Bra begagnad första båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Henrik_S
Guldmedlem

Bra begagnad första båt

Inlägg av Henrik_S » sön 19 nov 2006, 17:27

Hej

Jag vill gärna ha åsikter om vad ni tycker är en bra första segelbåt och varför.

Kriterier som jag satt upp:

God seglare
Runt 30 fot
Bra pris :)
Hyfsad att bo i

Jag är säker på att det finns många spännande åsikter.

Mvh

Henrik

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » sön 19 nov 2006, 17:32

Svårt att säga när du inte har en specifik budget, men omega 30 är rätt fin.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 19 nov 2006, 20:04

Hej

Jag tycker att 70-80 tals 1/2 tonnare är ett bra val.
De är trygga, du kan segla dem i alla väder utan större överraskningar.
Komforten räcker till en normalfamilj, prislappen är bra 150-250.
Calle

Se gla ut

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 19 nov 2006, 20:34

Omega 30.är nog ett trevligt val lite modernare rigg än de äldre båtarna,
Annars finns ju de gamla trotjänarna Comfort 30 Ballad. Scampi o många fler
Johan

Leonzard
Trogen medlem

Scampi - blev mitt val

Inlägg av Leonzard » sön 19 nov 2006, 21:40

Hej, mitt val föll på Scampi. Jag köpte en sådan i våras och båten har verkligen svarat upp mot mina förväntningar. Några kriterier jag ville få uppfyllda var:
Rolig och bra seglare
Konkurrenskraftig vid tävling
Goda innerutrymmen
Ej över 300 000 sek.

Tycker att Scampi känns roligare än t.ex Ballad, Comfort 30 m.m. Ska du upp på en ny båt pratar vi helt andra pengar.

Kolla min blogg så får du se mer:
http://scampi920.blogspot.com/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 20 nov 2006, 07:59

Sådär är det med entusiaster - de målar upp det som de själva skaffat till himmelska höjder :-) Jag är likadan... Om budgeten är viktig för dig så finns det två \"30-fotare\" som jag vill lägga till listan: Shipman 28 (som är nästan 30 fot) och IW-31. Mit argument för dessa är helt känslomässigt - en Shipman (trång, snygg, \"välseglande\") har jag haft och IW-31 är en klassiskt vacker, om än litet trång båt som är byggd med en ovanlig kvalitet. Dessa kostar vanligen mindre summor än de som nämnts hittills.

I verkligheten är båttypen inte lika kritisk som man kanske kan tro - de flesta båtar runt 30 fot som föreslagits är utmärkta val och det är litet svårt att tro att någon med en Comfort30 eller Ballad har mindre glädje av sin båt än den med en Scampi. Sedan finns naturligtvis subjektiva skillnader mellan båtar, och man har ju båten för att det skall vara roligt - så lyssna även på din (egen) inre röst.

Men innan du väljer båttyp tycker jag att du bör titta runt på olika båtmodeller och exemplar innan du bestämmer dig. Det är viktigt att få en uppfattning om vilket skick en begagnad båt från 70-80-talet kan vara i. Skillnaden i bruksvärde och förväntade underhållskostnader är stor mellan slitna och mer välhållna exemplar. Har rigg, segel eller motor uppdaterats de allra senaste åren är det ett starkt argument för att köpa ett visst exemplar, medan det inte brukar påverka priset särskilt mycket. Så håll koll på sådant.

Sedan måste du positionera dig rätt. Det går faktiskt att köpa en helt ny 30-fotare för ungefär 650 tusen eller så (Bavaria 30). Det kanske du inte bör göra om du inte sätter ett mycket stort värde (3-400 tusen) på en orörd båt med alla garantier etc, men det gäller ju att ställa begärt pris, skick och utförande, utrymme, utrustning mm på den begagnade båten mot en ny.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 20 nov 2006, 09:42

Lite att tänka på innan ni köper båt...

Köp enligt mig en båt som är:

Välkänd båt som alltid går att sälja
En välseglande båt är enklare och roligare att kryssa med…

7/8 rigg, stort storsegel med liten fock
Inga backstag
Hur vill ni sova? Barn i förpiken och dubbelkoj i aktern? I många gamla båtar får man sova i salongen
Skall ni kunna ta med gäster?
Toa med tank är nästan ett måste
Kyl
Värmare
Stuvutrymme för kläder / mat
Rulle på försegel (genua + fock)
Nedragna fall till sittbrunnen
Snabbrev så att man inte behöver lämna sittbrunnen vid revning
Spis med ugn

Exempel utan att veta priser:
Albin Cumulus
Albin Alpha
Albin Delta
Albin Nova
Facil 30
Mamba 29
Mamba 311
Maxi 900
Maxi 909
Omega 28
Omega 30
Omega 34
RB98
Scanmar 31

Lycka till och välkommen!
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

AlphaJohan
Erfaren medlem

Inlägg av AlphaJohan » mån 20 nov 2006, 11:58

Hej!

Jag vill slå ett slag för Albin Alpha. Härlig båt som är lite modernare än de gamla 30 fotarna. Seglar kanon, 7/8 rigg med självslående göt livet enkelt! En hundring dyrare än Scampi men det är det värt!

Lycka till!

Henrik_S
Guldmedlem

Inlägg av Henrik_S » mån 20 nov 2006, 13:22

Tack för råden. Jag hade tänkt mig en prislapp på runt 200'. Den har som vanligt ökat med tiden :)

Jag har också observerat att priset sällan avspeglar skicket på båt och utrustning, d v s hårt slitna båtar är omotiverat dyra.

Fortsätt gärna komma med flera tipps.

Mvh

Henrik

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » mån 20 nov 2006, 14:08

Som förstabåt tycker jag absolut att RJ85 är det bästa (visst jag är partisk men inte RJ fanatiker). Båten är billig (30-75.000:-) och mycket robust men med bra seglingsegenskaper. 2:a på lys (1.02) runt lidingö (Höstvariant av lidingö runt). En RJ för över 70.000:- är ofta i väldigt bra skick med många bekvämligheter och bra segelställ.
Enda stora minuset är väl om man tänkt sig en större båt. Det funkar att segla fyra personer även om det inte är jättemycket space.

Det finns över 500 RJ i Sverige, några i norge och danmark. Mao mycket kunnande och erfarenhet för den som skall lära sig.

http://www.rj85.nu

/Johan

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 20 nov 2006, 14:09

För 200' skulle jag fundera över en Fenix. Inte riktigt 30 fot dock. Frågan är om 200' räcker?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 20 nov 2006, 14:41

Vad du än faller för

Kolla motorn så att den är bra.
Kolla mast o rigg
Se till att det är BRA segel.

Dessa grejer är det som är dyrt, segel som är gammla är som att köra en fyrcylindrig bil på 3 cylindrar.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 20 nov 2006, 14:50

Det är en intressant avvägning: Skall man välja den största eller den bästa båten man kan få för (i det här fallet) 200 tusen? Svår fråga -- de flesta hamnar väl i någon mittfåra, kan man tänka.

Men om ramen är runt 200 papp så skulle jag ta mig en titt på prislappen i första hand och inte blockera mig på en båttyp. Tyvärr gör kombinationen av pris och storlek att det blir litet äldre, udda eller mindre båtar, så det goda rådet att \"köpa en lättsåld båt\" för att bevara handlingsfriheten blir svårt att följa om man inte går ner i storlek.

Men (bara på) på Blocket finns det just nu en hel del att välja på i prisramen, t ex

Nicholson 303 (Ron Holland), Flamingo 40 -81/-81, H 35
Ohlson 29, Maxi 84, IOR Halvton 77, Albin Ballad
Iw 31, Topaz 31 fot, Murena 30, Nantucket Clipper 31
Helmsman 31, Åh30-81, B31, Winga 29
Anders S

Leonzard
Trogen medlem

Svar

Inlägg av Leonzard » mån 20 nov 2006, 20:50

Vad jag menade med roligare avsågs mina personliga aspekter. De som seglar Ballad har säkert sina. Faktum kvarstår, efter att själv letat båt så är 70/80 talsbyggena fortfarande konkurrenskraftiga.

//
Anders S skrev:Sådär är det med entusiaster - de målar upp det som de själva skaffat till himmelska höjder :-) Jag är likadan... Om budgeten är viktig för dig så finns det två "30-fotare" som jag vill lägga till listan: Shipman 28 (som är nästan 30 fot) och IW-31. Mit argument för dessa är helt känslomässigt - en Shipman (trång, snygg, "välseglande") har jag haft och IW-31 är en klassiskt vacker, om än litet trång båt som är byggd med en ovanlig kvalitet. Dessa kostar vanligen mindre summor än de som nämnts hittills.

I verkligheten är båttypen inte lika kritisk som man kanske kan tro - de flesta båtar runt 30 fot som föreslagits är utmärkta val och det är litet svårt att tro att någon med en Comfort30 eller Ballad har mindre glädje av sin båt än den med en Scampi. Sedan finns naturligtvis subjektiva skillnader mellan båtar, och man har ju båten för att det skall vara roligt - så lyssna även på din (egen) inre röst.

Men innan du väljer båttyp tycker jag att du bör titta runt på olika båtmodeller och exemplar innan du bestämmer dig. Det är viktigt att få en uppfattning om vilket skick en begagnad båt från 70-80-talet kan vara i. Skillnaden i bruksvärde och förväntade underhållskostnader är stor mellan slitna och mer välhållna exemplar. Har rigg, segel eller motor uppdaterats de allra senaste åren är det ett starkt argument för att köpa ett visst exemplar, medan det inte brukar påverka priset särskilt mycket. Så håll koll på sådant.

Sedan måste du positionera dig rätt. Det går faktiskt att köpa en helt ny 30-fotare för ungefär 650 tusen eller så (Bavaria 30). Det kanske du inte bör göra om du inte sätter ett mycket stort värde (3-400 tusen) på en orörd båt med alla garantier etc, men det gäller ju att ställa begärt pris, skick och utförande, utrymme, utrustning mm på den begagnade båten mot en ny.

Leino
Trogen medlem

Dominant95

Inlägg av Leino » tis 13 feb 2007, 23:56

Finns även billigare småsystrar, allihop verkar i mina ögon vara grymt underskattade. För 200 får du annars en Skippi650 med trailer o genacker sprillans ny inga 30 fot men jag vågar lova att du lär dig mycket fortare med en sådan.
Mer segel, mindre vikt... roligare segling
Leino

Skriv svar