Aktuell status:
Står i valet och kvalet om jag skall fara iväg långt norrut imorgon och kolla på en Melges, den skall enligt flera uppgifter vara i bra strukturellt skick och ha bra segel. Anar att det blir köp om jag väl kör iväg. Pengarna finns på kontot och allt är grönt.
I hamnen ligger dock min 707:a som egentligen fyller alla rationella behov, den är dessutom i fint skick och har dubbla mycket fina segelställ. Den kräver inte många timmar och många tusenlappar innan den är i topptrimm.
För 707:an talar att den är rimlig på alla sätt, seglar rimligt, kostar rimligt & behöver en rimlig besättning(3 man). Den seglar i alla väder och är enkel att hantera.
För Melgesen talar att den är allt annat än rimlig, den går som ett skott, bjuder på extrema seglingsupplevelser, är modernt konstruerad med gennaker, är en entypsbåt vilket gör att man om man så vill kan mäta sig mot andra och se om man har koll på läget eller bara är lysduktig. Dessutom finns det en duktig Melges i Råå. Dessutom slipper jag byta båt fler gånger eftersom det knappt finns något värre i seglingsväg inom rimliga gränser.
Det är inte mycket som talar mot 707:an men det är en hel del som talar mot Melgesen. Om masten rasar kostar en ny 80 papp, om rodret knäcks eller skadas allvarligt kostar ett nytt 22 papp, ett nytt segelställ kostar minst 60 papp.
Om jag behåller 707:an har jag dessutom råd att köpa mig en soling för ensamsegling i vinter (bästa meditationen i världen att kryssa ensam längst kusten) och har sedan en hel del pengar kvar att lägga på andra vitktiga saker.
Vad göra ??
Tack /Dan