Jag vill gärna ha åsikter om vad ni tycker är en bra första segelbåt och varför.
Kriterier som jag satt upp:
God seglare
Runt 30 fot
Bra pris
Hyfsad att bo i
Jag är säker på att det finns många spännande åsikter.
Mvh
Henrik
Anders S skrev:Sådär är det med entusiaster - de målar upp det som de själva skaffat till himmelska höjderJag är likadan... Om budgeten är viktig för dig så finns det två "30-fotare" som jag vill lägga till listan: Shipman 28 (som är nästan 30 fot) och IW-31. Mit argument för dessa är helt känslomässigt - en Shipman (trång, snygg, "välseglande") har jag haft och IW-31 är en klassiskt vacker, om än litet trång båt som är byggd med en ovanlig kvalitet. Dessa kostar vanligen mindre summor än de som nämnts hittills.
I verkligheten är båttypen inte lika kritisk som man kanske kan tro - de flesta båtar runt 30 fot som föreslagits är utmärkta val och det är litet svårt att tro att någon med en Comfort30 eller Ballad har mindre glädje av sin båt än den med en Scampi. Sedan finns naturligtvis subjektiva skillnader mellan båtar, och man har ju båten för att det skall vara roligt - så lyssna även på din (egen) inre röst.
Men innan du väljer båttyp tycker jag att du bör titta runt på olika båtmodeller och exemplar innan du bestämmer dig. Det är viktigt att få en uppfattning om vilket skick en begagnad båt från 70-80-talet kan vara i. Skillnaden i bruksvärde och förväntade underhållskostnader är stor mellan slitna och mer välhållna exemplar. Har rigg, segel eller motor uppdaterats de allra senaste åren är det ett starkt argument för att köpa ett visst exemplar, medan det inte brukar påverka priset särskilt mycket. Så håll koll på sådant.
Sedan måste du positionera dig rätt. Det går faktiskt att köpa en helt ny 30-fotare för ungefär 650 tusen eller så (Bavaria 30). Det kanske du inte bör göra om du inte sätter ett mycket stort värde (3-400 tusen) på en orörd båt med alla garantier etc, men det gäller ju att ställa begärt pris, skick och utförande, utrymme, utrustning mm på den begagnade båten mot en ny.