Skarmmel i masten!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Månsson
Erfaren medlem

Skarmmel i masten!!!

Inlägg av Månsson » ons 22 dec 2004, 21:40

Ska man limma ett pvc rör invändigt och dra kablarna i eller???? Det ska ha funnits en artikel i båtliv som talar om hur man ska göra men hittar den ej.//NM

Användarvisningsbild
Fischer
Silvermedlem

Inlägg av Fischer » ons 22 dec 2004, 22:13

Haha, Tryckte du på fel knapp?
En bra ide, men hur kommer man åt? Ska söka lite med, man ska börja att fixa detta om nån månad.....
God jul........ :wink:

SS
Rookie

Kabeldragning i masten..

Inlägg av SS » tor 23 dec 2004, 08:50

Om man har en mast som är gjord för att fästa kabel-rör i (dvs masten har en \"skena\" som man trycker fast rören på så att säga..) så är det givetvis det bästa, dessutom mycket enklare att få upp nya kablar osv...

Annars blir det lite knepigare, svårt att limma fast någonting ett antal meter in i masten som du inte kommer åt...
Jag skulle förra året dra upp kabel för både vhf antenn, topp lanterna, inget fanns draget sen tidigare, samt byta kabeln till mastlanternan (motorlanternan ungefär på mitten), men -tyvärr- har jag en äldre mast utan fästen för kabelrör.
Det var lite pyssel att få upp det kan jag lova.. Hur som helst, det enklaste sättet att få en tyst mast verkade vara att använda buntband:
Sätt 3 eller 4 st i grupper med jämna mellanrum på kabeln/kablarna (säg 0,6-1m mellan grupperna) , sätt dem så de spretar åt var sitt håll, och klipp INTE av den biten som spretar iväg efter att du dragit åt dem.

Det går åt rätt många buntband om du har lite längre mast, ja, men det blir tyst. Hörde inte ett ljud från min mast under sommaren som var...

Lycka till.
// Stefan

Användarvisningsbild
Fischer
Silvermedlem

Inlägg av Fischer » tor 23 dec 2004, 16:15

Tack för tipset, det kanke är bästa alternativet för min 16m mast.

Fischer

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 04 jan 2005, 22:11

Så här gör man ett kabelrör om det saknas i mastprofilen:

Skaffa 32 mm VP-rör i erforderlig längd. Dessa kopplas samman och läggs inne i maströret på lämpligt ställe. Sedan är det dags att borra och popnita från utsidan. På regelbundna avstånd längs hela masten gör du följande:

1. Borra ett pilothål bredvid rörets plats
2. Stoppa in en krok el dyl för att hålla fast röret.
3. Borra ett hål till, denna gång genom mast och VP-rör samtidigt.
4. Popnita fast VP-röret
5. Popnita även i pilothålet för syns skull
6. Repetera ca varannan meter längs masten

Det låter brutalt, men så små hål har ingen påverkan på mastens hållfasthet. Använd aluminumnitar och se till att knacka ur pinnen ur niten när du har nitat färdigt. Annars kommer pinnen rosta och du får rostränder längs masten.

Nu har du skapat en kabelkanal inne i masten som rymmer alla kablar du behöver.

Lycka till!
Anders

Andy

skrammel i mast

Inlägg av Andy » tis 11 jan 2005, 17:07

Jag hade samma problem häromåret men löste detta på ett enkelt sätt. Jag gick till närmsta byggvaruhus och inhandlade rörisolering i grå skumplast (sådan som finns i sittunderlag) tog av toppen på masten och trädde på rörisoleringen över kablarna. Nitade fast toppen på masten igen så var det klart. Jag gjorde jobbet på ca 30min och inte ett skrammel sedan dess.

Månsson
Erfaren medlem

Re: skrammel i mast

Inlägg av Månsson » tis 11 jan 2005, 17:29

Andy skrev:Jag hade samma problem häromåret men löste detta på ett enkelt sätt. Jag gick till närmsta byggvaruhus och inhandlade rörisolering i grå skumplast (sådan som finns i sittunderlag) tog av toppen på masten och trädde på rörisoleringen över kablarna. Nitade fast toppen på masten igen så var det klart. Jag gjorde jobbet på ca 30min och inte ett skrammel sedan dess.
Tackar så mycket för det tippset.//Niklas

dodil
Rookie

Re: skrammel i mast

Inlägg av dodil » tor 13 jan 2005, 16:36

Andy skrev:Jag hade samma problem häromåret men löste detta på ett enkelt sätt. Jag gick till närmsta byggvaruhus och inhandlade rörisolering i grå skumplast (sådan som finns i sittunderlag) tog av toppen på masten och trädde på rörisoleringen över kablarna. Nitade fast toppen på masten igen så var det klart. Jag gjorde jobbet på ca 30min och inte ett skrammel sedan dess.
Hur lång rörisolering använde du? // Tomas

andy

Inlägg av andy » fre 14 jan 2005, 15:03

Jag minns inte hur många meter det var jag använde, men det beror ju på längden på masten. Jag tryckte in så mycket jag kunde.

Skriv svar