Anders, som replik på detta:Anders S skrev:Eilean skrev:Att det fortfarande var skillnad på vändcirkel styrbord/babord. Det var det enda jag påstod om din båt, och det höll du ju med om ?Anders S skrev: Vad hade du gissat rätt? Jag tyckte det blev mest fel tycker jag!
Att det finns många stora båtar (bland dem fiskebåtar) som klarar sig utan bogpropeller är väl inget att hymla med?
Vi är sällan mer än två på Eilean och utan en bra bogpropeller skulle vi aldrig kunna hantera henne tryggt i alla väder och trånga hamnar, kanaler och slussar
gav du mig svaret:
Jag har ofta nöjet att se fiskegubbarna hantera sina båtar utan bogpropeller i trånga hamnar och i de flesta vindstyrkor. Så något säger mig att det går, om man gör rätt. Ofta handlar det om att inte försöka omöjliga manövrer
Jag kan inte annat än tolka det svaret som att du påstår att antingen gör jag något grundläggande fel - för jag anser mig behöva en bogpropeller för att klara vissa manövrar.
Eller så ger jag mig på det omöjliga!
Och på ett annat ställe skriver du att när Eilean vänder "går det garanterat bara att göra åt ena hållet"
Så nog finns det påståenden från din sida...