jag tror att det var ett sånt där "kinaställ" som jag kände på förra året på mässan och jag tyckte tyget kändes exakt likadant som på Rivö, men jag kan ha fel?
har en rivöjacka och den är INTE bra. den suger upp vatten nerifrån i ärmarna och hela jackan blir skittung när man haft den i regn. det tar jättelång tid innan den blir helt torr. som skydd när det bara stänker litegrann är den ok. det är ett helvete att ta på sej den om man är blöt om händerna, för nätfodret i ärmarna korvar ihop sej och man fastnar. helt jävla hopplöst att få igenom armen. flera ggr har jag bestämt mej för att slänga jackjäveln när jag kommer iland, men jag har inte gjort det är, fast det är bara en tidsfråga. man håller sej INTE torr i den. en riktig skitjacka, tycker jag!
gilljacka, har förresten ett par stycken, funkar mycket bättre.
gillbrallor, funkar bra, men är lite tajtare än mina musto.
mustobrallor, funkar fortfarande bra efter 4-5? år. har mest dom för dom är så rymliga och supersköna att ha på sej, men genomskitiga. man håller sej torr och dom torkar fort.
har ofta delad fladen flytoverall. brallorna är sköna att ha som regnbrallor när det är kallt och man seglar låg båt och har arschlet i vågorna mycket. jackan använder jag ofta som regnställsjacka. luvan är lite större än en vanlig regnställsjacka, vilket är bra för "glasögonormar"

. visst det blir lite fuktigt inuti av kondens efter en hel dag, men man håller sej i stort sett torr och verkligen varm.
handskar, gill helmsman. mina förra började läcka efter 2 år, men det var inga problem att få nya. jag hade inte ens kvittot kvar men det var lugnt alla fall. tack erlandsons brygga!! och tack gill!!!
det brukar gå att få tag i några danska fiskarhandskar, orange tumvante med lurv inuti. funkar bra när det är både blött och kallt vintertid. brukar ha nån fingervante inuti båda modellerna.
andande stövlar, Chatham köpta på erlandsons bga för några år sen. skitsköna och varma. man håller sej HELT torr! funkar utmärkt ner till 2-3 graders temp. har fantastiskt bra grepp!!
är det kallare har jag värsta Kamikstövlarna från Berras sportfiske, med 13 mm tjock innesko i varm filt. Kamik Oslo WP, skitsköna under vintersegling! svart sula men det blir INTE ränder eller märken på plasten.
andande stövel Savini, som erlandsons åxå säljer, jag köpte mina till jävligt bra mässpris på mässan. dom är skithårda i skinnet och vill inte mjukna. inte speciellt sköna och inte speciellt varma heller. jag har dom istället för gummistövlar på land. kommer inte att köpa nya när dom går sönder.
andande stövel Aigle Racer GTX från benns. det står att dom har optimalt grepp men dom är klart halare än mina Chatham och dom känns på gränsen till osäkra på plastdäck med normalt halkskydd i gammal matt gelcoat. efter att jag använt dom några ggr och dom blivit blöta blev dom otroligt sköna, mina skönaste stövlar!!! så dom har jag haft mest i år. dom är inte lika varma och sköna som Chatham när det är lite kyligare typ sen höst. och så det tråkiga. där stöveln böjer sej framtill har båda stövlarna spruckit i sömmen på insidan. jag har funderat på hur jag sitter i båten och kommit fram till att det finns inte en möjlighet att jag suttit och nött eller skavt sönder dom, utan det är säkert sömmen som inte pallat när stöveln böjer sej. har inte haft tillfälle att kolla med Benns vad dom säger. jag tycker att jag borde få nya och får jag inte det så kan jag verkigen INTE rekommendera dom. trasiga efter ett halvår! det är skitdåligt!! man kan ju inte låta en skomakare sy ihop dom heller, för då lär det ju läcka som fan. men som sagt, dom är supersköna när dom blivit lite använda, men räkna med att köpa ett nytt par VARJE år.
med bra kläder så blir det nästan så att man längtar efter regn.
jag gillar alla fall när det är ett jävla skitväder. /mats