Pusse opp luke på Express

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PC
Platinamedlem

Pusse opp luke på Express

Inlägg av PC » sön 13 jan 2013, 09:42

Expressen har en sliten luke bestående av to finerbrett og en karm samt en skyveluke i plexi øverst. Det ser slitent og trist ut, og trenger en oppussing i vår. Luken med ødelagt finer er vel ikke lett å fin.
Noen forslag til forbedring? Er tilsvarende materiale lett å få tak i?
Jeg har også lurt på å få kuttet tilsvarende luker i plexi. Det vil gi utsyn fra salongen og kanskje et litt "hi tech" utseende i cockpiten? Låsen skal jeg nok uansett klare å flytte.

Bild

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Pusse opp luke på Express

Inlägg av Peter_K » sön 13 jan 2013, 10:24

De massiva listerna brukar gå att slipa och lacka (eller olja med teakolja), men det är värre med plywooden eftersom det är lätt att slipa igenom det yttersta fanérlagret.
Vill du göra någon snabbt och enkelt kan du slipa och måla luckorna.
Nya luckor kan du tillverka i plywood eller i plexiglas. Jag gjorde nya luckor i 6 mm plywood med en ram av massiv teak. Det blev snyggt, hållbart och lätt men kräver en del verktyg och snickarkunskaper.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 13 jan 2013, 10:43

"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 13 jan 2013, 10:55

Jag håller med om att dina luckor är snygga, Seawolf.
Och att de skapar ljus och rymd i ruffen.
De är i det närmade underhållsfria.
Det är relativt billigt.

Men, jag valde täta luckor av två skäl, och de kan vara nog så viktiga.
Det första är att när jag ska sova vill jag ha det mörkt i båten. Eftersom min båt är liten, precis som Expressen, händer det att man sover i salongen. Eftersom solen går upp halv fyra runt midsommar är risken stor att man får svårt att sova då. Detta kan iofs lösas med diverse tygskynken osv.
Det andra är att när man under vår och höst ska göra sig i ordning för att sova och klä av sig är det mörkt i ruffen och mörkt ute. När man tänder lampan i ruffen blir insynsförhållandet det omvända mot de bilder du visade, dvs du ser inte ut men alla ser in. Åter finns tygskynkeslösningen, men jag ville ha en lösning med luckorna,inte flera.
Alla borde ha skägg

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » sön 13 jan 2013, 17:11

Seawolfs luker ser stilige ut, det må jeg si. Enkel og god løsning, men det er klar betenkningene mtp. innsyn og lys på morgenen er fornuftige.
Eller er røkfargen så mørk at innsyn også på kvelden (mørkt ute/lyst inne) ikke er noe problem?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 13 jan 2013, 19:45

För att inte få insyn de gånger man har båtgrannar rakt akterut och samtidigt har mörkt ute och ljust inne (nån enstaka gång) använder man som sagt den kollossalt komplicerade lösningen med en pinne uppe och nere i ett mörkt tygstycke. Man slänger det på utsidan, sen klämmer man den övre pinnen mellan lucka och garageluckan.
Den lär inte bli utsliten på flera decennier.

I sammanhanget vill jag allvarligt varna för allehanda skylights! Det kan finnas risk att någon nyfiken person kan få syn på dig snett uppifrån!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 15 jan 2013, 15:25

Seawolf skrev: I sammanhanget vill jag allvarligt varna för allehanda skylights! Det kan finnas risk att någon nyfiken person kan få syn på dig snett uppifrån!
Okej... jag ville mest visa hur jag resonerade i mitt val av luckor och peka på vad vissa, t ex jag, kan uppfatta som en nackdel med transparenta luckor. Detta så att man tar med det när man väljer luckor.
Att då raljera på detta sätt tycker jag är rätt drygt, faktiskt.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 15 jan 2013, 15:45

Insynsskydd kan man få mha tygstycken om man är pryd. För att få mörker på morgonen är bästa alternativet fortfarande ögonbindel a-la flygplan.
Oslagbart enkelt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 15 jan 2013, 20:41

För att återgå till ursprungsfrågan: 'Flexifaner' kan kanske vara nåt? Googla och läs.
Jag hade tänkt att prova det själv, just till fula nedgångsluckor.

:o
/T

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » tis 15 jan 2013, 20:49

Peter_K skrev:
Seawolf skrev: I sammanhanget vill jag allvarligt varna för allehanda skylights! Det kan finnas risk att någon nyfiken person kan få syn på dig snett uppifrån!
Okej... jag ville mest visa hur jag resonerade i mitt val av luckor och peka på vad vissa, t ex jag, kan uppfatta som en nackdel med transparenta luckor. Detta så att man tar med det när man väljer luckor.
Att då raljera på detta sätt tycker jag är rätt drygt, faktiskt.
Jeg synes forsåvidt det var ganske lustigt og det fikk meg til å innse at man ikke skal være for sjenert i en såpass liten båt uansett. Lys på morgenen ser jeg ikke som et problem, tvert i mot liker jeg å våkne tidlig.
Jeg går nok videre med plexi.
Her er veldig fine løsninger:
http://www.plexifix.dk/ALBIN-EXPRESS.htm

Men er ikke dette veldig dyrt? Mye av dette kan jeg vel fabrikere selv mye billigere ved å flytte over gammel lås og list på skyveluke?

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » tis 15 jan 2013, 20:50

T skrev:För att återgå till ursprungsfrågan: 'Flexifaner' kan kanske vara nåt? Googla och läs.

/T
Hva er fordelen med Flexifaner for lukene, mener du - annet enn vanlig marineplywood?
Jeg leste at FLexifaner kan bøyes mer, men det har jeg vel ikke bruk for.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 15 jan 2013, 21:05

PC skrev:
T skrev:För att återgå till ursprungsfrågan: 'Flexifaner' kan kanske vara nåt? Googla och läs.

/T
Hva er fordelen med Flexifaner for lukene, mener du - annet enn vanlig marineplywood?
Jag trodde att du, liksom jag själv, skulle renovera dina gamla luckor. Då är Flexifaner ett alternativ. Man täcker de gamla fula ytorna med ny tunn (0,6 mm) faner.

Men när jag tittar på din bild igen ser jag att det kanske inte är ett realistiskt alternativ. Enklare att bara köpa en bit plywood och tillverka helt nya luckor.

/T

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » tis 15 jan 2013, 21:11

OK, da er jeg med. Om det blir en løsning i plexi vil jeg nok uansett renovere de gamle lukene for å ha som reserve eller som alternativ om jeg skulle bli sjenert en gang :oops: men jeg lurte på å lime inn et stykke øverst til høyre og lakke alt opp.

Det skal også sies at lukene ser verre ut på bildet enn de gjør i virkeligheten. Når man er ombord, er det knapt sjenerende i det hele tatt. På bildet ser det grusomt ut.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 31 jan 2013, 11:08

Som före detta Express-ägare har jag haft samma utmaning och genomfört precis samma projekt med fula luckor och lister.
Listerna runt luckan är massiva och "tål" ganska mycket slipning. Dock så är de ofta väldigt väl fastsatta (skruv + lim/fogmassa) så det är lätt att de spricker om man försöker bända loss dem. För det blir ju bäst resultat om man tar loss för att slipa och ytbehandla dem. Lacka dem INTE! Lacken spricker vid minsta slag eller efter lite nötning = det kommer in fukt och så ser det för :evil: ut igen.
Då funkar det bättre med nåt slags oljebehandling. Jag Owatrolade mina luckor (D1 och D2) så att de såg lackade ut. Iofs svårt att olja när listerna sitter på båten då det lätt blir fula rinn på plasten.
Själva luckan gör du en ny i marinplywood. Olja även här tycker jag personligen.
Nackdelen med att göra ny lycka i plexi är att den blir väldigt tung o otymplig om den görs i samma tjocklek som träluckan. Tunnare plexi funkar dåligt i trälisten.
När du ändå är igång så fixar du brytblock + puckar under wincharna så att du kan lovartsskota focken :wink:
Flytta in fockskotskenorna har du kanske redan gjort? (de bör sitta längre in mot båtens centrumlinje än original-placeringen ute vid kanten på överbyggnaden)
Det lilla man ser av överbyggnaden ser ganska "orört" ut. Dvs man har inte kappseglat aktivt med båten...?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 31 jan 2013, 14:25

T skrev:
PC skrev:

/T
Jag trodde att du, liksom jag själv, skulle renovera dina gamla luckor. Då är Flexifaner ett alternativ. Man täcker de gamla fula ytorna med ny tunn (0,6 mm) faner.

Men när jag tittar på din bild igen ser jag att det kanske inte är ett realistiskt alternativ. Enklare att bara köpa en bit plywood och tillverka helt nya luckor.

/T
Jag gjorde så på min båt då den var ny(för mig, men inte i verkligheten). Då kan man måla de gamla vardagsluckorna i lämplig nyans och ha dem som vinter- eller vår-höst-i-veckorna-luckor om man vill, så klarar sig festluckorna länge, länge.
Oavsett material (utom härdat glas), blir genomsynliga luckor repiga med tiden, och ju mindre de sitter uppe, ju bättre på det sättet. Även solen kan ta dem.

När det gäller mörker, insyn och slitage, så uppfyller ett enkelt akrylkapell de önskemålen, ofta samtidigt. Ännu bättre, på däcksluckor, kan vara ett litet "tälttak" som dels skuggar, dels tillåter att man vädrar även om det kan regna en smula.
Anders S

Skriv svar