Revning av storen, när man inte är så stor!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ivan
Guldmedlem

Revning av storen, när man inte är så stor!

Inlägg av Ivan » ons 20 jan 2010, 22:28

Hej igen, nu kommer nästa ämne för debatt :)

Jag och min flickvän skall ut på långfärd med båten våran och håller därför som bäst på att rusta och modifiera för en sådan! Vi seglade över båten från USA våren 2009 (kanske kommer ihåg han Ivan som skulle köpa Hallberg-rassy Rasmus i USA) det gick som bekant mycket bra och gav en otrolig mersmak för långsegling!!

Nu till ämnet, det gäller revning av storseglet. Tjejsingen min är inte i största laget, och även om hon är väldigt stark för sin storlek så lyckas hon inte reva storen som den är idag.
Funktionen kring masten är i största allmänhet gammal närmare bestämt orginal 1976 och bör därmed bytas och förnyas.
Vajrar och vinschar till dessa kommer självklart bytas mot "vanliga" med linfall istället osv men jag behöver förslag till hur revningen skall gå till!!
Ett självklart svar är singellinerev, men detta passar inte så vidare bra då vi har ett tak över ruffen och inte kan se seglen när man jobbar med dem i sådana fall. Vill helt enkelt ha en bra lösning som kan skötas framme på masten/eller på däck precis nedanför.

Så tips, bilder, lösningar, ideér osv osv... Tacksam för svar!

// Ivan
Bilagor
bildbåt1.jpg
Såhär ser båten ut. Bilden tagen på Azorerna.
bildbåt1.jpg (108.96 KiB) Visad 6893 gånger

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Revning av storen, när man inte är så stor!

Inlägg av Eilean » ons 20 jan 2010, 22:49

Jag är också vän av att reva vid masten. Mindre som kan gå snett och man får vana vid att röra sig på däck i dåligt väder. Vilket förmodligen leder till en behövlig komplettering av grabbräcken, löplinor samt eventuella 'granny-bars'. Och man slipper kilometervis med tamp i sittbrunnen.

Mitt storsegel (tungt med kraftig duk och 4 fullängdslattor) är på 33 kvm och jag har 2 stycken 16-vinchar på masten. Gången är:
Tar hem något på dirken och släpper något på skotet, oftast lägger vi båten bi, lugnast så. Släpper efter på fallet, hakar i broken i öglan, sträcker upp fallet. Har avlastare för fallen så att vincharna är normalt fria. Tar hem på revlinan, som alltid är iskurna och sen är det klart! Off we go!
Detta klarar en man eller kvinna galant på en minut och behöver inte vara stark. Vinchhandtag sitter alltid i hållare vid mastfoten.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 21 jan 2010, 00:08

Jag ansluter mig också till "mast-revarna". Det är smidigt och säkert om man utrustar rätt. Granny-bars är underbart om man ska ut på öppet hav. Bra är också en extra livlina, lagom kort som sitter fast i masten.
Seglar man inomskärs och dagsturer är det kanske effektivt att ha allt nerdraget. I synnerhet för de som är lite överviktiga och klumpiga. Men har man allt nerdraget så händer det ju att det kinkar sig någonstans. När man då ska rusa upp på däck och rätta till, det är då det bli farligt. "Ska bara..."
Rasmus har väl trumvinschar för fallen? En bekant tänkte byta mot vanliga vinschar men efter att ha bytt wiren och smörjt upp vinscharna tyckte han den lösningen var den bästa.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 21 jan 2010, 09:20

Det finns egentligen ingenting som hindrar "singellina" även om man står vid masten och hanterar det hela. En poäng med detta är att man då kan veva på och till slut sitter seglet där det skall, utan att man tappar halshornet eller misslyckas att kroka i öljetten. Men om en "singellina" skavs av, så blir det obra och säkerligen när det passar som sämst. På havet bör man därför ha extra möjlighet att säkra och fästa när man upptäcker (när, inte om!) att något skaver eller kanske kan gå sönder - om några dagar... Det ordnar man ofta med några förberedda extra tampar. De "enkla" lösningarna fungerar för det mesta. Därför faller vanligen ideerna om "snabbrev" och sådant till förmån för de gammeldags lösningarna.

Det viktiga är att man har två säkra krokar till de vanliga reven, och sedan någon möjlighet att haka i det tredje revet, om man nu inte har en stormstor. Revbrokarna i gott material, och så vaksamhet på att de flesta tampar kan skavas sönder på några timmar, om något rör sig minsta lilla.
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 21 jan 2010, 10:19

Vi hade revning vid masten på OE:n och det fungerade bra (även om jag tycker det är bättre nu med möjlighet att göra det från sittbrunn).

Tips.
Sätt avlastare på fallet ovanför winschen. Gärna en rejäl som man kan öppna med hanskar på. Vi hade Rutgerssons och den fungerade utmärkt (såg på någon bild att även Northern Lights hade valt dessa :D ).

När det gäller winschen hade jag gärna haft en self-tailing (vi hade inte det). Man kan ju då ha en hand att veva med och en fri att hålla i sig med. Vi hade Andersen28 vilket var helt ok map kraft.

Seglet: Det kan vara bökigt att få i en i seglet isydd revögla i "halskroken" när det gungar och det är en massa revad segelduk ivägen på bommen. Bättre då med ett kort band (~10 cm) genom segelöglan där man i bandets båda ändar har satt fast varsin ögla. Dessa fästs i halskroken.

Uppmärkning: Det förenklar avsevärt om man vet hur mycket man skall släppa ner seglet för varje rev. Sätt en referenstejp/spritpennemarkering på masten i ögonhöjd och motsvarande markeringar på ett lagom släppt fall (för att få i respektive revögla).

Ögla på masten att fästa en kort lina till livselen med är naturligtvis en självklarhet.

Ritual som Eilean beskriver den: Enklaste bogen tycker jag är bidevind. Åtdragen dirk (om du inte har rodkick), Släpp storskotet lite så du tappar trycket, öppna avlastaren ovan winschen, släpp fallet till vald revmarkering, i med öglan i änden på det korta bandet, winscha hem rejält på fallet (det blåser ju nu ordentligt så fallet skall vara sträckt för att få buken i storen långt fram), ta hem i revlinan i seglets aktre del (kan vara nödvändigt att nu släppa på kick och storskot lite grann för att få hem denna lina ordentligt), lås linan och skota hem seglet, Klart!

//Niklas S

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 21 jan 2010, 22:42

Tyvärr är det så att revning sker ofta för sent, dvs när båten kränger för mycket o det gungar rejält, att då gå upp däck och fram till masten är inte så kul och dessutom måste en person vara vid pinnen. Själv skaffade jag dubbelrev system och det är enormt lätthanterligt och bekvämt...lätt att klara själv...man går upp i vind. släpper på fallet och drar i revlinan..drar upp fallet ...sen är det klart...allt från sittbrunn där man har både lä, kraft, ingen risk för att falla omkull och snabb åtgång till rodret.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 21 jan 2010, 22:50

Filip skrev:Tyvärr är det så att revning sker ofta för sent, dvs när båten kränger för mycket o det gungar rejält, att då gå upp däck och fram till masten är inte så kul och dessutom måste en person vara vid pinnen. Själv skaffade jag dubbelrev system och det är enormt lätthanterligt och bekvämt...lätt att klara själv...man går upp i vind. släpper på fallet och drar i revlinan..sen är det klart...allt från sittbrunn där man har både lä, kraft, ingen risk för att falla omkull och snabb åtgång till rodret.
Om man ligger bi behöver man ingen vid rodret, båten har minmal krängning och lugna rörelser och inget segelfladder. Och man har all tid i världen på sig, båten ligger i princip still och är lätt att få fart på igen. Inte för att jag vill argumentera mot sittbrunnskontrollerade system, de har onekligen många fördelar. Men det finns metoder som ofta glöms bort som underlättar sådant som ofta upplevs som jobbigt och krångligt.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 21 jan 2010, 23:06

Eilean skrev:
Filip skrev:Tyvärr är det så att revning sker ofta för sent, dvs när båten kränger för mycket o det gungar rejält, att då gå upp däck och fram till masten är inte så kul och dessutom måste en person vara vid pinnen. Själv skaffade jag dubbelrev system och det är enormt lätthanterligt och bekvämt...lätt att klara själv...man går upp i vind. släpper på fallet och drar i revlinan..sen är det klart...allt från sittbrunn där man har både lä, kraft, ingen risk för att falla omkull och snabb åtgång till rodret.
Om man ligger bi behöver man ingen vid rodret, båten har minmal krängning och lugna rörelser och inget segelfladder. Och man har all tid i världen på sig, båten ligger i princip still och är lätt att få fart på igen. Inte för att jag vill argumentera mot sittbrunnskontrollerade system, de har onekligen många fördelar. Men det finns metoder som ofta glöms bort som underlättar sådant som ofta upplevs som jobbigt och krångligt.
Det är långt ifrån alla båtar som ligger stabilt och bra i bi och även om så kan det vara rejäla "hissar" när man är framme och pullar vid mast och bom...inget att rekommendera.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 22 jan 2010, 00:22

Filip skrev: Det är långt ifrån alla båtar som ligger stabilt och bra i bi och även om så kan det vara rejäla "hissar" när man är framme och pullar vid mast och bom...inget att rekommendera.
Sant att inte alla ligger bi bra. Men de flesta gör det, det gäller att hitta rätt kombination av skotning och rodervinkel. Och man vet inte innan man provat. Vilket inte så många gör.
Har man en båt som ligger bi är det en stor fördel att göra det vid revning, till och med om man kan reva från sittbrunn.
Mina erfarenheter är i alla fall enbart goda, klassiska skärgårdskryssare, traditionell motorseglare, 70-tals IOR, 80-tals familjebåt och min nuvarande har alla legat snyggt och fint.

Sedan måste jag säga - klarar man inte att säkert att ta sig fram och jobba vid masten för att det 'hissar' för mycket har man nog tagit sig vatten över huvudet. Man måste vara kapabel att röra sig över hela sin båt även om det blåser hårt och går sjögång. Annars bör man nog hålla sig i mer skyddade vatten. Förr eller senare händer något, en kink, något fastnar, lossnar eller går sönder som tvingar en att gå fram och jobba. Då är det bra med både rutin och utrustning för jobbet.

Innan det här blir en fight 'sittbrunnsrevning vs. mastrevning' vill jag återigen understryka - det är inte det jag talar om. På de allra flesta båtar är det en fördel att kunna sköta alla segelkontroller från sittbrunnen.
Men i vissa fall gå det inte att lösa rent praktiskt eller blir för dyrt, som för frågeställaren. Och på en utpräglad långfärdsbåt är jag dessutom tveksam till det kloka att ha en sådan lösning.

Så revar man vid masten måste man se över rutinerna och utrustningen så att proceduren blir snabb och bekväm. Är den det går det precis lika fort att reva från masten som från sittbrunnen och är precis lika lätt att göra för en svagare person. Och kräver i de flesta fall bara en person ombord. Det var det tråden handlade om från början.

Slutligen, inte minst viktigt, precis som du skriver - reva i tid, innan det blir onödigt jobbigt och saker tar stryk.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 22 jan 2010, 13:14

Oavsett vilken metod vid själva revningen...

Jag brukar rekommendera att reva redan innan du hissat. Du har ju lyssnat på rapport och tittat på himlen... Så en hyfsad bild av hur dagen kan te sig har du. Och så är det alltid lättare att slå ur ett rev än att ta ett.
Lite samma sak som att det är lättare att klä sig ordentligt från början - för att sedan kanske kunna klä av sig. Istället för motsatsen.

Detta sagt - så gäller det naturligtvis inte på samma stt vid 'överraskningsväder' eller om du seglar längre sträckor.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Ivan
Guldmedlem

Inlägg av Ivan » fre 22 jan 2010, 19:34

Hej igen,

Ja revningen ja... Grany bars är redan på listan över vad som skall byggas, de vet jag sen seglingen från USA att det kan vara nog så jobbigt att stå framme vid masten på ett bra sätt när det som någon skrev "hissar", att man säkrar sig och har bra anordningar för detta är ju även självklart det.

Att ha en singellinerevbom som man revar från masten är kanske inte en så dum idé, 1 och 2ans rev i bomen kanske och 3ans utanpå. varken selden eller Benns säljer en bom i passande storlek med tre rev i.
Vad jag också funderar på är om man kan/någon har löst det genom att flytta in öljetterna som om man hade singellinerev men istället spänner båda linorna var för sig... Syftet med detta skulle då vara att man kan spänna både för och akterlik med vinsch.

En annan anldening till att jag ens funderar över detta är kanske att jag har en gammal Seldén mast, med travare utan hjul på... är det kanske någon som på ett bra sätt gjort om hela detta med kanske en skena på masten istället för det gamla klassiska mastliket som bara tigger om att seglet skall få fastna i det!

// Ivan

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » fre 22 jan 2010, 20:00

Eilean skrev:
Filip skrev: Det är långt ifrån alla båtar som ligger stabilt och bra i bi och även om så kan det vara rejäla "hissar" när man är framme och pullar vid mast och bom...inget att rekommendera.
Sant att inte alla ligger bi bra. Men de flesta gör det, det gäller att hitta rätt kombination av skotning och rodervinkel. Och man vet inte innan man provat. Vilket inte så många gör.
Har man en båt som ligger bi är det en stor fördel att göra det vid revning, till och med om man kan reva från sittbrunn.
Mina erfarenheter är i alla fall enbart goda, klassiska skärgårdskryssare, traditionell motorseglare, 70-tals IOR, 80-tals familjebåt och min nuvarande har alla legat snyggt och fint.

Sedan måste jag säga - klarar man inte att säkert att ta sig fram och jobba vid masten för att det 'hissar' för mycket har man nog tagit sig vatten över huvudet. Man måste vara kapabel att röra sig över hela sin båt även om det blåser hårt och går sjögång. Annars bör man nog hålla sig i mer skyddade vatten. Förr eller senare händer något, en kink, något fastnar, lossnar eller går sönder som tvingar en att gå fram och jobba. Då är det bra med både rutin och utrustning för jobbet.

Innan det här blir en fight 'sittbrunnsrevning vs. mastrevning' vill jag återigen understryka - det är inte det jag talar om. På de allra flesta båtar är det en fördel att kunna sköta alla segelkontroller från sittbrunnen.
Men i vissa fall gå det inte att lösa rent praktiskt eller blir för dyrt, som för frågeställaren. Och på en utpräglad långfärdsbåt är jag dessutom tveksam till det kloka att ha en sådan lösning.

Så revar man vid masten måste man se över rutinerna och utrustningen så att proceduren blir snabb och bekväm. Är den det går det precis lika fort att reva från masten som från sittbrunnen och är precis lika lätt att göra för en svagare person. Och kräver i de flesta fall bara en person ombord. Det var det tråden handlade om från början.

Slutligen, inte minst viktigt, precis som du skriver - reva i tid, innan det blir onödigt jobbigt och saker tar stryk.
För eller emot är kanske inte frågan men man kan ju inte komma ifrån att risken för att skada sej fördubblas om man är uppe på vid masten 2 gånger än en gång...dessutom är knappast proceduren lika snabb och bekväm.
Att ta "vatten över huvudet" om man inte revar vid mast förstår jag inte ..även den erfarne seglaren kan trilla omkull och bryta näsan eller armen....tvärtemot gäller det nog att man ska minimera riskerna ombord och slippa oroa sej för de nära o kära, än så länge har jag inte upptäckt någon nackdel med reef system.....kanske jag har fel.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 22 jan 2010, 23:30

Självklart ska man försöka fixa till ett enlinerevsystem om det går, det ska vara enkelt och snabbt och helst kunnas skötas från sittbrunnen. Ju mindre tid man spenderar uppe på däck desto säkrare är det.
Visst kan saker hänga upp sig, jag har ibland problem med travarlåset och får gå upp på däck för att fixa till det men det är när man ska hissa storen som det händer och inte när man släpper ner den som tur är.
Jag byggde ett enlinerevsystem som fungerar hur bra som helst, med märken på fallet så är det snabbt gjort att släppa ner rätt längd sedan drar man revet och justerar fallet, tar väl en minut max, allt utan att lämna sittbrunnen. Ja man ska ju lätta på kick och skot med, rodkicken håller upp bommen vilket underlättar. Det gör att man faktiskt använder det ofta.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 22 jan 2010, 23:58

Det här handlar om långfärdssegling med många dygn på öppet hav, eller hur?

Det första kravet man bör ställa är att man ska kunna röra sig ombord på ett säkert sätt. Det innebär oftast granny-bars, löplinor etc.
Förr eller senare kommer man troligen tvingas upp på däck i dåligt väder och ska det vara säkert.
Har man inte vett att reva i tid eller inte kan dreja bi bör man nog ifrågasätta lämpligheten att ge sig ut på långsegling.
Ska man reva så är det nog bra att göra som man alltid gjort, purra ut frivakten.
På en långfärdsbåt vill man gärna ha enkla och krångelfria system. Brytblock och liknande detaljer ökar slitaget på tamparna, det finn fler ställen där det kan kinka sig osv.
Båtens rörelser brukar vara lugnare vid masten, de är sällsynt med olyckor vid arbete vid masten. De festa skador seglare ådrar sig ombord sker i sittbrunnen. De flesta som trillar överbord gör det från sittbrunnen eller dess närhet.
Det kan ju vara kolla lite på hur långfärdsbåtar brukar var utrustade ....

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » lör 23 jan 2010, 09:44

Filip skrev:
Eilean skrev:
Filip skrev:
För eller emot är kanske inte frågan men man kan ju inte komma ifrån att risken för att skada sej fördubblas om man är uppe på vid masten 2 gånger än en gång...dessutom är knappast proceduren lika snabb och bekväm.
Att ta "vatten över huvudet" om man inte revar vid mast förstår jag inte ..även den erfarne seglaren kan trilla omkull och bryta näsan eller armen....tvärtemot gäller det nog att man ska minimera riskerna ombord och slippa oroa sej för de nära o kära, än så länge har jag inte upptäckt någon nackdel med reef system.....kanske jag har fel.
Nja, resonemanget gick väl ut på att få en vana av att gå upp på däck och därmed större säkerhet/mindre skaderisk, så att fördubbla risken gäller kanske om man bara räknar 1 kontra 2 ggr och inte har för vana att reva från masten.

Skriv svar