är det en kanonbåt för både segling och semester
//Calle
www.exilia.se
Från klassreglerna för X99 kunde jag utläsa detta:Anders S skrev: Rulle borde inte vara ett problem (men klassregeln för X99 har jag inte koll på), och en del rullar kan man strippa på rullen, om man vill segla med profil och med en maxad däcksslickare.
---
11.7.2 Either jib hanks or a luff groove headfoil are permitted however yachts fitted with headfoils shall remove the old headsail completely from above deck before the new headsail has left the cockpit.
11.7.4 If the yacht is supplied with a forestay luff groove headfoil LP shall be reduced by the largest dimension of the forestay profile, measured at right angles to the stay x 2, rounded off to the nearest whole cm. (E.g. forestay profile 33 mm results in 2 x 33 = 66 mm which means LP shall be reduced by 7 cm. Then the No. 1 genoa allows an LP = 5,170 - 70 = 5100 mm, and the No. 3 genoa allows an LP = 3280 mm, and the No. 4 /storm jib allows an LP = 2340 mm).
---
Om jag förstår det rätt med mina begränsade kunskaper i engelska seglingstermer innebär detta att det går alldeles utmärkt att montera en förstagsprofil, men att man måste minska förseglets lik något om man väljer att använda en profil istället för wire?
Det borde isåfall innebära att man kan montera ett rullsystem och fortfarande följa klassreglerna, eller hur?
X-342 SWE 18 "Kexet"
Jo det ska nog inte vara några problem.
Det handlar väl mest om att man inte får ha mer än ett segel på förstaget under tex ett byte.
Och så ska profilen ingå i LP måttet.
Men profil i all ära...
Det finns en stor nackdel med profil och det är när man har seglet på däck, det sitter då inte fast mer än i hornen och kan lätt blåsa i sjön.
Det här är ju ännu värre under cruisingförhållanden eftersom man då inte har en gast på fördäck som håller lite koll.
Man får helt enkelt fram och lägga en gummikord över.
Rulle går ju bra på en genua men kan bli lite knöligare att få till bra på en ST fock.
Så jag har själv stött och blött min förstagsprofils vara eller inte vara.
Hade varit bekvämt med hakar så focken lade sig snyggt på däck...
Det handlar väl mest om att man inte får ha mer än ett segel på förstaget under tex ett byte.
Och så ska profilen ingå i LP måttet.
Men profil i all ära...
Det finns en stor nackdel med profil och det är när man har seglet på däck, det sitter då inte fast mer än i hornen och kan lätt blåsa i sjön.
Det här är ju ännu värre under cruisingförhållanden eftersom man då inte har en gast på fördäck som håller lite koll.
Man får helt enkelt fram och lägga en gummikord över.
Rulle går ju bra på en genua men kan bli lite knöligare att få till bra på en ST fock.
Så jag har själv stött och blött min förstagsprofils vara eller inte vara.
Hade varit bekvämt med hakar så focken lade sig snyggt på däck...
Det är naturligtvis också en prestandafråga. En profil ger ju möjligheter till ett mer trimbart förlik - man kan ju släppa duktigt på fallet utan att få märkbart sagg. Det är den stora vinsten - seglet får en aerodynamiskt bättre framkant oavsett hur mycket man släpper förliket.
Vill man cruisingsegla med rulle (kanske "performance cruising"
kan man kanske fundera på försegel med stående lattor (Lundh, Gransegel m. fl.) Ett sådant kan ge akterrunda på ST-segel utan att fördenskull förhindra rullning. Personligen håller jag annars med om att enbart profil på förstaget ger ungefär samma nackdelar som replik i ränna på masten, bra när man seglar, men kräver nypor och närvaro när man tar ner seglet.
Vill man cruisingsegla med rulle (kanske "performance cruising"
Anders S
Är det inte så att en profil är helt nödvändig om man skall kunna rulla seglet? Alltså; har man ett rullsystem måste man montera en profil?
Jag vet att det även går att rulla ett segel med hakar, men jag kan tänka mig att det sliter hårt på seglet när man rullar det.
Största anledningen till att jag vill ha rulle är bekvämligheten, att kunna rulla in seglet när jag skall in i hamnen och slippa vika segel. Tyvärr följer det ju alltid med nackdelar också.
Varför skulle det vara problem med rulle och ST-fock?
Jag vet att det även går att rulla ett segel med hakar, men jag kan tänka mig att det sliter hårt på seglet när man rullar det.
Största anledningen till att jag vill ha rulle är bekvämligheten, att kunna rulla in seglet när jag skall in i hamnen och slippa vika segel. Tyvärr följer det ju alltid med nackdelar också.
Varför skulle det vara problem med rulle och ST-fock?
X-342 SWE 18 "Kexet"