Solcell
-
Nikki 1000
- Erfaren medlem
Solcell
Hej Nu behöver jag ett råd.
I vår \"nya\" båt så finns det en solcellspanel, samt en batteriregulator. Regulatorn har hela förra sommaren visat rött och det betyder ingen laddning. Nu har jag börjat att gå igenom kablarna i båten och kommit till just solcellen.
När jag tittar på regulatorn så finns det 6 st utgångar. två för solar + samt -
två för battery + samt -
och sist men inte minst två för load +samt -
Det intressanta är att det finns bara fyra kablar och dessa sitter i Battery samt solar. de från solar går till solcellen De från battery går till en säkringspanel! ingen går till batteriet! Är det inte meningen att solcellen skall ladda just batteriet? Borde inte någon kabel därför gå till batteriet? eller tänker jag fel? Regulatorn är en Neste NCC8 Miniregulator Charge Controller. Jätte tacksam för svar hur skall det vara kopplat? naturligtvis finns ingen bruksanvisning kvar och jag har sökt på nätet. Med dom borde ju fungera ganska lika eller?
I vår \"nya\" båt så finns det en solcellspanel, samt en batteriregulator. Regulatorn har hela förra sommaren visat rött och det betyder ingen laddning. Nu har jag börjat att gå igenom kablarna i båten och kommit till just solcellen.
När jag tittar på regulatorn så finns det 6 st utgångar. två för solar + samt -
två för battery + samt -
och sist men inte minst två för load +samt -
Det intressanta är att det finns bara fyra kablar och dessa sitter i Battery samt solar. de från solar går till solcellen De från battery går till en säkringspanel! ingen går till batteriet! Är det inte meningen att solcellen skall ladda just batteriet? Borde inte någon kabel därför gå till batteriet? eller tänker jag fel? Regulatorn är en Neste NCC8 Miniregulator Charge Controller. Jätte tacksam för svar hur skall det vara kopplat? naturligtvis finns ingen bruksanvisning kvar och jag har sökt på nätet. Med dom borde ju fungera ganska lika eller?
Glöm inte att dra kabeln via en säkring om du flyttar den från säkringspanelen.
Förövrigt så kan den gå via säkringspanelen då denna i sin tur går till batteriet. Är bara kablarna inte för klena så spelar det inte så stor roll var man kopplar in solpanelen såvida den inte går via en brytare som är stängd förstås.
Mät spänningen över solpanelen för att se om det är någos som är fel.
Förövrigt så kan den gå via säkringspanelen då denna i sin tur går till batteriet. Är bara kablarna inte för klena så spelar det inte så stor roll var man kopplar in solpanelen såvida den inte går via en brytare som är stängd förstås.
Mät spänningen över solpanelen för att se om det är någos som är fel.
-
Gäst
Ja du tänker galet.Saskia skrev:Jag har som August kopplat från panel via regulator direkt till mina 2 batterier. Fråga: Varför behövs en säkring? Det finns ju inga förbrukare som kan kortslutas på den linjen, eller tänker jag galet?
Torben
Det är som Gäst skriver.
En klen kabel som läggs direkt på batteriet skall avsäkras vid batteriet med tex en hängsäkring. Dels för att skydda efterföljande kablar om det blr överslag (skav eller klämskada). dels för att skydda regulatorn. I annvisningen till min regulator står det att den skall avsäkras med max 10 A.
tommy