Ratt på Vegan!?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Ratt på Vegan!?

Inlägg av Seglaren » ons 08 aug 2007, 23:23

Ja, jag vet vad många tycker om detta. En modifierad Vega:cool: En ratt på min Vega skulle knappast vara en statushöjande pryl typ 3 m diameter, vikbar klädd i älgskinn.

Nej, det skulle vara en platsbesparande åtgärd och tillsammans med en förhöjd sittbänk på aktre sittbrunnssargen skulle det passa bra på vår familjeskuta som inte kappseglas utan bara är en farkost för familjen att ha trevligt med.

Vidare sitter skotskenan på en Vega akter om rorkulten som sveper över hela sittbrunnen. En ratt skulle hamna på rätt sida.

Då kommer vi in på hur man enklast skaffar sig rattstyrning. Se bifogade bilder. Tycker nästan det ser ut som en teleflex som kommer ut under skotskenan på bb-sida. Vad tror du? Kan det vara bra, ser ut som att man gjort en kort rorkult vänd akterut som kanske är fäst till en teleflex?

"aluröret" med ett svart "handtag" tror jag inte har med styrningen att göra?

Ideér kring hur man enkelt och bra kan lösa detta?

[Bilderna borttagna av webmaster då de inte var tagna av den som gjort inlägget]

Bilderna är från en Blocketannons. Tyvärr kommer jag inte ihåg var Vegan fanns, inte heller tänkte jag då på att kontakta ägaren...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 aug 2007, 07:16

På en tidigare segelbåt hade jag verkligen en teleflexstyrning, men den hade en del baksidor som man skall vara medveten om:

Wiren fjädrar en del så man får en svampig styrning. Det är lika mycket höljets rörelse som wireglapp inne kabeln som krånglar till det.

Teleflexwirar rostar om man inte är noga med att skydda dem, och en brusten wire är lika trist på en segelbåt som på en motorbåt.

När wiren arbetar mot en kort styrarm (som på bilden) blir det ett problem med geometrin och man får mer glapp i ändlägena. (Det kan man nog leva med) På min båt handlade det om en dubbelwire, dvs det fanns en extra wire från "tom-uttaget" i styrväxeln, så man kunde tighta upp wirarna och enbart "dra" snararare än att dra/skjuta, som på en-wirelösningen. Då kunde man bara få det tight i mitten - i ändarna glappade det som vanligt med styrarm.

Hydraulstyrning borde också vara ett alternativ för dig.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 09 aug 2007, 07:31

Ratt är hur det än utförs en mer komlicerad konstruktion än pinne, därmed dyrare och mer underhållskrävande. Därför skall det mycket till för att man verkligen skall ta steget med att installera en ratt, när det finns ett hyfsat fungerande system redan.

Ratt ger sämre seglingskänsla.

På större båtar givet för att utväxlingen behövs.
Båtar med akterruff kan det vara en rimlig kompromiss, men det finns undantag (S55, W55).
Breda båtar kan ratt (eller -ar) vara ett sätt för rorsman att komma ut på sidan. Fast det finns rorkultsförlängare / hängpinnar.

Estetiskt - i betraktarens öga.

Det bästa argumentet till sist: ekonomiskt. Får man igen kulorna? Tveksamt i detta fall.

/J

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 09 aug 2007, 09:29

Jaramaz skrev:På större båtar givet för att utväxlingen behövs.
Tycker det börja krypa alltför långt ner i storlek. Tänker mest på Bavaria 30. Kan man segla 12:a med rorkult så kan de flesta fritidsbåtarna också göra det. Som bonus får man oftast ca dubbelt så stor sittbrunn, samt att man slipper bryta diverse revben och annat när man ska komma åt storskotet.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 09 aug 2007, 09:29

Jaramaz skrev:
Det bästa argumentet till sist: ekonomiskt. Får man igen kulorna? Tveksamt i detta fall.

/J
Jag är mycket medveten om de releventa faktorer du tar upp, men jag måste ändå säga att ditt "bästa" argument emot i mina ögon är det sämsta argumentet.

Jag har väl aldrig sett mina båtar och egna modifieringar/renoveringar som ett sätt att få igen nedlagd arbetstid eller pengar. Nej, båtar för mig är en hobby som både får och ska kosta tid och pengar. Det viktiga är att jag är nöjd med båten, inte vad andra tycker. Men vi är alla olika.

Till exempel "glömde" jag mig igen angående bildpubliceringen som du så påpassligt meddelar mig i ett PM:
Från: Jaramaz
Till: Seglaren
Postat: tor aug 09, 2007 7:18 am
Rubrik: bilder (c)
Seglarn, fina bilder på Vega med ratt (fast ratt på en Vega ...?), har du själv tagit dem?

Det har du ju gjort tidigare också, ( http://www.sailguide.biz/forum/viewtopic.php?t=4593 )och det är ju bra att det finns ordningsmän.

Men min åsikt är att det sunda förnuftet bör få råda ibland. Vad tror du fotografen tycker om att hans bild finns på forumet i detta syfte? En bild som han tidigare publicerat i en annons på sin nu sålda båt? Jag tror att han kanske var lite nöjd och stolt över sin ratt och att det är kul att dela med sig av sina erfarenheter och säkert skulle känna sig smickrad att någon finner hans konstruktion intressant. För det är ju ofta så med oss båtägare att vi gillar att pula och fixa och prata med andra båtägare om det.

Men visst har du rätt i sak, det du säger mellan raderna att jag inte har rätt att publicera bilden. Men jag är så pass olydig att jag tar risken att göra det ändå ibland. Ibland av obetänksamhet och ibland för att jag är en så fulländad människa som vet bäst och därmed kan sätta mig över futtiga lagar... :wink:

Jag har själv fotograferat en del tidigare och sålt fotografier och använde mig då av BLF:s rekommenderade regler och taxor. Så visst vet jag att man inte ska underminera en näring och inte heller snylta på någon annans "verk". Det är faktiskt olagligt, men ska jag vara ärlig tycker jag att bildpubliceringen i detta fall är en skitsak. Men det är ju min åsikt och jag vet att jag inte har rätt att publicera bilden på det vis jag nu gjort. Men i mina ögon är det en så liten sak att jag faktiskt inte tänkte på det när jag gjorde det. Men vem vet snart kanske jag blir lika påpasslig och laglydig som du Jaramaz :wink: Men det tar tid att lära en gammal hund att sitta :o

Då blir allt mycket mer korrekt. Kanske ett tråkigare forum, men rätt blir det i alla fall. Ja, jag får väl ta bort bilden om du mejlar Anders och påtalar mitt övertramp. Kanske blir jag portad då jag upprepat mitt tilltag?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 09 aug 2007, 09:48

Jag vet att en ratt på en Vega inte är något som tilltalar en "riktig" seglare. Men jag är tillräckligt fördomsfri för att utreda frågan då ur mitt perspektiv ser vissa fördelar med det. Och det är inte en statuspryl, lika lite som ett sätt att göra båten mer "lättstyrd" inte heller för att jag tycker att en båt "ska" ha ratt.

Redan köpet av en Vega sticker lite i ögonen på "riktiga" seglare, en del har lite svårt för att möta denna klassiker på sjön. Är det inte fel på högt avgasljud, manöveregenskaper så är den bara ful och pinsam som de aldrig skulle sätta sin fot i :wink:

Nej, titta på bilden och tänk er att man (jag) sitter på aktertoften (den upphöjda) och slöseglar. Bra uppsikt framåt, lätt att nå skotet, sittbrunnen ren för barn och andra att röra sig i. Vegans rorkult sitter faktiskt inte optimalt från början....

Ja, jag jag glömmer säkert snart denna tokiga idé men jag vill ändå funderar på den ett tag. Och gärna få förslag och mothugg :lol:

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 09 aug 2007, 09:58

Bäste Seglarn,

man kan se olika på hur man vill arbeta med sina båtar. Går man in i beslut med öppna ögon så är det ok. Själv tycker jag att också ekonomiska sidor är viktiga när det gäller båtägandet.

Till frågan om bilder:
jag PM:ade dig för att fästa din uppmärksamhet på att du här publicerat bilder du kanske inte har rättigheterna till. Sedan får du själv agera efter ditt gottfinnande.
- jag valde pm för att jag ansåg att frågan inte behövde ventileras på forumet.
- något mailande till webbmaster har jag aldrig ägnat mig åt, varken nu eller vid den förra incidenten. Den frågan får du själv ta upp med honom.

Däremot anser jag inte att frågeställningen är din. Detta forum är kostnadsfritt för oss, det är en god gissning att forumets egen ekonomi är liten. Sannolikt har man inte råd med några större konflikter angående rättigheterna till bilder och annat copyright-skyddat.
Dålig hantering kan leda till att det blir ännu svårare att lägga ut bilder (jag tycker det är för svårt redan idag), eller i extremum att hela forumet begränsas. Första steget i denna riktning var den "obligatoriska" registeringen som infördes för ett (?) år sedan.
Jag skulle tro att vi alla vi se en utveckling åt andra hållet i stället: ökad öppenhet.

Förstår att du inte uppskattar mitt påpekande, men det gör mig knappast till en ordningsman.
Det är alltid trevligt att se sig själv som en som kan bestämma vad man sätta sig över ("futtiga"), speciellt att man själv då kan agera på det sätt man finner för gott. Det vill vi väl alla; problemet är konsekvenserna.

/J

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 09 aug 2007, 10:33

Jaramaz, jag vet att jag är ute på tunn is och att du har rätt i sak. Men att jag "går igång" på detta beror säkert på lite olika synsätt oss emellan.

Jag gillar rak kommunikation och tycker att man öppet ska säga var man står. Kanske feltolkade jag ditt PM litegrann, men det kändes som att du vill säga något utan att vilja behöva säga det i klartext.

Bättre då att säga rakt ut vad man vill. Och din förklaring till varför du tar på dig att PMa mig är ju bra för andra att höra. Om det nu är forumets framtid du är orolig för måste det vara ett bättre att ventilera frågan öppet i forumet i preventivt syfte så att andra inte gör samma tokigheter som jag. Att bara meddela mig är ju inte så effektivt menar jag.

Detta gäller särskilt då man som du säger, förespråkar: ökad öppenhet.

Sen anser jag att man kan välja att skapa sig problem eller vara nöjd. Självklart går gränsen för vad som är ok för folk på olika ställen. Jag gjorde valet att publicera bilden då jag i min föreställnigsvärld inte kunde tänka mig att det var skadligt/brottsligt. Jag tyckte det tjänade ett "gott" syfte. Men visst det är min tolkning och något jag får ta ansvar för.

Men jag anser helt enkelt att det är skillnad på bildstöld och bildstöld :| Fel eller rätt, nja enligt lagens mening fel, men enligt mig om inte rätt så i alla fall inte fel :| Jag tycker att man får se varje fall för sig och fråga sig om det är ett problem och om det kan skada någon eller om det bara "kan vara" ett problem för att om det hade varit en annan bild skulle det kunna vara ett problem på riktigt.

För att vara konkret. Jag har publicerat en bild, det är på mitt ansvar inte Sailguides. Naturligtvis skulle det i längden kunna svärta ned Sailguide om det blev ett stort problem. Men precis som du säger är det en god gissning att forumets ekonomin är liten. Det är så ideellt det kan bli. Inga vinstsyften bakom. Det gör att Sailguide inte tjänar på en bildpublicering. Värre är det med ex. YouTube och liknande tjänster som drar in pengar och till stor del på material de inte har rättigheterna till. Men återigen, bilden är publicerad av mig och mitt ansvar. Den ligger inte hos Sailguide. Det är mot denna bakgrund jag anser att det inte är ett problem på rikigt för forumet.

Tja, vet inte om det blir något klarare längre. Både du och jag vet att jag har gjort fel. Sen kanske vi inte är överrens om skadan/konsekvenserna av det. Säkert ryker bilden snart då/om jag blir tillsagd av Anders L.

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » tor 09 aug 2007, 13:42

Seglarn, jag förstår mycket väl att du vill slippa rorkulten i brunn. När vi i mitten av 70-talet hade växt ur Amigo 23an och skulle ha en något större var en Vega bland kandidaterna, men den föll pga rorkulten. Det blev en Nord 80. Numera har jag både rorkult och ratt.
Men till saken, jag har en kompis som hade en Semona, och den har ju samma rorkultsarrangemang. Han låste rorkulten i mittläge och styrde med vindrodret som satt på akterspegeln,var faktiskt lättare än med rodret. Så varför inte prova med ett friliggande roder på akterspegeln. Ett prov skulle väl gå att göra genom att skruva fast två roderbeslag på akterspegeln och såga till ett provisoriskt roder av en plywoodskiva eller likn. Om det inte skulle gå bra så är det ingen större investering att förlora.
Tänk bara på alla ombyggda RJ 85or.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 09 aug 2007, 13:54

Seglarn,

jag har viss förståelse för att du argumenterar, kanske också i viss affekt. Lite ensidigt, dock.

PM:a eller forum? Med ett pm tyckte jag att du fick changsen att själv agera som du fann bäst, och också hålla frågan på låg nivå. Rak och öppet? Kan ju diskuteras, men eftersom jag valde nästan samma ord som förra gången tyckte jag att det hela var mycket uppenbart. Och det var det ju också, du förstod direkt.

Ansvar: du påstår att det är på ditt ansvar. Knappast, det är på Sailguides ansvar, och dess ansvarige, om det nu är Anders (?) eller någon annan (behöver inte vara webbmaster som har det juridiska ansvaret). Hade det varit ditt ansvar hade jag tyckt att saken var i ett annat läge. (jfr debatten om C Bildts blogg där han öppnade för andra att göra inlägg. Ansvaret för dessa andras inlägg var otvetydligt Calles).

Därmed är det heller inte du som avgör hur allvarligt det hela är, det är Sailguide (med webbmaster som dess representant). Du har helt rätt när du säger att juridiskt är andra bilder likställda, så skriver Blocket på sin hemsida "Det är inte tillåtet att ta bilder och filmer från andra annonser utan annonsörens medgivande. Dessa är skyddade under upphovsrättslagen"

Du är heller inte konsekvent i din argumentering, i ditt senaste svar hävdar du att du inte kunde tänka dig att det var skadligt/brottsligt, med du i det tidigare inlägget (i morse) sa att du var fullt medveten om det hela, och valde att sätta dig över.

I rattsakfrågan (alltså inte rättsakfrågan ...) så skriver du att det sticker i ögonen på "riktiga" seglare att köpa Vega. Har jag faktiskt aldrig hört någon framföra. Jag var med på den tiden när Vegan var på gränsen till lyxbåt, då hette de andra nästan-lyx P28, Vindö osv. Vegan är ett barn av sin tid, jämför du dessa båtar så ser de faktiskt ganska lika ut. Den som på allvar vill hävda att Vegan inte skulle vara en riktig segelbåt har missat något.

/J

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 09 aug 2007, 16:41

hej Thomas!
det enda jobb du ska lägga ner på vegan är att ta några bra bilder och sen sätta ut en annons. :lol:
jag fick följa med en bekant ut å vegla för några veckor sen, för han ville veta om det gick att få fart på båtskrället. utan överdrift vill jag påstå att det var det värsta jag har seglat. det kändes som att sitta på marken bakom en folkvagnsbubbla och försöka se framåt, helt hopplöst att skota genuan, hemsk sittbrunn och som du upptäckt så var rorkulten en aning i vägen. jag kände ingen som helst seglingsglädje i denna "båt".
det var väl en sågning som heter duga?

det är bättre att lägga ner jobb på din uppochnervända båt istället. den blir trevlig. sälj vegan så fort som möjligt och lägg inte en spänn till på den.

tur att jag inte kommer att ha tillgång till dator på ett tag nu så jag slipper försvara mej för att jag gjort ett sånt påhopp på en svensk klassiker. åker till stenungsund i helgen för under nästa vecka ligga i hårdträning till tjörn runt.

kom ihåg det nu! inte en spänn till på vegan!! /m :lol: :lol: :lol:

ps. den som på allvar vill hävda att vegan ÄR en riktig segelbåt, har verkligen missat nåt. att segla andra båtar

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » tor 09 aug 2007, 17:59

matsa skrev: ps. den som på allvar vill hävda att vegan ÄR en riktig segelbåt, har verkligen missat nåt. att segla andra båtar
Det var hårda ord det :) Jag fattade inte heller förut att folk inte ledsnar på att segla runt i alla dessa små båtar med tveksamma seglingsegenskaper byggda på 60 och 70 talet, båtar som vega, viggen, stortriss, mfl. Men jag har börjat inse att det finns folk som gör det och som stormtrivs med det. Jag antar att det beror på att det inte är själva känslan i båten och farten i seglingen som är prio ett, utan seglingen blir endast ett medel för att stillsamt och behagligt ta sig fram över vatten och uppleva omgivningen och naturens krafter.

För övrigt skulle jag aldrig sätta ratt på en vega. Kan du inte bygga om storskotsarrangemanget istället och göra som bavariorna, så slipper du det ur brunnen helt?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 09 aug 2007, 18:13

Ja, så fick jag höra det. En erfarenhet rikare - fast inte helt oväntad, Matsa tycker ju att allt som är större än en Seacat är för stort. :lol:

Men, tyvärr Matsa, skitsnack. Det finns många sorters båtar, det finns de som tycker om seglingen i Vega och liknande båtar. Helt OK, tycker jag, även om jag själv kör annat. Alla måste inte vara lika.

Skrämsel: jag går för motor också ibland. Även när det blåser lagom. :evil:

- fast, jag måste erkänna: kul att Matsa kastade sig in i leken. Nyttigt med lite omrörning.

/J

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 09 aug 2007, 19:51

winga750 skrev:Seglarn, jag förstår mycket väl att du vill slippa rorkulten i brunn. När vi i mitten av 70-talet hade växt ur Amigo 23an och skulle ha en något större var en Vega bland kandidaterna, men den föll pga rorkulten. Det blev en Nord 80. Numera har jag både rorkult och ratt.
Men till saken, jag har en kompis som hade en Semona, och den har ju samma rorkultsarrangemang. Han låste rorkulten i mittläge och styrde med vindrodret som satt på akterspegeln,var faktiskt lättare än med rodret. Så varför inte prova med ett friliggande roder på akterspegeln. Ett prov skulle väl gå att göra genom att skruva fast två roderbeslag på akterspegeln och såga till ett provisoriskt roder av en plywoodskiva eller likn. Om det inte skulle gå bra så är det ingen större investering att förlora.
Tänk bara på alla ombyggda RJ 85or.
Jo det kunde vara ett alternativ. Men jag har nyligen kompletterad med en 8hk utombprdare (Sail-modell) och den gör att jag kan utföra konster som en Jet Ski ungefär :wink: Med den är det en barnleka att backa dit man vill. Och det är främst backmanövrar i hamn som är svåra på en Vega. Så just nu är jag nöjd med den lösningen, men det börjar bli trångt på akterspegeln med en liten badplattform och utombordare - och så roder på det...

Inombordaren går lite varm och jag litar ännu inte fullt på den heller varför det känns rätt ur den aspekten också med en frisk utombordare.

Men apropå plywoodskiva så har jag i min dator bilder sparade från nätet som visar en Vegaägares lösning på manöverproblemet. Det är just bara ett rostfritt rör och en plywoodskiva han hakar fast på aktern de korta stunder han behöver manövrera lite extra bra. Nu ska jag bespara Jaramaz och er andra publicering av dessa bilder då det kanske skulle uppfattas som stötande att fortsätta publicera bilder hej vilt :wink:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 09 aug 2007, 20:01

Jaramaz skrev:
Du är heller inte konsekvent i din argumentering, i

/J
Nej det har du rätt i. Jag är både inkonsekvent och icke felfri det vet jag om :wink: Hur som helst tycker jag det är en struntsak i detta fallet, men jag vet att du har rätt i sak och det har jag redan sagt. Men så ska jag erkänna att jag blir lite smått irriterad när folk tar på sig rollen som "ordningsman" som jag kallade det. Moderator kanske vore ett bättre ord, när ingen bett dem om det. Men det är ju upp till var och en.

Nog tjafsat om det från min sida, jag har fel men tycker att jag har rätt ändå :wink:

Skriv svar