Hjälp med köp av båt!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

Inlägg av Gäst » fre 01 apr 2005, 12:10

Köp den! :D
Minitonnare brukar vara rätt balla båtar och blir Du inte nöjd så kan du sälja den vidare. Vad Du än köper så kommer Du få mecka och byta ut delar (en evig process). Det är en bra och likvid storleksklass av båt.

Lycka till!!!

Jonas

sundell
Rookie

tris magnum

Inlägg av sundell » tis 05 apr 2005, 22:05

har ja en .. har haft henne i 7 år har vart ur nöjd med den båten ... bara en nack del att det inte fins med inombordre ... hon är till salu ..
läs om dom på sailguide.com vet ja .. väldig stor båt in. seglar mycket bara för sin längd .... har segla lika fort som comfort 26. (dom kom i alla fal inte om mig ,)

Nja

Nja

Inlägg av Nja » ons 06 apr 2005, 07:34

..tycker det är en dålig ide att köpa båt med dåliga segel och defekt motor samt dessutom backstag..

Köp en ännu mindre båt istället, typ STortriss eller så, för det priset får du då båten i top-skick, dvs slipper allt rodderi. En nybörjare ska segla inte ligga o fila en halv sommar..

asd

Re: tris magnum

Inlägg av asd » ons 06 apr 2005, 07:35

sundell skrev:har ja en .. har haft henne i 7 år har vart ur nöjd med den båten ... bara en nack del att det inte fins med inombordre ... hon är till salu ..
läs om dom på sailguide.com vet ja .. väldig stor båt in. seglar mycket bara för sin längd .... har segla lika fort som comfort 26. (dom kom i alla fal inte om mig ,)
pris?

Anders S

Inlägg av Anders S » ons 06 apr 2005, 08:58

Hela poängen med den här diskussionen är väl att försöka förmedla kunskap runt båtköpandet. Att tala om att en båt med trasig motor och dåliga segel är ett olämpligt köp är säkert välment, men knappast hjälpsamt - annat än som allmän sanning. Det är klart att det är bättre att vara rik och frisk, i stället för fattig och sjuk :-). Det är väl i och för sig ingen som sagt något annat, heller.

Mina erfarenheter av båtköp säger mig att det inte spelar roll vilken båttyp eller prisklass man riktar in sig på - det finns problem med vilken båt som helst. I prisklassen runt 20-25 tusen är problemen närmast garanterade och bästa försvaret (enda försvaret?) är att undersöka, värdera och bedöma omfattningen av dem. Då kan man gärna sortera objekten efter seglen, riggen, skrovet och motorn. Kosmetiska problem med skrovet (inte strukturella!) är mycket mer kostnadseffektivt att fixa till än rigg och segel och att ordna oklara motorproblem brukar de allra flesta (inte bara seglare) ändå vilja ha hjälp med.

En Stortriss för 25.000 kr verkar också vara ett ett alldeles förfärligt överpris även om en sådan säkert kan passa som \"liten första båt\". Men inte ens den finaste Stortriss kan segla bättre än en minitonnare med slitna segel - det kan jag garantera...

Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 06 apr 2005, 10:25

Hej Sandra

Vill dra en liten parallel.
Du säger att du är nybörjare, ska du då köpa en nybörjarbåt?

Nybörjargitarrer är alltid billiga, annonseras och säljs som bara den.
Men är helt ospelbara, håller inte stämmningen etc.
Den nybörjare som börjar med något sådant lägger av efter ett kort tag.

Därför menar jag att du skall köpa en bra båt med bra segel.
Det är viktigt att allt fungerar bra, så att du inte tappar sugen direkt.

SE GLA UT

Sandra

Inlägg av Sandra » ons 06 apr 2005, 13:40

Okej, vill återigen tacka alla för era råd, men känner dock att det här med nybörjare har totalt gått överstyr. För återigen, det är inte vad frågan handlar om. Men låt oss ta ett litet snack om det här med nybörjare.

JAG kallar MIG nybörjare för jag har inte 15 års erfarenhet av varken båtar eller segling. Vissa har växt upp med segling och den kategorin tillhör jag inte heller.
Så vad har jag gjort? Har bland annat seglat x79 och Banner 33, två riktigt roliga, sportiga men krävande båtar, och seglat har jag gjort nu ett par år.
Att ta det här steget att köpa båt, återigen => nybörjare!
Summa summarum: JAG ser MIG själv som nybörjare i det avseendet att jag aldrig ägt en båt och att jag nu får lära mig segla en helt ny totalt främmande båt som jag inte testat förut.

Sedan har jag dessutom skrivit att jag gärna vill ha en rolig båt som jag kan lära mig segla med. Att lära mig segla innebär alltså att förstå och lära mig trimning för den bästa optimala seglingen, menar ni då alltså att en lätt (i mitt tycke tråkig!) båt där man egentligen inte behöver göra något med ett LYS på 0.9 skulle kunna lära mig det????? Det är definitivt inte segling för mig. :idea: Tänk er för noga när ni idiotförklarar nybörjare bara för att ni tror att man inte klarar av något!

Svar till Calle C: Syftet är inte att ha en \"nybörjarbåt\" dvs i mitt tycke en tråkig båt eftersom enligt andras defintion verkar det vara en båt som ska trimmas så lite som möjligt och som DEFINITIVT INTE ska ha backstag.

Syftet är att ha en första båt som är rolig att segla, med lite fart. Får jag det är jag hur nöjd somhelst och jag lovar dig, kommer inte att kunna lägga av. Nu har jag inte sett dem här seglena så jag kan inte uttala mig om dem, men är dem dugliga så räcker det för mig. Precis som Anders S sa.....en stortriss (med LYS ungefär nere på 0.8....ja, jag vet att jag överdriver) i tiptop skick skulle ALDRIG kunna ge mig samma seglingskänsla. Men du har rätt: självklart är det viktigt att allt fungerar, det är ju det jag vill också!

Och en sista sak....människor som säger att det bara är att köpa en dyrare båt => eftersom jag fortfarande är ung så har jag liksom många andra ingen halvmiljons konto som jag bara kan ta pengar ifrån. :roll:

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 06 apr 2005, 13:59

Bästa Sandra

Jag tror att du har missuppfattat mig totalt.

Jag menar att den båt du skall köpa skall vara en båt du själv tycker om, men båten skall i skick vara bra, segel o motor skall vara bra.

Min uppfattning är att det inte finns någon speciell nybörjarbåt.
ditt förslag angående köp av en minitonnare tycker jag är bra. Kul båt, mycket trim och stora möjligheter.
Men se till att grejerna är bra så att du inte tröttnar direkt.

Detta är endast mitt tips till dig.
Något annat har inte jag påstått.
Hälsningar

Sandra

Inlägg av Sandra » ons 06 apr 2005, 16:00

Calle C: Det mesta av det jag skrev var inte alls riktat mot dig, utan var mest mot andra inlägg här. Jag förstår precis vad du menar och håller med dig! 8)

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 06 apr 2005, 17:48

Hej igen

Ett förtydligande till övriga på tråden.

Nybörjargitarr = Troligtvis ospelbar
Nybörjarbåt = Troligtvis ej seglingsbar

Om du nu inte har snöat in helt på minitonnaren så har jag ett annat förslag som kan passa dig: Soling

Snabb, livlig, rolig, lärorik och en underbar dagseglare.
Du kan segla den ensam hyffsat upp till 6 m2, ni kan vara 2, 3, 4st ombord, i nödfall upp till 6 st. Med sittbrunnskapell kan du övernatta (75 års mod o senare har dubbel botten), entypsklass = billiga grejer, före detta OS-klass = låga priser (mängder med bra beg. segel för rimmliga pengar). Du seglar lätt om X-79 och Banner 33or. Solingens fock är självslående (lätt som en plätt att ensam kryssa genom ex, albrecktsunds kanal).
Trimma ville du också: Jag säger varsågod, här har du allt.
När du har seglat en soling under 2 sommrar, kan du åka runt och föreläsa om trim. För på den märker du direkt allting vad du gör.

Seglingsmässigt bättre än en minitonnare, lite jobbigare lite mer spartanskt men med en hyffsad prislapp.
Du skall inte behöva betala över 30.000:- och då ingår säkert en paddel så slipper du motorn och vill du ha en motor på så räcker det med en 2 Hk.

Hälsningar

Sandra

Inlägg av Sandra » tor 07 apr 2005, 08:48

Hej Calle C!

Du har rätt, Soling verkar vara en rolig båt att segla! Har inte kollat på den tidigare. Det finns ju så himla många olika sorters båtar och jag har definitivt inte koll på alla. Det enda jag kan tycka är att Solingen kanske är lite väl för stor, 8,2 m. Skulle helst vilja ha en båt på ca 20-22 fot....
Har dock börjat inse att man kanske inte kan få allt som man vill :cry:
Har du några fler bra förslag?

Allt gott!

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 07 apr 2005, 09:00

Hej igen
Yngling är samma koncept fast mindre, inte riktigt lika snabb.
Den är OS-klass nu, vet inte hur priserna ser ut.
Båda dessa båtar är Norska av Linge men tillverkas av varv jorden runt.

Ha det

Anders S

Inlägg av Anders S » lör 09 apr 2005, 17:25

I tillägg till Yngling (som \"soling light\") kan man också tänka sig 606.

Anders S

Sandra

Inlägg av Sandra » mån 11 apr 2005, 08:39

Tack mina herrar för att ni delat med er era kunskaper och erfarenheter!!
Vänder mig främst till Anders S och Calle C.
Efter synpunkter och diskussioner om detta om minitonnaren var ett bra köp eller inte så har jag nu efter att sett på båten och granskat den bildat mig en egen uppfattning vilket var: ej bra köp!
Och det kunde jag endast ha gjort med er hjälp (Calle och Anders).
Tack ännu en gång!

Zeke

Hyr först - köp sedan

Inlägg av Zeke » tis 12 apr 2005, 20:17

Hyr först och lär dig grunderna, därefter kan du leta båt om tycke skulle uppstå. Mitt råd är att aldrig köpa på våren, då priserna är som högst. Nä, vänta till sep/okt och kolla in i första hand märkesbåtar där ägaren uppenbart tröttnat, man ser dom i alla hamnar, smutsiga, fulla med måsskit etc. (lätt att fixa till för den händige). Då är det läge att kontakta ägaren och förklara att du kan lösa hans problem om båtpriset är det rätta. Du kan få en Folkbåt, Maxi 68, Albin Viggen för den peng du är villig att satsa. Kom ihåg att den ska vara lättsåld den dag du tröttnar på den och ha ingen panik utan ta god tid på dig..

Skriv svar