Ugn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jörgen
Trogen medlem
Kontakt:

Ugn

Inlägg av Jörgen » tor 09 mar 2006, 13:52

Hej

Är det något måste...hur många av er som har det anser att det är en livsnödvändigthet ombord ?

//jörgen

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 09 mar 2006, 14:05

Ja absolut! Vi använder den minst lika ofta som hemma och i den gör vi allt ifrån lammstek till sockerkaka.
När man vistas ombord har man ju verkligen tid att att laga god mat emellanåt. Så ett stort pentry med minst 3-lågig spis med ugn, stora arbetsytor, kyl, dubbla diskhoar och ett rejält kryddskåp är ett måste tycker jag. Om jag hade mindre båt skulle jag hellre offra en koj än krympa på pentryt.

Ett tips, vi har en litet kraftigare stavmixer ombord som vi kör på en 230V omvandlare - bra grej för såser och mycket annat.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 09 mar 2006, 14:07

Ugn ett måste? Näpp!
Har själv slängt ut ugnen för att få plats med annat, går att göra nog så bra och god mat utan tycker jag.

Användarvisningsbild
Jörgen
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Jörgen » tor 09 mar 2006, 14:20

Eilean skrev:Så ett stort pentry med minst 3-lågig spis med ugn, stora arbetsytor, kyl, dubbla diskhoar och ett rejält kryddskåp är ett måste tycker jag.
Ja det vore ju drömmen förstås..

//jörgen

desålätt
Guldmedlem

Inlägg av desålätt » tor 09 mar 2006, 15:03

Jörgen skrev:
Eilean skrev:Så ett stort pentry med minst 3-lågig spis med ugn, stora arbetsytor, kyl, dubbla diskhoar och ett rejält kryddskåp är ett måste tycker jag.
Ja det vore ju drömmen förstås..

//jörgen
I´m living that dream!!! 8)
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Kakmonstret

Inlägg av Kakmonstret » tor 09 mar 2006, 15:09

Anonymous skrev:Ugn ett måste? Näpp!
Har själv slängt ut ugnen för att få plats med annat, går att göra nog så bra och god mat utan tycker jag.
Det känns kanske litet räv-och-rönnbärsaktigt att hävda bättre och godare mat utan än med ugn, men för den som likt vår okände vän måste offra ugnen för viktigare saker kan man gärna tänka på att den gamla Optimusugnen, att ställa ovanpå spisen, nu finns igen. Jag kan intyga att den till synes märkliga burken verkligen fungerar, åtminstone till gratänger och sockerkaka. Men, inte samtidgt, förstås - och man måste diska den emellan...

http://www.omniasweden.com/

MVH: Kakmonstret, S/Y Gratinella

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » tor 09 mar 2006, 15:18

Kakmonstret skrev: Jag kan intyga att den till synes märkliga burken verkligen fungerar, åtminstone till gratänger och sockerkaka. Men, inte samtidgt, förstås - och man måste diska den emellan...

http://www.omniasweden.com/

MVH: Kakmonstret, S/Y Gratinella
Exakt vad min gamla (90år) svärmor hävdar.//Johan

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 09 mar 2006, 16:52

Jag har ett ganska väl tilltaget pentry i min relativt lilla båt. Man har offrat en del av ena kojen. Köket är ett 2-lågigt origon kök. Att offra mer utrymme för att få plats med en ugn kan jag inte tänka mig. Däremot har åtminstone en av mina två \"Miniugnar\" (burkugnar) sin givna plats ombord.

Segla
Silvermedlem

Inlägg av Segla » tis 14 mar 2006, 16:12

Fungerar era ugnar bra?

Vår har synnerligen ojämn värme och skapar därför intressanta sockerkakor - bränd ovanpå och degig under. Alla lågor brinner, vad är felet?

mvh/segla

Cia raud

Inlägg av Cia raud » tis 14 mar 2006, 20:11

Ugn är helt nödvändigt ffa på lite tuffa överfarter då man kan värma mat på ett säkert sätt under gång. Detta förutom alla goda kakor man kan göra.

Visst kan de bli lite ojämna, jag brukar vända på kakformen efter halva tiden.

Snedseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Snedseglaren » mån 20 mar 2006, 22:35

Vi brukar köpa den där färdiga frysta potatisgratängen på påse.

På väg från affären kyler den ölen sedan gör den sig utmärkt till en grillad biff.

Skulle bli svårt utan ugn!

Mums!

Skriv svar