Beslutsångest..Melges Vs 707+soling/Laser....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem

Beslutsångest..Melges Vs 707+soling/Laser....

Inlägg av Ravage » lör 14 okt 2006, 10:47

Det är inte ofta jag har beslutsångest när det gäller båtköp.MEN nu har jag svårt att bestämma mig. Vet att vi verkligen snackar I landsproblem och att det egentligen bara är jag som vet alla ingående parametrar men skulle trots detta vara tacksam för objektiva råd. Med objektiva menar jag inte negativa utan mer realistiska.

Aktuell status:

Står i valet och kvalet om jag skall fara iväg långt norrut imorgon och kolla på en Melges, den skall enligt flera uppgifter vara i bra strukturellt skick och ha bra segel. Anar att det blir köp om jag väl kör iväg. Pengarna finns på kontot och allt är grönt.

I hamnen ligger dock min 707:a som egentligen fyller alla rationella behov, den är dessutom i fint skick och har dubbla mycket fina segelställ. Den kräver inte många timmar och många tusenlappar innan den är i topptrimm.

För 707:an talar att den är rimlig på alla sätt, seglar rimligt, kostar rimligt & behöver en rimlig besättning(3 man). Den seglar i alla väder och är enkel att hantera.

För Melgesen talar att den är allt annat än rimlig, den går som ett skott, bjuder på extrema seglingsupplevelser, är modernt konstruerad med gennaker, är en entypsbåt vilket gör att man om man så vill kan mäta sig mot andra och se om man har koll på läget eller bara är lysduktig. Dessutom finns det en duktig Melges i Råå. Dessutom slipper jag byta båt fler gånger eftersom det knappt finns något värre i seglingsväg inom rimliga gränser.

Det är inte mycket som talar mot 707:an men det är en hel del som talar mot Melgesen. Om masten rasar kostar en ny 80 papp, om rodret knäcks eller skadas allvarligt kostar ett nytt 22 papp, ett nytt segelställ kostar minst 60 papp.

Om jag behåller 707:an har jag dessutom råd att köpa mig en soling för ensamsegling i vinter (bästa meditationen i världen att kryssa ensam längst kusten) och har sedan en hel del pengar kvar att lägga på andra vitktiga saker.

Vad göra ?? :roll: :?: :roll:

Tack /Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 14 okt 2006, 11:49

Det är inte lätt...
men som du säger tror jag det finns större möjligheter att få ut max ur 707 tack vare att du klarar dig bra på 3 eller tom 2 man. Men nackdelen är att du inte kommer att få ro i själen förrän du provat Melges....

Nackdel Melges, se ovan, besättning.

Annars tycker jag det är svårt att säga vad som är bäst (som om du inte visste det redan :o ) om det inte hänger på pengarna.

Något jag tycker är värt en del i ekvationen är känslan av att göra bra ifrån sig med en udda/billigare båt. Det tycker jag alltid ger större tillfredställelse och är fränare än att bara köpa det värsta färdigt där alla förväntar sig att man ska vinna allt också.

Självklart handlar det alltid om hur besättningen hanterar båten. Men som ex. MiniMe´s Mustang är på sätt och vis mycket tuffare än Dehlerbåtarna för miljoner tycker jag..... Men det var visst ingen objektiv åsikt :roll:

Fördel 707 - du har trots allt redan testad den om än i begränsas omfattning och vet ungefär vad du har att vänta i vår när tävlingarna drar igång. Med en Melges får du börja om igen...

Nja, känner att det är svårt att bidra med så mycket vettigt i frågan. Fortsätter med något helt annat bara därför :wink:

Såg att det finns Melges 17 också - fan vilken ful båt, tycker jag :lol:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 14 okt 2006, 12:04

Seglaren,

Tack för dina tappra försök att ge råd i en komplex fråga. Vi är dock ense om flera saker. Så även att Melges 17 är svinful. Men det är inte Melges 24:an :wink:

Har några timmar till på mig att bestämma mig, renoverar köket, passar barn och funderar samtidigt....

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 14 okt 2006, 13:15

Jodå, det här är ju enkelt. Vem är du?

Svar a): Mitt liv kretsar runt segling och prestation. Jag har ingen som helst egen åsikt eller säkerhet i mig själv, utan värderar mig själv endast mot andra och i tävling. Jag vet helt enkelt inte om jag är glad om jag inte har (alla) andra bakom mig. Barn, hustru, hus och jobb är andrahandsfrågor, i vissa fall tredjehandsfrågor. Det är bara jag och min segling som gäller - allt annat kvittar...

Svar b): Jag är en rätt så vanlig familjefar, som minns med stolthet och glädje att det gått rätt så bra för mig när jag senast seglade seriöst, i IF. Numera jobbar jag rätt så mycket, jag har barn som jag vill se växa upp och min fru verkar fortfarande tycka att jag är nåt att ha. Jag förmodar att det är något att sätta värde på. Men när jag tänker efter vill jag inte riktigt lämna det här med kappsegling bakom mig, och en gång till vill jag försöka vara värst...

Du är en stor pojk, Dan och du bestämmer själv över pengar och liv. Det som är viktigt är (som du nog anar innerst inne) inte vilken båt du köper (eller behåller) utan varför du köper den.

Och det är faktiskt lika lätt att sälja som att köpa, bara man provar på det också ;-)
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 14 okt 2006, 13:28

Hm att det skulle vara lika enkelt att sälja som att köpa håller jag inte med om. Vore det så skulle jag köpa båt oftare :lol: :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Hood
Erfaren medlem

Inlägg av Hood » lör 14 okt 2006, 14:02

Och det där med vinterkryssning med en Soling låter ju fantastiskt. Kan du verkligen avstå från det? ;-)

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 14 okt 2006, 14:22

Anders,

Allt är nog inte riktigt så svart eller vitt men visst har du några poänger. Vill och skall inte göra någon officiell självpsykoanalys på nätet utan vill mest ha lite råd i ett \"svårt\" båtval. Jag anser inte att jag tillhör din kategori nr:1 (svart) bara för att jag köper en Melges. Visst är jag en tävlingsmänniska men fast jag förlorar har jag självförtroendet och livet i övrigt intakt, annars vore det illa. Skulle jag ha som mål att vinna hade jag valt 707:an framför Melgesen. Jag vill bara komma ut och få maximal seglingskänsla under de korta stunder man får chansen att komma ut på havet.

Är med andra ord bara nyfiken på att en gång i livet ha något modernt istället för båtar ritade på 70 talet(inget ont om dessa). Skillnaden mellan 707:an och Melgesen är 20 års utveckling och jag vill bara få egen erfarenhet vad de nya konceptet med gennaker och sportbåtar innebär. Det handlar om ytlig nyfikenhet snarare än vilken elak typ jag är.

Frun vill dessutom att jag skal köpa Melgesen, vi delar samma uppfattning gällande att inte dö nyfiken.

/Dan

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » lör 14 okt 2006, 14:28

Den fråga jag brukar ställa mig själv i sånahär lägen är:......Vad/vilken båt kommer jag att använda? Vilken blir liggande? Man kanske inte behöver den största kicken utan en enklare båt ger lika bra seglingsupplevelse för rimligare pengar. Jag har seglat melges och tyvärr funkade inte det teamet så vi fick lägga av och idag håller jag mig till enklare båtar (606 och 2.4) som jag tycker är på sitt vis lika tillfredställande.

Känner du att du har teamet, tiden och tillräckliga ekonomiska resurser så köp Melges för det är en fantastisk båt och klass men tvekar du låt bli.......sen går det ju som sagt att sälga igen om det blev fel men man brukar ju förlora lte på affären.....

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 14 okt 2006, 14:34

PelleL skrev:Den fråga jag brukar ställa mig själv i sånahär lägen är:......Vad/vilken båt kommer jag att använda? Vilken blir liggande? Man kanske inte behöver den största kicken utan en enklare båt ger lika bra seglingsupplevelse för rimligare pengar. Jag har seglat melges och tyvärr funkade inte det teamet så vi fick lägga av och idag håller jag mig till enklare båtar (606 och 2.4) som jag tycker är på sitt vis lika tillfredställande.

Känner du att du har teamet, tiden och tillräckliga ekonomiska resurser så köp Melges för det är en fantastisk båt och klass men tvekar du låt bli.......sen går det ju som sagt att sälga igen om det blev fel men man brukar ju förlora lte på affären.....
Pelle,

Ja, det är lite där det är osäkert. Att ha en Melges utan ett motiverat team är värdelöst. Har 4 som är intresserade men sen vet man ju hur verkligheten blir (fru,barn,hus,jobb,bil..). Att alla har tid och vilja samtidigt är nästan en utopi i dagens samhälle.

707:an är smartare helt enkelt. Får se hur osmart eller smart det blir i slutändan.

Tack för råden. Behöver ej fler, tror jag har bestämt mig.

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 14 okt 2006, 17:04

Du ska få ett råd till.

Laser, skriver du. Inga problem med gastar, lätt att ta upp och sjösätta. Kan seglas året runt. Du kan ta med dig den vart du vill utan trailer.
Seglingsupplevelser, Självklart.

Soling har jag seglat mycket, tycker att det är den ultimata segelbåten för att lära sig segla mao trimma rigg och segel. Den går hyffsat att segla ensam upp till 6m/s sedan bör du nog ha med dig en eller två till.
Efter vintern kan du faktiskt Lys-kappsegla med den med bra resultat.

Melges ska du köpa om du har sponsorer och en mycket samtrimmad besättning, utan en bra besättning får du inte ut vad båten kan ge.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 14 okt 2006, 19:38

Jag ger dig ett par råd! MKPK=\"mest kul per krona\". Låt förnuftet råda. Och känslan. och till sist, \"Har man inte provat så vet man inte\".

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 14 okt 2006, 19:56

Alla,

Återigen tackar jag för alla välmenande råd. Jag har beslutat mig för att tänka över det hela en vecka till. Hade jag kört imorgon hade jag köpt Melgesen och jag vill vara säker på att det är rätt innan jag ger mig av.

Riggade av 707:an ikväll, känns lite konstigt eftersom jag vill segla betydligt mer innan säsongen är slut. Har lagt ett bud på en soling men det var nog väl lågt för att det skall bli läge.

God kväll /Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 14 okt 2006, 20:26

Ravage skrev:Anders,

...Jag anser inte att jag tillhör din kategori nr:1 (svart) bara för att jag köper en Melges....

/Dan
Det är ju det som är det viktiga, Dan. Du behöver inte fråga oss om råd eller lov, och det bör du inte heller. Du vet själv hur du har det, vad du vill och hur du ser på saker och ting. Man kan köpa en Melges av fel skäl och rätt skäl, precis som man kan köpa en Porsche av fel skäl och rätt skäl...
Anders S

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 14 okt 2006, 20:57

Anders S skrev:
Ravage skrev:Anders,

...Jag anser inte att jag tillhör din kategori nr:1 (svart) bara för att jag köper en Melges....

/Dan
Det är ju det som är det viktiga, Dan. Du behöver inte fråga oss om råd eller lov, och det bör du inte heller. Du vet själv hur du har det, vad du vill och hur du ser på saker och ting. Man kan köpa en Melges av fel skäl och rätt skäl, precis som man kan köpa en Porsche av fel skäl och rätt skäl...
Anders,

Och nu blir det väl plan B, hittade en bra soling på Nordjylland. Blir kallt att segla hem den men det finns ju varma kläder. Jag kommer att köpa en Melges men det får vänta ännu ett tag. Solingen gör iallafall att jag kan komma ut ensam i vinter. Har ingen aning om hur solingen seglar men den bör ju kryssa okej iallafall.

/Dan

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 14 okt 2006, 21:53

Inte fan seglar man hem en soling från Nordjylland till Hbg, speciellt inte på hösten. :?

Låna en vagn. I värsta fall: hyr.

/J

PS: väntar nu på vintern, och att du berättar om dina vinterseglingar - som vi kan läsa lungt tillbakalutade framför brasan. :wink:

Skriv svar