Jag och min flickvän skall ut på långfärd med båten våran och håller därför som bäst på att rusta och modifiera för en sådan! Vi seglade över båten från USA våren 2009 (kanske kommer ihåg han Ivan som skulle köpa Hallberg-rassy Rasmus i USA) det gick som bekant mycket bra och gav en otrolig mersmak för långsegling!!
Nu till ämnet, det gäller revning av storseglet. Tjejsingen min är inte i största laget, och även om hon är väldigt stark för sin storlek så lyckas hon inte reva storen som den är idag.
Funktionen kring masten är i största allmänhet gammal närmare bestämt orginal 1976 och bör därmed bytas och förnyas.
Vajrar och vinschar till dessa kommer självklart bytas mot "vanliga" med linfall istället osv men jag behöver förslag till hur revningen skall gå till!!
Ett självklart svar är singellinerev, men detta passar inte så vidare bra då vi har ett tak över ruffen och inte kan se seglen när man jobbar med dem i sådana fall. Vill helt enkelt ha en bra lösning som kan skötas framme på masten/eller på däck precis nedanför.
Så tips, bilder, lösningar, ideér osv osv... Tacksam för svar!
// Ivan