Okej, vill återigen tacka alla för era råd, men känner dock att det här med nybörjare har totalt gått överstyr. För återigen, det är inte vad frågan handlar om. Men låt oss ta ett litet snack om det här med nybörjare.
JAG kallar MIG nybörjare för jag har inte 15 års erfarenhet av varken båtar eller segling. Vissa har växt upp med segling och den kategorin tillhör jag inte heller.
Så vad har jag gjort? Har bland annat seglat x79 och Banner 33, två riktigt roliga, sportiga men krävande båtar, och seglat har jag gjort nu ett par år.
Att ta det här steget att köpa båt, återigen => nybörjare!
Summa summarum: JAG ser MIG själv som nybörjare i det avseendet att jag aldrig ägt en båt och att jag nu får lära mig segla en helt ny totalt främmande båt som jag inte testat förut.
Sedan har jag dessutom skrivit att jag gärna vill ha en rolig båt som jag kan lära mig segla med. Att lära mig segla innebär alltså att förstå och lära mig trimning för den bästa optimala seglingen, menar ni då alltså att en lätt (i mitt tycke tråkig!) båt där man egentligen inte behöver göra något med ett LYS på 0.9 skulle kunna lära mig det????? Det är definitivt inte segling för mig.

Tänk er för noga när ni idiotförklarar nybörjare bara för att ni tror att man inte klarar av något!
Svar till Calle C: Syftet är inte att ha en \"nybörjarbåt\" dvs i mitt tycke en tråkig båt eftersom enligt andras defintion verkar det vara en båt som ska trimmas så lite som möjligt och som DEFINITIVT INTE ska ha backstag.
Syftet är att ha en första båt som är rolig att segla, med lite fart. Får jag det är jag hur nöjd somhelst och jag lovar dig, kommer inte att kunna lägga av. Nu har jag inte sett dem här seglena så jag kan inte uttala mig om dem, men är dem dugliga så räcker det för mig. Precis som Anders S sa.....en stortriss (med LYS ungefär nere på 0.8....ja, jag vet att jag överdriver) i tiptop skick skulle ALDRIG kunna ge mig samma seglingskänsla. Men du har rätt: självklart är det viktigt att allt fungerar, det är ju det jag vill också!
Och en sista sak....människor som säger att det bara är att köpa en dyrare båt => eftersom jag fortfarande är ung så har jag liksom många andra ingen halvmiljons konto som jag bara kan ta pengar ifrån.