Anders S skrev:Eilean skrev:
Vi är sällan mer än två på Eilean och utan en bra bogpropeller skulle vi aldrig kunna hantera henne tryggt i alla väder och trånga hamnar, kanaler och slussar
Jag har ofta nöjet att se fiskegubbarna hantera sina båtar utan bogpropeller i trånga hamnar och i de flesta vindstyrkor. Så något säger mig att det går, om man gör rätt. Ofta handlar det om att inte försöka omöjliga manövrer.
Det här har inte med valet av storlek att göra, men det finns seglare har inte så stor erfarenhet av att manövrera för motor och därför kan man få bekymmer som man "skaffat sig själv" om man tror att en bogpropeller skall klara hyskan i omöjliga situationer. Min båt "propellervandrar" som sagt kraftigt åt babord (fast propeller med stora blad & stigning), och om jag lägger båten i en ficka med kraftig sidvind från styrbord kan jag inte backa ut utan att ta stöd mot babordsbåten oavsett om jag har bogpropeller eller ej. Tänker man då rätt, så lägger man sig på andra sidan, så att propellervandringen hjälper till - då blir också bogpropellern till nytta. (I mitt fall är en bättre propeller med vridbara blad mer hjälpsamt än 10 hk på bogen).
Det är inte konstigt, och jag tror nog att Eileans Moody kan ha liknande egenheter. Jag gissar till exempel att när Eilean vänder sina 42 fot inom en 43-fots cirkel så går det garanterat bara att göra åt ena hållet, inte åt det andra, oavsett bogpropellern (det har med propellerriktningen att göra och hur den vrider båten på back respektive fram). Att det går enklare att snurra runt och att vändcirkeln blir tightare åt båda håll, javisst, men det omöjliga är fortfarande omöjligt.
Anders S. Ibland är du litet tröttsam - du vet ju alltid bäst!
Trots att du inte ens varit ombord, ännu mindre manövrerat Eilean vet du bättre än jag, som haft henne i snart 9 år och avverkat 10-tusentals sjömil.
Upplysningsvis kan jag berätta två saker som du förmodligen inte känner till och som märkbart påverkar hennes manöveregenskaper.
Den första är att propellern sitter alldeles i bakkant av kölen, över 2 meter framför rodret.
Detta innebär att om man ger en knuff framåt och vill att propellerströmmen skall vrida henne blir det en märkbar fördröjning och båten hinner börja röra sig framåt. Denna fördröjning förstärks ytterligare av att propellern måste "flöjla om sig" mellan back och fram. Och så var den foten jag hade tillgodo förbrukad!
Den andra faktorn är att kombinationen med propeller långt fram och en flöjlande MaxProp ger en knappt märkbar propellervandring. Vändradien blir visserligen något mindre motsols än medsols men det är inget du kan utnyttja i någon större utsträckning. Lägger jag i backen i en BB-gir fortsätter hon att vrida sig mer av den levande massan än av propellervandringen.
Med andra ord, att snabbt skifta mellan fram och back utan att båten rör sig i någon nämnvärd utsträckning framåt låter sig knappt göras. Hon kan fås att svänga runt "på fläcken" men inte i någon vind att tala om.
Med den fasta propeller båten hade tidigare var vandringen större men ändå relativt svag.
Visst finns det sätt att göra det omöjliga möjligt.
Men, bara för att ta ett exempel - lägga till vid lovartssidan i en 5 meter bred, fylld sluss med en kuling blåsande tvärs över. Och två man ombord.
Det enda sättet jag kan se att manövern går att göra på utan bogpropeller är göra som dina fiskegubbar förmodligen gör, få ett spring iland och köra mot det.
Vilket inte är lätt då kajkanten bara är några cm hög och man har inte mycket plats att driva mot lä. Hur fendrar man av det kritiska partiet vid bogen? Sedan skall det upprepas i sluss efter sluss...
Jämförelsen med dina fiskegubbar är inte heller riktigt rättvis av några anledningar.
1. Fiskebåtar har starka motorer med stora propellrar, ofta med stälbara blad och som sitter omedelbart i anslutning till rodret. Massor med vandring som delvis går at reglera och en omedelbar respons vid framåtknuffar och svängt roder.
2. Fiskegubbar anlöper oftast samma hamn och samma förtöjningsplats och har permanenta tampar för detta. Det är sällan de ger sig in i helt obekanta hamnar.
3. Fiskebåtarna har oftast fendrar och däck preparerade på både båt och kaj och på exakt rätt plats för just deras förtöjningsplats
4. Fiskebåtar är oftast litet okänsligare för märken efter bildäck eller tom en litet repa från betongkajen.
5. Fiskebåtar har inga höga riggar och rullsegel som fångar vind.
Du har alldeles rätt i att en bogprop inte kan ersätta goda kunskaper i manövrering. Men den ger en extra trygghet, extra marginal och möjlighet att genomföra en annars omöjlig manöver i lägen då allt är emot en. Och sådan lägen har jag råkat ut för åtskilliga gånger. Inte minst i kanaler och hamnar med tidvattensströmmar.