Solcell

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nikki 1000
Erfaren medlem

Solcell

Inlägg av Nikki 1000 » fre 28 apr 2006, 19:21

Hej Nu behöver jag ett råd.

I vår \"nya\" båt så finns det en solcellspanel, samt en batteriregulator. Regulatorn har hela förra sommaren visat rött och det betyder ingen laddning. Nu har jag börjat att gå igenom kablarna i båten och kommit till just solcellen.
När jag tittar på regulatorn så finns det 6 st utgångar. två för solar + samt -
två för battery + samt -
och sist men inte minst två för load +samt -

Det intressanta är att det finns bara fyra kablar och dessa sitter i Battery samt solar. de från solar går till solcellen De från battery går till en säkringspanel! ingen går till batteriet! Är det inte meningen att solcellen skall ladda just batteriet? Borde inte någon kabel därför gå till batteriet? eller tänker jag fel? Regulatorn är en Neste NCC8 Miniregulator Charge Controller. Jätte tacksam för svar hur skall det vara kopplat? naturligtvis finns ingen bruksanvisning kvar och jag har sökt på nätet. Med dom borde ju fungera ganska lika eller?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 28 apr 2006, 20:56

Hej
Kan inte din regulator.
En sak måste du inse, under dagtid laddar en solcell normalt betydligt över 14,7 volt därför borde ingen lampa lysa som indikerar dålig eller ingen laddning..
Felsök och mät, troligtvis är något felkopplat eller sönder.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » lör 29 apr 2006, 03:38

Jag kan bara hänvisa till mitt solsystem, och jag har kopplat så som du säger. Solcell -> Regulator -> direkt Batteri. Dra om kabeln som sitter efter regulatorn för att se om det hjälper, det kan inte vara så mycket jobb?
Bär av, bär av, BÄR AV

Thord
Trogen medlem

Inlägg av Thord » lör 29 apr 2006, 21:39

Glöm inte att dra kabeln via en säkring om du flyttar den från säkringspanelen.
Förövrigt så kan den gå via säkringspanelen då denna i sin tur går till batteriet. Är bara kablarna inte för klena så spelar det inte så stor roll var man kopplar in solpanelen såvida den inte går via en brytare som är stängd förstås.
Mät spänningen över solpanelen för att se om det är någos som är fel.

Nikki 1000
Erfaren medlem

Inlägg av Nikki 1000 » sön 30 apr 2006, 20:48

Tack för tipsen.

Användarvisningsbild
dclone
Silvermedlem

Inlägg av dclone » mån 01 maj 2006, 21:33

Kolla säkringen. I min förra båt betedde sig regulatorn hemmysko. Det visade sig vara en ärgad hängsäkring som var boven.
Mikael
Omega 34 SWE 184

Saskia
Trogen medlem

Inlägg av Saskia » tis 02 maj 2006, 18:50

Jag har som August kopplat från panel via regulator direkt till mina 2 batterier. Fråga: Varför behövs en säkring? Det finns ju inga förbrukare som kan kortslutas på den linjen, eller tänker jag galet?

Torben

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 02 maj 2006, 19:00

Vad händer om du får kortslutning i regulatorn eller i kabeln mellan batterierna och regulatorn?? Man skall inte underskatta kraften i ett batteri..

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 02 maj 2006, 21:21

Saskia skrev:Jag har som August kopplat från panel via regulator direkt till mina 2 batterier. Fråga: Varför behövs en säkring? Det finns ju inga förbrukare som kan kortslutas på den linjen, eller tänker jag galet?

Torben
Ja du tänker galet.

Det är som Gäst skriver.

En klen kabel som läggs direkt på batteriet skall avsäkras vid batteriet med tex en hängsäkring. Dels för att skydda efterföljande kablar om det blr överslag (skav eller klämskada). dels för att skydda regulatorn. I annvisningen till min regulator står det att den skall avsäkras med max 10 A.

tommy

Skriv svar