demolerad relingslist!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

demolerad relingslist!

Inlägg av LindaJoh » tis 25 sep 2007, 07:39

Vi har varit och tittat på en båt som kan vara ett tänkbart objekt.
Dock hade den svarta listen som går runt hela skrovet fått sig en törn på ett ställe och blivit demolerad. Hur lagar man lämpligast detta? Går det ens att göra själv?

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 25 sep 2007, 08:03

Det går ju att byta hela listen. Ta lös den gamla, köp en ny, stoppa ned den i ett oljefat med vatten, elda under tills det blir riktigt varmt. Förbered montering, spänn den på plats, fixera, ev ett extrakok när du dragit ena sidan beroende på om den hinner svalna.

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 25 sep 2007, 08:06

Schvidja skrev:Det går ju att byta hela listen. Ta lös den gamla, köp en ny, stoppa ned den i ett oljefat med vatten, elda under tills det blir riktigt varmt. Förbered montering, spänn den på plats, fixera, ev ett extrakok när du dragit ena sidan beroende på om den hinner svalna.
Okej, för någon sa att det kunde vara lite bökigt eftersom de ska spännas ...men det låter ju som att det går att göra själv..
var finns det såna lister att köpa?

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 25 sep 2007, 09:20

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 25 sep 2007, 09:28

Jag tackar så mycket!

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 25 sep 2007, 11:57

förresten, behöver jag byta hela listen eller kan man skarva in en liten bit där det är trasigt?

Måste jag byta på båda sidor eller räcker det om jag tar bort den ena om jag måste ta bort hela listen?

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 25 sep 2007, 12:51

Listerna är spända för att det ska se snyggt ut och sedan fäster man dem med skruv eller lim. Det går säkert att byta en bit men om det blir snyggt är svårt att säga. Byta halva kan säkert gå men det beror ju på om det finns någon delning/list fram som du kan dölja skarven bakom. Går kanske att bara skära ihop den och limma. Det beror ju också på i vilket skick den gamla listen är i. En ny list runt om kan höja helhetsintrycket men det är din ambitionsnivå som avgör. Min erfarenhet är att listen ska vara i ett stycke för att den ska kunna spännas och behålla formen med åren.

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 25 sep 2007, 12:59

Schvidja skrev:Listerna är spända för att det ska se snyggt ut och sedan fäster man dem med skruv eller lim. Det går säkert att byta en bit men om det blir snyggt är svårt att säga. Byta halva kan säkert gå men det beror ju på om det finns någon delning/list fram som du kan dölja skarven bakom. Går kanske att bara skära ihop den och limma. Det beror ju också på i vilket skick den gamla listen är i. En ny list runt om kan höja helhetsintrycket men det är din ambitionsnivå som avgör. Min erfarenhet är att listen ska vara i ett stycke för att den ska kunna spännas och behålla formen med åren.
tack för dina bra svar!

KristofferM
Silvermedlem

Inlägg av KristofferM » tis 25 sep 2007, 15:00

Naturligtvis behöver du inte byta hela listen för en liten skada. Det bästa sättet är att använda ett gammalt strykjärn. Med strykjärnet kan du jämna till ojämnheter i listen. Vill du få upp en högre glans i listen går det bra att använda vaselin som sitter ett tag. Påförs regelbundet vid tex. vaxning av båten. Är listen helt av, tar en metallbit som du värmer med förslagsvis värmepistol. Sen för du den upphettade metallbiten mot ändarna och sedan trycker du ihop listen. Sen kan du köra med strykjärnet ovan skarven för att jämna till. Köp inte en ny i onödan.

Skriv svar