Dimensionering bogpropeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Dimensionering bogpropeller?

Inlägg av Eilean » ons 17 okt 2007, 21:55

Anders S skrev:
Eilean skrev:
Anders S skrev: Vad hade du gissat rätt? Jag tyckte det blev mest fel tycker jag!
Att det fortfarande var skillnad på vändcirkel styrbord/babord. Det var det enda jag påstod om din båt, och det höll du ju med om ?

Att det finns många stora båtar (bland dem fiskebåtar) som klarar sig utan bogpropeller är väl inget att hymla med?
Anders, som replik på detta:

Vi är sällan mer än två på Eilean och utan en bra bogpropeller skulle vi aldrig kunna hantera henne tryggt i alla väder och trånga hamnar, kanaler och slussar

gav du mig svaret:

Jag har ofta nöjet att se fiskegubbarna hantera sina båtar utan bogpropeller i trånga hamnar och i de flesta vindstyrkor. Så något säger mig att det går, om man gör rätt. Ofta handlar det om att inte försöka omöjliga manövrer

Jag kan inte annat än tolka det svaret som att du påstår att antingen gör jag något grundläggande fel - för jag anser mig behöva en bogpropeller för att klara vissa manövrar.
Eller så ger jag mig på det omöjliga!
Och på ett annat ställe skriver du att när Eilean vänder "går det garanterat bara att göra åt ena hållet"
Så nog finns det påståenden från din sida...

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » ons 17 okt 2007, 22:27

Träffade i somras på en glad skeppare med en nauticat 42 som hade utrustat sitt fartyg med både bogpropeller och aktertvärspropeller.
Den bakre var sänk och höjbar och båda drevs hydrauliskt via en rejäl pump som i sin tur fick kraft från en större dieselmotor. Vid angöring så startades den extra dieselpumpen och därefter sänktes den bakre tvärspropellern ned, han kunde vispa skum av vattnet. Alla furlexar var också hydrauldrivna. Så varför satsar alla på eldrivet ? Det borde ju gå att hänga på en pump på huvudmotorn och vispa på.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 07:00

Eilean skrev: Eller så ger jag mig på det omöjliga!
Nu tycker jag du spelar sårad stolthet-kortet alldeles för långt. Jag har redan sagt att kommentarerna var i huvudsak bogpropeller-relaterade, inte Gunnar S-relaterade. Om du har åsikten att utan bogpropeller kan du inte hantera din båt på två, så må det ju vara så. Jag har (som sagt) sett många exempel på att lika stora eller större båtar än Eilean kan hanteras utan bogpropeller. Men de försöker förstås undvika att hamna i lägen där man...
tvingas vända mina 42 fot när det bara finns 43 tillgängligt i samma vind
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 18 okt 2007, 07:22

Grabbar, grabbar! (Gunnar och Anders).

Sabba inte min tråd med tuppfäktning!!! :(

Ni har båda en enorm kunskapsbank som alla läsare av denna sida har mycket stor nytta och glädje av. När jag startade tråden hade jag er båda i åtanke "Hoppas de har något matnyttigt att komma med" och glad blev jag när ni båda svarade.

Snälla lägg stoltheten åt sidan och ägna er åt det ni är så mycket bättre på, båtkunskap i stort och smått! :D

//Niklas S.

Ps. Jag pratade igår med tillverkaren av RMC och de rekommenderade själva 4kW till min båt. "4kW:aren gör ett mycket bra jobb i Maxi1300 som förvisso är både högre och tyngre än Faurbyn, men det enda som skiljer 3 och 4kW är motorns styrka och utväxlingen. Samma propeller snurrar därför fortare på en 4kW än en 3kW."

Jag har därför nu beslutat mig för en 4kW. Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 07:23

Ja, det var dumt av mig (att tuppfäkta).
Anders S

Il Capitano
Trogen medlem

Inlägg av Il Capitano » tor 18 okt 2007, 07:49

Anders S skrev:
Eilean skrev: Eller så ger jag mig på det omöjliga!
Nu tycker jag du spelar sårad stolthet-kortet alldeles för långt. Jag har redan sagt att kommentarerna var i huvudsak bogpropeller-relaterade, inte Gunnar S-relaterade. Om du har åsikten att utan bogpropeller kan du inte hantera din båt på två, så må det ju vara så. Jag har (som sagt) sett många exempel på att lika stora eller större båtar än Eilean kan hanteras utan bogpropeller. Men de försöker förstås undvika att hamna i lägen där man...
Inte för att det är min debatt men.....

Tjohej, sicket ordbajseri. Om man värdesätter, nyttjar och känner sig trygg med sin bogropeller så är det väl gott så. Att man kan manövrera utan är väl inget hållbart motargument. För 50 år sedan hade knappast någon nöjesseglare motor överhuvudtaget. Att det går lika bra att segla till kaj, är ju inget argument vi använder mot motorköp idag. Även om det går hur bra som helst att segla till bryggan om man planerar, tar det lungt och undviker att hamna i svårigheter. Det kallades ju länge för hjälpmotor och betraktades säkerligen som fusk och dåligt båtmanskap av diverse sjöbjörnar.

Il Capitano

Il Capitano

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 18 okt 2007, 08:06

Anders S skrev: Från ditt sista inlägg:

....Men de försöker förstås undvika att hamna i lägen där man...
Anders S. Läs vad du själv skrivit. Kan du inte anklaga rorsman för bristande kompetens, väljer du bristande omdöme istället. Någon mänsklig svaghet eller brist måste det ju vara.
Men snacka inte sedan om att minsann skriva "bogpropeller-relaterat, inte Gunnar S-relaterat".

Cruisaren har alldeles rätt - varför skall jag sabba hans tråd med detta trams? Så jag lägger mig nu och lämnar över sista ordet till Anders S.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 08:27

Il Capitano skrev: Att man kan manövrera utan är väl inget hållbart motargument.

Il Capitano
Det är väl det enda hållbara motargumentet. Annars skulle ju alla behöva en bogpropeller?

Min poäng (nu tjatar jag) är att det är vanligt att ha stora förväntningar på att en bogpropeller underlättar/möjliggör manövrer i stor grad och på de flesta sätt. Eftersom jag har en vet jag att det inte är alldeles sant. Den är inte oanvändbar för det, men det finns fortfarande lägen man skall passa sig för att hamna i.

Att blanda in Gunnar i det resonemanget var onödigt.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 08:36

Eilean skrev:
Cruisaren har alldeles rätt - varför skall jag sabba hans tråd med detta trams? Så jag lägger mig nu och lämnar över sista ordet till Anders S.
Det var onödigt av mig att blanda in dig och Eilean i detta. Jag ber om ursäkt för det.
Anders S

Il Capitano
Trogen medlem

Inlägg av Il Capitano » tor 18 okt 2007, 09:59

Ursäkta mig Cruisaren jag missade din önskan om besinning. Blev liksom du upprörd över tonen i argumentationen.Jag blev upptagen av annat mitt i inläggsskrivandet och tryckte på send efter dig. Den där Anders S figuren undviker jag bli att gå i klinch med. Han verkar mer än lovligt barnslig.

Il Capitano

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 10:05

Il Capitano skrev:Den där Anders S figuren undviker jag bli att gå i klinch med. Han verkar mer än lovligt barnslig.

Il Capitano
Är det inte litet sent ? Kommentaren om ordbajseri kan väl knappast uppfattas som att "undvika att gå i klinch".

Jag kan väl bjuda på ett sådant inlägg, men två?
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 18 okt 2007, 10:25

Det skrivna ordet är inte enkelt (nu släpper även jag trådens ämne...).

Detta forum är suveränt eftersom det bland medlammarna finns ett sådant rikt intresse och en sådan oerhörd kunskap kring vårt gemensamma intresse, båtar och båtliv.

Det är en fantastisk tillgång att kunna knappa in några snabba rader och vips, så har man feedback på sina tankar och funderinger! Hur många timmar skulle man inte behöva tillbringa i telefon för att ringa runt till olika experter för att inhämta motsvarade kunskap?

Det tråkiga är att det är så enkelt att slinka över gränsen till personangrepp. Vad som är hastigt och kanske lite slarvig skrivet, och egentligen inte inte illa menat, kan tolkas personligt och betydligt värre än författaren avsåg. Ett missförstånd uppstår mycket lättare här på forumet än om parterna mötts på en brygga och kan läsa av kroppspråk och formulera nysanser.

Jag hoppas att forumets positiva sidor kan utvecklas och sakargumenten fortsätta att diskuteras och analyseras in i minsta detalj! Hur skall vi annars överleva vintern!! :o

Ha en bra dag allehopa!
//Niklas S
Faurby424 Alinde

Ps. Imorgon em tar vi snabbfärjan till Fredrikshamn f.v.t till båten. Hoppas på en liten segeltur på fjorden på lördag :D :D :D innan vi vinteriserar henne!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 18 okt 2007, 10:39

Om vi nu kan försöka hålla debatten på ett principiellt plan så tycker jag mig förstå vad Anders S är ute efter.

Och Cruisaren har ju bestämt sig för en 4 kW, så debatten kanske får fortsätta i en annan riktning än ursprungligen tänkt. Fast förhoppningsvis på ett mer städat plan.

Förresten Cruisaren, kan du säga, mellan tummen och pekfingret ungefär, ungefär hur mycket dyrare blir den uppfällbara varianten jämfört med en konventionell? Jag befinner ju mig ju i embryostadiet av nybåtsplaner och även den båten kommer nog att ha en BP trots mindre storlek än Eilean.

Så:

På ett påfallande sätt påminner den här debatten om en annan debatt som fördes för kanske 60-70 år sedan. Och då handlade debatten om det som kallades för "hjälpmotorer" i segelbåtar.

Många tyckte nog hjälpmotorn var bra - man kunde t.ex. hinna hem innan mörkret i stiltjen på söndagskvällen och den underlättade i många manövrar.
Men så var det många saltisar om tyckte att en hjälpmotor var "o-sjömansmässig" , den frestade kaptenen till att starta av bekvämlighetsskäl och ledde till en utarmning av det friska virke som representarades av äkta seglaren.

Med hjälpmotorn kunde man plötsligt lättare ta sig in och ur i trånga hamnar och förtöjningsplatser, något som inte alltid sågs med blida ögon. Riktiga seglare gjorde ju dessa manövrar för segel! Eller möjligen genom förhalning, varpning eller bogserandes med jollen.

Och vad som var ännu värre - man kunde frestas förlita sig helt på hjälpmotorn och med berått mod ge sig in i situationer som även av saltisarna betraktades som omöjliga att utföra under segel.
Men då satte man både sig själv, fartyget och omgivningen i fara då man helt var i händerna på en hjälpmotor. Vilket ansågs vara icke sjömannsmässigt.

Likheten med principfrågan kring bogpropellern är påfallande - skall bogpropellern bara användas som ett hjälpmedel att snabbare och smidigare utföra en manöver som annars ändå gått att utföra?
Eller får man använda bogpropellern som ett verktyg till att utföra det annars "omöjliga"?

Och jag förstår Anders S ganska väl.
Jag sätter en ära i att använda bogpropellern så litet som möjligt.
Dels för att den låter så förb-at.
Dels för att hålla igång färdigheterna att manövrera utan.
Och - skall erkännas - litet som en show-off. Någon berörde ju fenomenet med små 20-någonting-fots motorbåtar som manövrerar snart sagt överallt med en ständigt vrålande BP. Då känns det kul att trånckla in eller vända 42 stora fot med precision på en trång plats utan att använda sin BP.

Men på en punkt skiljer vi oss nog:
Lika litet som jag tvekar att ge mig in i hamnar eller farvatten där jag gör mig helt beroende av motorn så tvekar jag heller inte att ge mig in i situationer där min enda möjlighet att klara mig hänger på att jag har en fungerande bogpropeller.

Jag kan inte inse felet i att låta tekniska hjälpmedel inte bara vara hjälpmedel utan även verktyg för att flytta fram gränserna.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 18 okt 2007, 11:01

Hej Gunnar.
Faurbyvarvet skall som sagt montera prylarna i vinter och jag har fått följande priser av dem monterat och klart:

Tunnelpropp: 36 200 DKK
RMC Swing 3kW: 53 250 DKK

Nu är 4kW 5000 sek dyrare i inköp (48500 mot 43200 har jag sett på navships hemsida), så denna skillnad skall väl adderas på.

Hemska pengar men en förutsättning för att konceptet skall fungera. Slår man det på 20 år (eller hur länge vi nu kan tänkas segla båten) så känns det lite bättre... Att montera en tunnel på denna typen av båt känns inte heller rätt.

Jag lovar att BP:n bara kommer att användas då jag bara verkligen behöver den (men undantag för lite läromanövrar till våren). Även jag småler åt 26 fotar som inte kan hålla kursen i stiltje...

Intressant med ditt nya båtprojekt. Jag är nyfiken på vad du satt för "specifikationer" på den nya!

//Niklas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 okt 2007, 11:33

Eilean skrev:Om vi nu kan försöka hålla debatten på ett principiellt plan så tycker jag mig förstå vad Anders S är ute efter. [...]

Men på en punkt skiljer vi oss nog:
Lika litet som jag tvekar att ge mig in i hamnar eller farvatten där jag gör mig helt beroende av motorn så tvekar jag heller inte att ge mig in i situationer där min enda möjlighet att klara mig hänger på att jag har en fungerande bogpropeller.

Jag kan inte inse felet i att låta tekniska hjälpmedel inte bara vara hjälpmedel utan även verktyg för att flytta fram gränserna.
Tack för att du förstår det så, Gunnar. Jag beklagar (igen) min klumpighet i argumentationen.

Ja, vi skiljer oss litet grand. Men då finner åtminstone jag tröst i att om två personer alltid tycker samma, så behövs bara den ena.

Nu tror jag nog att du en plan B till hands i alla fall? Om det så "bara" är att hänga i Delta-ankaret tills allt är utrett och i ordning igen?
Anders S

Skriv svar