Seglar ställ -vilket märke?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
speed295
Platinamedlem

Seglar ställ -vilket märke?

Inlägg av speed295 » tor 06 nov 2008, 16:22

Sökte i forumet men hittade inga trådar på seglarjackor/ ställ

Då jag inte har ägt något seglar ställ tidigare så är jag nyfiken på vad ni har och vad ni är nöjda och missnöjda med.
Gillar inte att handla "blind"

Vill ha jacka och byxor prisvärt.. men hellre lite dyrare än att skiten inte håller eller inte klarar av sitt syfte :o
Kanske man kan komma över något på båtmässan om man vet vad man vill ha, om den inte har varit redan?

Mvh Thommy
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Seglar ställ -vilket märke?

Inlägg av Eilean » tor 06 nov 2008, 16:57

Jag har fortfarande min gamla Simpson & Lawrence-jacka jag köpte i Skottland för 10 år sedan ihop med ett par gamla hängselbrallor från Gill. Allt är skitigt som f-n men än så länge helt. Och funkar säkert ett tag till.

Men jag undrar - vad kan man tro om det här?
http://www.kinamarin.se/accessories/offshoreSailing.php

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 06 nov 2008, 17:06

För ett år sen behövde jag ett nytt ställ, mitt gamla Musto hade av oförklarliga skäl krympt i garderoben efter att inte ha använts på några år.
Jag kollade alla forum och Sailperformance http://www.sailperformance.com/ fick bra betyg och dessutom ett tilltalande pris (1500 komplett). Alltså köpte jag och tänkte att om jag inte trivs så får jag köpa något annat och kvar det billiga i reserv. Men jag tycker Sailperformance har fungerat över förväntan bra. Jag är väldigt nöjd!
Sök på "sailperformance" så finns det en hel del skrivet.
Kinamarin verkar väldigt likt Sailperformance

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 06 nov 2008, 19:36

bosseh skrev:För ett år sen behövde jag ett nytt ställ, mitt gamla Musto hade av oförklarliga skäl krympt i garderoben efter att inte ha använts på några år.
Jag kollade alla forum och Sailperformance http://www.sailperformance.com/ fick bra betyg och dessutom ett tilltalande pris (1500 komplett). Alltså köpte jag och tänkte att om jag inte trivs så får jag köpa något annat och kvar det billiga i reserv. Men jag tycker Sailperformance har fungerat över förväntan bra. Jag är väldigt nöjd!
Sök på "sailperformance" så finns det en hel del skrivet.
Kinamarin verkar väldigt likt Sailperformance
Kan bara instämma med ovanstående! Köpte ett ställ till säsongen -07. Den var ju som bekant både blöt och kall. Jag är kanonnöjd. Andasfunktionen är bra, man är varm och torr även när det är riktigt ruggigt.
Om det sen skulle visa sig att det bara håller några säsonger till så gör det inte så mycket eftersom det kostar en 1/4-del av Musto eller liknande.
Rekommenderas!

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 06 nov 2008, 20:31

Det finns litet olika typer även bland de sk märkesprodukterna idag.

Först och främst är det skillnaden mellan "andas" och gammeldags. Den är ju som de flesta vet, enorm. Jag tror ingen överväger gammaldags, täta, ställ idag. De är som sagt täta, men baksidan är att de är... täta. Jag har köpt flera genom åren, de tar aldrig slut. Numera används det sämsta för "våta jobb" och det andra som gäst/reserv.

Andas-sjöställ finns i två modeschanger - de som är sydda i tre eller fler lager (ytterskal, andaslager, foder) och de som har två lager (Ytterskikt med andasbeläggning och foder). De som har tre (eller fler) lager brukar vara bättre i längden. Är man rädd om tvålagers-ställen är de också bra, men man sliter ut dem rätt snabbt om man brukar dem flitigt. Sådan har vi testat ett par olika: Musto Coastal håller inte tätt i längden. Jag har ett sådant som är ett par år, det läcker efter ett par timmar I REGN. Sjöar tål det bara en liten stund. Hustrun har samma erfarenhet av Henri-Lloyd, mellanpris. Lånas ut till gäster, så de är inte totalt slut. Hustrun köpte Musto Offshore i ett anfall av "vill ha", jag tycker det verkar värt pengarna. Själv har jag ett XM Ocean, ett helt OK ställ i samma klass. Sonen köpte ett mysko ställ från Westcoast, med midjebyxor och smock (!), och den smocken fungerar faktiskt bra. Men Westcoast, med flera "hittepåmärken" har ingen egen utveckling så vad man får från år till år och vilka modeller som finns varierar, förstås.

Har man ärende till England kan man köpa därifrån (och prova!) annars finns postorder. Europeerna har inte samma åsikt om storlekar - Musto förefaller större än mitt franska ställ i samma storlek. Läs i så fall i tabellerna.

Åsikt: Ifall man vill spara pengar kan man gott nöja sig med ett Kinatillverkat lågprisställ (de andra är numera Kinatillverkade högprisställ). Jag tror inte man kan räkna med att få dem för en fjärdedel, men hälften kan nog gå. Det är rea även på Musto, ibland. Man får i stort sett samma utseende och komfort på lågprestandaserierna från de stora märkena som noname-firmorna - det är snarlika material. De dyra ställen har bättre membran (på eget bärskikt) och är mer arbetade, så de blir dyrare bara därför. Men man får värdera hur man seglar.

Är man ute i ur och skur och seglar riktigt mycket kan nog ett dyrare ställ betala sig, för det blir ju dyrt att köpa nytt varje år, och man kommer att vara blöt på slutet. Undviker man dåligt väder och hukar bakom sprayhooden som förståndigt folk, kan ett enklare ställ hålla litet längre. Ett tips är att (när man börjar märka att det läcker) impregnera yttertyget i rumpan och på armbågar och axlar-nacke. Då kan man få ut litet extra om det vill sig. Tänk också på att de skitiga ställen man ser på "proffsseglarna" beror inte på någon pervers önskan att visa att man haft stället i åratal, utan att de inte mår bra av att tvättas. Spola dem i färskvatten, men inte tvättmaskin !

PS: Kinamarinstället ser ut att vara av tvåskiktstyp, dvs litet enklare - klass som Musto Coastal eller kanske Inshore.
Anders S

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tor 06 nov 2008, 22:34

2001 Köpte vi varsitt Gill Key West ställ, i deras egna andas meterial. Funkade utmärkt och var tätt tills den dag när tyget nästan var slut förra året.
2007 köpte vi varsitt Musto Offshore MPX. Har varit väldigt bra i två säsonger. Upptäckt slarv på några ställen, som gått att repparera. Men nog så irriterande.

Inför inköpet 2007 så underökte vi många ställ och kom fram till följande:
Olika märken är sydda för olika kroppar. Har du mycket pondus och är kort är Gill bra, sedan har man nog Musto i mitten, smalast är Henry Lloyd och Sailracing av de vi tittade på då.
Kvalitet är ofta mycket tycke och smak, dock lite orolig för sailracing.
Sedan upplever jag gummibanden i hängslena som en svag punkt, de har Musto lagt in i tyg så de hoppas vi att håller längre då det endast gör det på de dyrare modellerna.

Idag är jag lite nyfiken på Helly Hansen, tror att de kommer med bra grejer till bra pris.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 06 nov 2008, 22:49

Jag har lite olika kläder som jag är nöjda med:
1) Musto HPX - Lång Gore-Tex jacka som jag haft i många år (10år?)
+ Bra kvalite, inbyggd séle. Används mest på nattsegling
- Lite klumpig
- Andas inte lika bra då det är Ocean Gore-Tex som är tätare
2) Gill byxa - Traditionell Gore-Tex byxa som jag haft i ca 8 år?
+ Bra kvalité
3) Sail Racing skaljacka - Kort snygg skaljacka utan foder eller huva som jag "bara" haft i 5år?
+ En favoritjacka, har använts "varje dag" från mars till nov
+ Passar bra för segling, golf, cykling eller bara en tur på stan en lördagskväll
4) Rivö Jacka + Byxa - Vanlig "nästan som Gore-Tex-jacka" som jag haft i 1år
+ Billig
- Andas inte lika bra som Gore-tex
- Kvalité (OK än så länge men om 5 år...)

Ingen av mina kläder läcker eller har läckt
Jag spolar av dem med sötvatten om de blivit allt för saltiga
Varje vinter tvättar jag dem i maskin (snällaste programmet) och impregnerar dem efteråt

Sen skulle jag även vilja slå ett slag för Gore-Tex stövlar då detta var så mycket bättre än jag anat
- Aldrig mer kalla blöta fötter :D

Så tänk efter hur du vill använda era kläder.
Skall ni endast segla i dem eller vill ni ha dem till annat också?
Jag har som sagt en kort tunn jacka som jag kappseglar i och även på semestern och det funkar även i regn.
En klumpig jacka tenderar att bli liggande i stuven...

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tor 06 nov 2008, 23:48

Eilean skrev:Jag har fortfarande min gamla Simpson & Lawrence-jacka jag köpte i Skottland för 10 år sedan ihop med ett par gamla hängselbrallor från Gill. Allt är skitigt som f-n men än så länge helt. Och funkar säkert ett tag till.

Men jag undrar - vad kan man tro om det här?
http://www.kinamarin.se/accessories/offshoreSailing.php
Hej alla,
Jag köpte dessa ställ i våras ute hos Kina Marin på Ingarö. 2 par varav ett till madam. Priset var ju helt ok samt kvalitén tycker jag är suverän. Lagom kraftigt, värmeisolerande och tål vattensprut utan att det tränger igenom. Känner man på kvalitén kan jag svårligen känna nån skillnad mellan deras och märkesdito såsom Musto, Gill osv. Jag hade varit runt och klämt på div ställen olika märkesställ innan jag drog iväg till Ingarö för att på plats och ställe klämma på deras Kina variant. Jag kunde knappt känna någon skillnad på kvalitén.
Sedan priset !
1500 kr för jacka OCH byxa!
Det får man ju inte ens en jacka eller en byxa för i en båtaffär.
Nu har vi använt dessa under en säsong, dock inte så värst mycket vattensprut från bogarna men de funkar helt ok. Mycket god värmeisolering när man drar igen jackan, hög krage på jackan osv.
Finns säkert mera att nämna som jag inte kommer ihåg nu men något negativt kan jag inte finna.
Jag kan rekommendera dessa seglarställ.
Åk ut till Ingarö och känn på och prova kläderna om ni bor i närheten.

Hälsn Lars
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 07 nov 2008, 00:33

jag tror att det var ett sånt där "kinaställ" som jag kände på förra året på mässan och jag tyckte tyget kändes exakt likadant som på Rivö, men jag kan ha fel?

har en rivöjacka och den är INTE bra. den suger upp vatten nerifrån i ärmarna och hela jackan blir skittung när man haft den i regn. det tar jättelång tid innan den blir helt torr. som skydd när det bara stänker litegrann är den ok. det är ett helvete att ta på sej den om man är blöt om händerna, för nätfodret i ärmarna korvar ihop sej och man fastnar. helt jävla hopplöst att få igenom armen. flera ggr har jag bestämt mej för att slänga jackjäveln när jag kommer iland, men jag har inte gjort det är, fast det är bara en tidsfråga. man håller sej INTE torr i den. en riktig skitjacka, tycker jag!

gilljacka, har förresten ett par stycken, funkar mycket bättre.

gillbrallor, funkar bra, men är lite tajtare än mina musto.

mustobrallor, funkar fortfarande bra efter 4-5? år. har mest dom för dom är så rymliga och supersköna att ha på sej, men genomskitiga. man håller sej torr och dom torkar fort.

har ofta delad fladen flytoverall. brallorna är sköna att ha som regnbrallor när det är kallt och man seglar låg båt och har arschlet i vågorna mycket. jackan använder jag ofta som regnställsjacka. luvan är lite större än en vanlig regnställsjacka, vilket är bra för "glasögonormar" :lol: . visst det blir lite fuktigt inuti av kondens efter en hel dag, men man håller sej i stort sett torr och verkligen varm.

handskar, gill helmsman. mina förra började läcka efter 2 år, men det var inga problem att få nya. jag hade inte ens kvittot kvar men det var lugnt alla fall. tack erlandsons brygga!! och tack gill!!!

det brukar gå att få tag i några danska fiskarhandskar, orange tumvante med lurv inuti. funkar bra när det är både blött och kallt vintertid. brukar ha nån fingervante inuti båda modellerna.

andande stövlar, Chatham köpta på erlandsons bga för några år sen. skitsköna och varma. man håller sej HELT torr! funkar utmärkt ner till 2-3 graders temp. har fantastiskt bra grepp!!

är det kallare har jag värsta Kamikstövlarna från Berras sportfiske, med 13 mm tjock innesko i varm filt. Kamik Oslo WP, skitsköna under vintersegling! svart sula men det blir INTE ränder eller märken på plasten.

andande stövel Savini, som erlandsons åxå säljer, jag köpte mina till jävligt bra mässpris på mässan. dom är skithårda i skinnet och vill inte mjukna. inte speciellt sköna och inte speciellt varma heller. jag har dom istället för gummistövlar på land. kommer inte att köpa nya när dom går sönder.

andande stövel Aigle Racer GTX från benns. det står att dom har optimalt grepp men dom är klart halare än mina Chatham och dom känns på gränsen till osäkra på plastdäck med normalt halkskydd i gammal matt gelcoat. efter att jag använt dom några ggr och dom blivit blöta blev dom otroligt sköna, mina skönaste stövlar!!! så dom har jag haft mest i år. dom är inte lika varma och sköna som Chatham när det är lite kyligare typ sen höst. och så det tråkiga. där stöveln böjer sej framtill har båda stövlarna spruckit i sömmen på insidan. jag har funderat på hur jag sitter i båten och kommit fram till att det finns inte en möjlighet att jag suttit och nött eller skavt sönder dom, utan det är säkert sömmen som inte pallat när stöveln böjer sej. har inte haft tillfälle att kolla med Benns vad dom säger. jag tycker att jag borde få nya och får jag inte det så kan jag verkigen INTE rekommendera dom. trasiga efter ett halvår! det är skitdåligt!! man kan ju inte låta en skomakare sy ihop dom heller, för då lär det ju läcka som fan. men som sagt, dom är supersköna när dom blivit lite använda, men räkna med att köpa ett nytt par VARJE år.

med bra kläder så blir det nästan så att man längtar efter regn.
jag gillar alla fall när det är ett jävla skitväder. /mats

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 07 nov 2008, 10:59

Har både Gills ställ och en billig flytoverall från Fladen Marin.

Vid lite kallare väderlek så använder jag helst overallen - helt suveränt.
Overallen köpte jag för c:a 1700:- på Överskottsbolaget, Fladen är den i särklass bästa overallen i det segmentet - kollade på flera olika innan jag köpte.

Gillstället funkar bra, ganska tunnt och inte lika varmt, river mig lite under hakan ibland...
Fördelen är att man kan plocka av sig jackan när man jobbat hårt och blivit svettig.
- enklare med stället att balansera hur varm man skall vara, lägga till och dra ifrån klädlager.

Svante

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 07 nov 2008, 11:39

matsa skrev:jag tror att det var ett sånt där "kinaställ" som jag kände på förra året på mässan och jag tyckte tyget kändes exakt likadant som på Rivö, men jag kan ha fel?

har en rivöjacka och den är INTE bra. den suger upp vatten nerifrån i ärmarna och hela jackan blir skittung när man haft den i regn. det tar jättelång tid innan den blir helt torr. som skydd när det bara stänker litegrann är den ok. det är ett helvete att ta på sej den om man är blöt om händerna, för nätfodret i ärmarna korvar ihop sej och man fastnar. helt jävla hopplöst att få igenom armen. flera ggr har jag bestämt mej för att slänga jackjäveln när jag kommer iland, men jag har inte gjort det är, fast det är bara en tidsfråga. man håller sej INTE torr i den. en riktig skitjacka, tycker jag!
Jag säger inte emot dig...
Föredrar själv min Sail Racing skaljacka utan foder dvs bara yttertyg
Inget blir blött, funkar då det är kallt med fleece under eller + 25 med T-shirt under
Men med tanke på Priset på Rivö mfl och hur folk normalt seglar så tycker jag den är OK hittills
Den är också lite varmare än en skaljacka vilket jag tror många uppskattar på semestern då man inte rör sig så mycket som du i en liten båt som "alltid" kappseglas
Behoven är olika, det är därför jag har tre... (plus några vindjackor också... Undra hur många jackor man har egentligen :?: )

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 07 nov 2008, 12:17

Svante skrev:Har både Gills ställ och en billig flytoverall från Fladen Marin.

Vid lite kallare väderlek så använder jag helst overallen - helt suveränt.
Overallen köpte jag för c:a 1700:- på Överskottsbolaget, Fladen är den i särklass bästa overallen i det segmentet - kollade på flera olika innan jag köpte.

Svante
Delar vurmen för Fladens billiga overall. Jag och Fru S har varsin sedan många år och de funkar verkligen bra för vintersegling. Har testat flytförmågan (sommartid) och man flyter som en kork och den tar in rätt lite vatten. Det borde inte vara något större problem att klara sig länge nog vintertid så att man hinner bli upplockad.
Men jag undrar - även om man lättat sig alldeles innan - hur kommer det sig att man ändå alltid bli pinknödig när man fått på sig overallen, knäppt den enligt konstens alla regler, fått på sig stövlar och sele?
Har Murphy nåt med blåsan att göra också?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 07 nov 2008, 12:37

speed295 skrev:Sökte i forumet men hittade inga trådar på seglarjackor/ ställ
Vill ha jacka och byxor prisvärt.. men hellre lite dyrare än att skiten inte håller eller inte klarar av sitt syfte :o
Här sätter du fingret på pudelns kärna tycker jag. Vad är syftet?
- Handlar det mest om cruising sitter du kanske mycket still och ställets värmande egenskaper kan premieras. Andasfunktionen (som är dyr) kanske kan nedprioriteras.
- Seglar du solo och/eller rejsar då du rör dig mycket skulle jag rekommendera "andasställ" så du inte svettar ihjäl. GoreTex är ett membran som har har överlägsen ratio i att vara vattentät/andas samtidigt. Då finns fler märken att välja mellan.

- Seglar du inomskärs eller i kustband/utomskärs mest? Är det inomskärs kan du välja ett lättare ställ som är lätt att ta på/av, annars kan ett lite mer avancerat ställ med tex sele vara bra.

Titta på detaljer som sömmar, dragkedjor, fickor mm.

Viktigt som tusan: Om du satsar på ett bra andasställ - förstör inte andasfunktionen med att ha på bomullskläder under (jeans, t-shirt). Fukten sätter sig då i klädlagret närmast kroppen och allt känns fuktigt och trist.

speed295 skrev: Kanske man kan komma över något på båtmässan om man vet vad man vill ha, om den inte har varit redan?
Mvh Thommy
Mässan erbjuder tydligen lockande erbjudanden
http://www.skota.se/insp/files/aa4f1b56 ... 1-356.html

Någon pratade om tvättning/ej tvätta sjökläder.
GoreTex (och andra membran för att uppnå andasfunktion) skall hållas rent, annars stoppas andasfunktionen upp. Det skall därför tvättas och man rekomenderar faktiskt impregnering för detta också. Kika in på lokala sportaffären och hör efter (Nikwax har en range för tvätt- impregnering av 'tekniska' kläder).
Annat sätt att uppnå "andasfunktion" är att via kemisk väg preparera ett tyg (billigare än membran, därför vanligt i billigare regnkläder och sjöställ). Denna lösning blir troligen med tiden 'urvattnad' (ursäkta!) och förlorar sin funktion som både 'andas' och vattentät.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 07 nov 2008, 14:50

stangen skrev: Någon pratade om tvättning/ej tvätta sjökläder.
GoreTex (och andra membran för att uppnå andasfunktion) skall hållas rent, annars stoppas andasfunktionen upp. Det skall därför tvättas och man rekomenderar faktiskt impregnering för detta också. Kika in på lokala sportaffären och hör efter (Nikwax har en range för tvätt- impregnering av 'tekniska' kläder).
Annat sätt att uppnå "andasfunktion" är att via kemisk väg preparera ett tyg (billigare än membran, därför vanligt i billigare regnkläder och sjöställ). Denna lösning blir troligen med tiden 'urvattnad' (ursäkta!) och förlorar sin funktion som både 'andas' och vattentät.
Skölja, inte tvätta ! Tvättmedel är ett otyg, i alla fall vissa sorter. Fläckar kan man försöka ta med litet mild yttvätt, och absolut inte tvätta i högre temp än 30 grader. Kolla noga vad tillverkaren rekommenderar för tvättmedel.

Att impregnera sjöstället kan man säkert ha nytta av (tycker jag också - förstärker vattentåligheten), men det är ju alldeles klart att man då impregnerar yttertyget. Smeta(spraya/pensla inte på något på insidan!
Anders S

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » fre 07 nov 2008, 16:24

Sök på maringuidens forum. Där finns flera trådar om billiga ställ. Jag själv har tyvärr väldigt dåliga erfarenheter av sådana.

Skriv svar