Som före detta Express-ägare har jag haft samma utmaning och genomfört precis samma projekt med fula luckor och lister.
Listerna runt luckan är massiva och "tål" ganska mycket slipning. Dock så är de ofta väldigt väl fastsatta (skruv + lim/fogmassa) så det är lätt att de spricker om man försöker bända loss dem. För det blir ju bäst resultat om man tar loss för att slipa och ytbehandla dem. Lacka dem INTE! Lacken spricker vid minsta slag eller efter lite nötning = det kommer in fukt och så ser det för

ut igen.
Då funkar det bättre med nåt slags oljebehandling. Jag Owatrolade mina luckor (D1 och D2) så att de såg lackade ut. Iofs svårt att olja när listerna sitter på båten då det lätt blir fula rinn på plasten.
Själva luckan gör du en ny i marinplywood. Olja även här tycker jag personligen.
Nackdelen med att göra ny lycka i plexi är att den blir väldigt tung o otymplig om den görs i samma tjocklek som träluckan. Tunnare plexi funkar dåligt i trälisten.
När du ändå är igång så fixar du brytblock + puckar under wincharna så att du kan lovartsskota focken
Flytta in fockskotskenorna har du kanske redan gjort? (de bör sitta längre in mot båtens centrumlinje än original-placeringen ute vid kanten på överbyggnaden)
Det lilla man ser av överbyggnaden ser ganska "orört" ut. Dvs man har inte kappseglat aktivt med båten...?