Hjälp med köp av båt!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Sandra

Hjälp med köp av båt!!!

Inlägg av Sandra » ons 30 mar 2005, 09:17

Behöver hjälp med ett eventuellt båtköp. Det ska tilläggas att det här är min första båt. Båten är i varje fall en miniton från 78. Mycket arbete har lagts ner på båtens botten och skrovet utvändigt. Dock fattas det arbeta invändigt. Eftersom målet med detta båtinköp är att ha en rolig båt (rätt pris också = lagom billig) som jag kan kan lära mig segla med, alltså kravet är att allt bara ska fungera (ingen racing, kappsegling etc.). Därför behöver jag ER hjälp/åsikter om följande:
-Seglena är tydligen gamla! Säljaren vet inte när ifrån dem är. Storsegel m. tre revrader, rullgenua, fock och spinnaker.
- Defekt utombordare 6 hkr Yamaha, också gammal. Tydligen så går den ett tag sedan blir den överhettad och lägger av...

Seglena och utombordaren är något som jag tycker ändå är ganska viktiga....
Vad säger ni, är det ett dåligt köp? Eller är det saker som lätt kan fixas? Någon som har någon aning om kostnad? Priset som begärs är 25000.... :?

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » ons 30 mar 2005, 10:45

Med tanke på priset som begärs så kan du nog inte förvänta dig att allt ska vara i tiptopp skick. Rent spontant tycker jag inte att det verkar som något överpris. Om det är värt, beror på din ambitionsnivå.

En fullt fungerande motor går att köpa begagnad. Reparera går också alltid, men det kostar rätt mycket pengar. En ny komplett segeluppsättning till båten däremot, kostar säkert lika mycket som det begärda priset. Fast segelkostnaden går ju att sprida ut över några år, börja med storsegel ett år, ta focken nästa osv..
//Daniel

Kaptenen på Rut

Inlägg av Kaptenen på Rut » ons 30 mar 2005, 11:15

1 - Köp båten!

2 - Lämna motorn på service.
Låter som en dålig impeller. Risken finns att motorn skadats om den gått varm ofta. Rådgör med någon som kan marinmotorer. I värsta fall kan du köpa en ny/begagnad.

3 - Segla!
Använd sommaren till att själv bedömma hur seglens kvalitet är. Byt efterhand vid behov.

Lycka till!
/S

Sandra

Inlägg av Sandra » ons 30 mar 2005, 11:58

Tack så mycket för tipsen! Forstätt gärna med era goda råd...

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 30 mar 2005, 15:17

Hej
Ett segelställ + motor är minst lika mycket till.

Titta vad du kan få för Det dubbla.

Sandra

Inlägg av Sandra » ons 30 mar 2005, 15:59

Problemet är just det att jag vill ha en \"billig\" båt eftersom den är enbart till för att lära mig att segla nu till en början. Det kanske är en önskedröm att försöka hitta en båt som är både billig och har lite kappseglingskänsla dvs jag vill ha en lite mer sportigare båt....
Det finns ju storstriss etc. men dem verkar lite tråkiga :| ....inget ont menat stortrissägare :lol:

ole

enbart lära sig

Inlägg av ole » ons 30 mar 2005, 17:37

Om det enbart är för at du vill lära dig, så kann du komma undan med den här Askeladden 14' segelkombi
http://www.blocket.se/view/4639410.htm? ... c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/4662320.htm? ... =1&city=15

Den är inte så sportig, men mycket användbar och enkel uppen båt.

Sportigare är E-jolle
http://www.blocket.se/view/4635598.htm? ... c=1&city=0

Dyrare är H-båt, men det är kanske närare vad du har tenkt dig.
http://www.blocket.se/view/4655669.htm? ... c=1&city=0

Du bestämmer - köp den båten du gillar!!!! :roll:

Anders S.

Inlägg av Anders S. » ons 30 mar 2005, 18:12

Det stora problemet är väl seglen. Motorn kan du (som andra redan sagt) ersätta för några tusen kr om en service + impeller inte löser problemet. Men när det gäller seglen borde det väl inte vara helt omöjligt att själv bedöma skicket, ihop med någon kompis som \"hållhjälp\".

Först, kolla vilken segelmakare som gjort dem. Om seglen inte är urgamla kan det till och med finnas ett årtal stämplat på dem. Eftersom minitonnare brukade tävlas kan det ju tänkas att seglen var litet bättre redan från början.

Sedan gäller det att bedöma ifall de överhuvud taget kommer att hålla ihop. Kolla särskilt storen, för den ligger ofta på bommen, i solljus och blir \"spröd\". Men känns duken solid och färgen är jämn och \"vit\" är det förmodligen ingen fara. Däremot är det ett varningstecken om det är papyruskänsla och smutsgrått i duken - då har den legat ute i solen och är svag. Om seglenb verkar OK ur den synvinkeln kan man bilda sig en viss uppfattning om formen genom att hålla ut dem (nu behövs kompisen. Bind ett av hörnen i en stolpe och dra ut de andra två ordentligt. Ser nu seglet ut som en \"toppig påse\" är det inte mycket kvar, medan en jämn, flack kurva är mer lovande. Spinnakern kan du förstås inte kolla på detta sätt, men det är heller inte lika kritiskt. Det bör dock inte vara några hål i den, utan att de måste vara lagade (eller lagas). Det inte något alarmerande om där finns lagningar eller lappar, bara det är prydligt lagat. Sedan gäller det att alla sömmar är hela och att det inte är skavt hål i lattfickorna (ribbfodralen i akterkanten) eller på förseglen, där de skaver mot pulpiten och vantspridaren. Även liket i förkant på fock och genua måste kollas, så att det är helt och löper i rännan till förstagsprofilen.

Ifall seglen inte ser totalt hopplösa ut kan de säkert användas, även om de inte ger maxprestanda. En minitonnare är ju en \"sportig\" båt, och ger säkert bra seglingsutbyte även med slitna segel. Men behövs det nya segel är det tyvärr precis som Calle säger - det kostar \"en båt till\" att skaffa nya...

Försök pruta, vet jag. Se till att slå av ett par tusen för den trasiga motorn och bedöm själv om du tror att seglen duger. Ifall du blir biten och trivs med båten behåller du den och \"förbättrar\", om inte kan du säkert sälja den med minimal förlust om seglen inte är uppenbara katastrofer...

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 30 mar 2005, 19:00

En liten fundering bara. Är det inte så att minitonnarna brukar ha backstag? Om du ska ha båten till att lära dej segla med är väl detta om inte olämpligt så iallafall ganska bökigt.

Anders S

Inlägg av Anders S » tor 31 mar 2005, 07:25

Backstag blir säkert inga större problem. Det är bara ett snöre till att dra i och släppa på vid stagvändningar och gippar.

Elak kommentar: Jag förstår personligen inte de som reflexmässigt tänker \"stödhjul\" när man skall lära sig något nytt. Att segla (ordentligt och skickligt) är inte helt trivialt, men i en liten båt där man orkar dra i alla linor spelar det extra momentet ingen större roll. Däremot kan det naturligtvis spela en viss roll om man ofta seglar ensam, men då blir ändå en livlig båt med stor, fock och roder relativt krävande. Lär man inte i en jolle borde en responsiv och tydlig båt vara det näst bästa, även om det krävs att man handskas med en extra tamp eller två.

Sandra

Inlägg av Sandra » tor 31 mar 2005, 10:21

Håller med dig Anders S!
Varför skulle ett backstag vara ett problem??? Mer att göra visserligen, men ett backstag tror jag faktiskt att jag klarar av. 8)

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 31 mar 2005, 19:10

Backstag klarar du nog av också även om det troligaste är att dom är två.
Det finns ju responsiva och roliga båtar utan också, 707 är väl det första jag kommer att tänka på.

Charl Anca

Inlägg av Charl Anca » tor 31 mar 2005, 20:41

Sandra, om du tror att det frågan om ett backstag ska du definitivt inte ha en båt med backstag. Och det är inte lämpligt med backstag för nybörjare om riggen har raka spridare.

Anders S

Inlägg av Anders S » fre 01 apr 2005, 07:25

Nu är det ju förste april idag, så man kanske skall ta råden som ges med viss varsamhet. Men att en minitonnare med backstag skulle vara en olämpligare förstabåt än någon annan har jag förfärligt svårt att förstå. Sedan skall vi kanske vara försiktiga med definitionen av nybörjare. Om man heter Sandra är man antagligen en kvinna, och dessa varelser är oftast betydligt mer självkritiska när de bedömer sin egen förmåga än vad (t ex) yngre herrar brukar vara.

Återigen, sluta tänk \"stödhjul\".

:-( Tarvligheter, typ \"vet du inte att det är två skall du inte ha backstag\" är ju bara trista att höra. Det finns ju båtar som bara har ett backstag, t ex de som har en spinnaker i kaltoppen. Även den klassiska IF-båten har tekniskt sett ett backstag även om de flesta kallar det för akterstag. Den nautiskt korrekta termen vi borde använda är länsbardun eller möjligen \"löpande backstag\", men så kunniga är inte flertalet seglare (inte ens de duktiga). Nog gnällt :-)

Låt Sandra bilda sig sin egen uppfattning om problemen - de är inte av den magnituden att valet av båt står eller faller med dem.

Sandra

Inlägg av Sandra » fre 01 apr 2005, 08:24

Men jösses så överbeskyddande människor kan vara då....antagligen för att man är kvinna. För jag antar att jag är den enda här på forumet :(
Förstår liksom fortfarande inte problemet, och varför har vissa hakat upp sig med just backstaget? Det var inte det jag ville ha hjälp med.....
Och så tänkte jag mig inte för och gjorde såklart misstaget att skriva ETT backstag, ånej så hemskt!

Jag vet! :idea: Kom med lite konstruktiv kritik och goda råd istället för att NI talar om för MIG vad jag klarar av och inte klarar av!

Skriv svar