Skarmmel i masten!!!
Skarmmel i masten!!!
Ska man limma ett pvc rör invändigt och dra kablarna i eller???? Det ska ha funnits en artikel i båtliv som talar om hur man ska göra men hittar den ej.//NM
Kabeldragning i masten..
Om man har en mast som är gjord för att fästa kabel-rör i (dvs masten har en \"skena\" som man trycker fast rören på så att säga..) så är det givetvis det bästa, dessutom mycket enklare att få upp nya kablar osv...
Annars blir det lite knepigare, svårt att limma fast någonting ett antal meter in i masten som du inte kommer åt...
Jag skulle förra året dra upp kabel för både vhf antenn, topp lanterna, inget fanns draget sen tidigare, samt byta kabeln till mastlanternan (motorlanternan ungefär på mitten), men -tyvärr- har jag en äldre mast utan fästen för kabelrör.
Det var lite pyssel att få upp det kan jag lova.. Hur som helst, det enklaste sättet att få en tyst mast verkade vara att använda buntband:
Sätt 3 eller 4 st i grupper med jämna mellanrum på kabeln/kablarna (säg 0,6-1m mellan grupperna) , sätt dem så de spretar åt var sitt håll, och klipp INTE av den biten som spretar iväg efter att du dragit åt dem.
Det går åt rätt många buntband om du har lite längre mast, ja, men det blir tyst. Hörde inte ett ljud från min mast under sommaren som var...
Lycka till.
// Stefan
Annars blir det lite knepigare, svårt att limma fast någonting ett antal meter in i masten som du inte kommer åt...
Jag skulle förra året dra upp kabel för både vhf antenn, topp lanterna, inget fanns draget sen tidigare, samt byta kabeln till mastlanternan (motorlanternan ungefär på mitten), men -tyvärr- har jag en äldre mast utan fästen för kabelrör.
Det var lite pyssel att få upp det kan jag lova.. Hur som helst, det enklaste sättet att få en tyst mast verkade vara att använda buntband:
Sätt 3 eller 4 st i grupper med jämna mellanrum på kabeln/kablarna (säg 0,6-1m mellan grupperna) , sätt dem så de spretar åt var sitt håll, och klipp INTE av den biten som spretar iväg efter att du dragit åt dem.
Det går åt rätt många buntband om du har lite längre mast, ja, men det blir tyst. Hörde inte ett ljud från min mast under sommaren som var...
Lycka till.
// Stefan
Så här gör man ett kabelrör om det saknas i mastprofilen:
Skaffa 32 mm VP-rör i erforderlig längd. Dessa kopplas samman och läggs inne i maströret på lämpligt ställe. Sedan är det dags att borra och popnita från utsidan. På regelbundna avstånd längs hela masten gör du följande:
1. Borra ett pilothål bredvid rörets plats
2. Stoppa in en krok el dyl för att hålla fast röret.
3. Borra ett hål till, denna gång genom mast och VP-rör samtidigt.
4. Popnita fast VP-röret
5. Popnita även i pilothålet för syns skull
6. Repetera ca varannan meter längs masten
Det låter brutalt, men så små hål har ingen påverkan på mastens hållfasthet. Använd aluminumnitar och se till att knacka ur pinnen ur niten när du har nitat färdigt. Annars kommer pinnen rosta och du får rostränder längs masten.
Nu har du skapat en kabelkanal inne i masten som rymmer alla kablar du behöver.
Lycka till!
Anders
Skaffa 32 mm VP-rör i erforderlig längd. Dessa kopplas samman och läggs inne i maströret på lämpligt ställe. Sedan är det dags att borra och popnita från utsidan. På regelbundna avstånd längs hela masten gör du följande:
1. Borra ett pilothål bredvid rörets plats
2. Stoppa in en krok el dyl för att hålla fast röret.
3. Borra ett hål till, denna gång genom mast och VP-rör samtidigt.
4. Popnita fast VP-röret
5. Popnita även i pilothålet för syns skull
6. Repetera ca varannan meter längs masten
Det låter brutalt, men så små hål har ingen påverkan på mastens hållfasthet. Använd aluminumnitar och se till att knacka ur pinnen ur niten när du har nitat färdigt. Annars kommer pinnen rosta och du får rostränder längs masten.
Nu har du skapat en kabelkanal inne i masten som rymmer alla kablar du behöver.
Lycka till!
Anders
-
Andy
skrammel i mast
Jag hade samma problem häromåret men löste detta på ett enkelt sätt. Jag gick till närmsta byggvaruhus och inhandlade rörisolering i grå skumplast (sådan som finns i sittunderlag) tog av toppen på masten och trädde på rörisoleringen över kablarna. Nitade fast toppen på masten igen så var det klart. Jag gjorde jobbet på ca 30min och inte ett skrammel sedan dess.
Re: skrammel i mast
Tackar så mycket för det tippset.//NiklasAndy skrev:Jag hade samma problem häromåret men löste detta på ett enkelt sätt. Jag gick till närmsta byggvaruhus och inhandlade rörisolering i grå skumplast (sådan som finns i sittunderlag) tog av toppen på masten och trädde på rörisoleringen över kablarna. Nitade fast toppen på masten igen så var det klart. Jag gjorde jobbet på ca 30min och inte ett skrammel sedan dess.
Re: skrammel i mast
Hur lång rörisolering använde du? // TomasAndy skrev:Jag hade samma problem häromåret men löste detta på ett enkelt sätt. Jag gick till närmsta byggvaruhus och inhandlade rörisolering i grå skumplast (sådan som finns i sittunderlag) tog av toppen på masten och trädde på rörisoleringen över kablarna. Nitade fast toppen på masten igen så var det klart. Jag gjorde jobbet på ca 30min och inte ett skrammel sedan dess.
-
andy