Jaramaz, jag vet att jag är ute på tunn is och att du har rätt i sak. Men att jag "går igång" på detta beror säkert på lite olika synsätt oss emellan.
Jag gillar rak kommunikation och tycker att man öppet ska säga var man står. Kanske feltolkade jag ditt PM litegrann, men det kändes som att du vill säga något utan att vilja behöva säga det i klartext.
Bättre då att säga rakt ut vad man vill. Och din förklaring till varför du tar på dig att PMa mig är ju bra för andra att höra. Om det nu är forumets framtid du är orolig för måste det vara ett bättre att ventilera frågan öppet i forumet i preventivt syfte så att andra inte gör samma tokigheter som jag. Att bara meddela mig är ju inte så effektivt menar jag.
Detta gäller särskilt då man som du säger, förespråkar: ökad öppenhet.
Sen anser jag att man kan välja att skapa sig problem eller vara nöjd. Självklart går gränsen för vad som är ok för folk på olika ställen. Jag gjorde valet att publicera bilden då jag i min föreställnigsvärld inte kunde tänka mig att det var skadligt/brottsligt. Jag tyckte det tjänade ett "gott" syfte. Men visst det är min tolkning och något jag får ta ansvar för.
Men jag anser helt enkelt att det är skillnad på bildstöld och bildstöld

Fel eller rätt, nja enligt lagens mening fel, men enligt mig om inte rätt så i alla fall inte fel

Jag tycker att man får se varje fall för sig och fråga sig om det är ett problem och om det kan skada någon eller om det bara "kan vara" ett problem för att om det hade varit en annan bild skulle det kunna vara ett problem på riktigt.
För att vara konkret. Jag har publicerat en bild, det är på mitt ansvar inte Sailguides. Naturligtvis skulle det i längden kunna svärta ned Sailguide om det blev ett stort problem. Men precis som du säger är det en god gissning att forumets ekonomin är liten. Det är så ideellt det kan bli. Inga vinstsyften bakom. Det gör att Sailguide inte tjänar på en bildpublicering. Värre är det med ex. YouTube och liknande tjänster som drar in pengar och till stor del på material de inte har rättigheterna till. Men återigen, bilden är publicerad av mig och mitt ansvar. Den ligger inte hos Sailguide. Det är mot denna bakgrund jag anser att det inte är ett problem på rikigt för forumet.
Tja, vet inte om det blir något klarare längre. Både du och jag vet att jag har gjort fel. Sen kanske vi inte är överrens om skadan/konsekvenserna av det. Säkert ryker bilden snart då/om jag blir tillsagd av Anders L.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...