Konservering av kylsystem
Hej!
När jag ska konservera kylsystemet på min Volvo MD5A så lossar jag väll på sugledningen från sjövattenpumpen. Ansluter en separat slang på pumpen som sedan går till en hink med Glykol......
MEN vilken diameter är det på slangen. Jag måste ju köpa en någonstans men vet inte var. Någon som har ett bra tipps?
Liten fråga till. Hur skall blandningen vara mellan glykol och vattnet?
Tack....
När jag ska konservera kylsystemet på min Volvo MD5A så lossar jag väll på sugledningen från sjövattenpumpen. Ansluter en separat slang på pumpen som sedan går till en hink med Glykol......
MEN vilken diameter är det på slangen. Jag måste ju köpa en någonstans men vet inte var. Någon som har ett bra tipps?
Liten fråga till. Hur skall blandningen vara mellan glykol och vattnet?
Tack....
-
dione
-
Calle C
-
Calle C
En sådan här fråga hör verkligen samman med säkerhet. Dels måste man kunna stänga, men det är också viktigt att man kan inspektera och se hur läget är med slangen, slanklämman och sjövattenventilen. Det går till exempel inte att byta impeller om man inte kan stänga inloppet, i alla fall inte utan en stunds pumpande efteråt.
Det är ingen dum ide att ha en svetstång (självlåsande klämtång) - en sådan kan man klämma fast saker med, men den duger också i trängt läge att klämma ihop en slang så den blir tät. Långa koniska träpluggar är också bra att ha - helst en lagom stor vid varje genomföring. Tejpar man den på slangen hittar man den lättare.
Men har man sjövattenventilen utom räckhåll därför att båtbyggaren satt den fel får man ju svårt att lösa det annat än med dubbla ventiler. Flyttar man den får man ju ett hål i båten som måste sättas igen efter konstens alla reger, och i värsta fall får man göra det utifrån.
Det är ingen dum ide att ha en svetstång (självlåsande klämtång) - en sådan kan man klämma fast saker med, men den duger också i trängt läge att klämma ihop en slang så den blir tät. Långa koniska träpluggar är också bra att ha - helst en lagom stor vid varje genomföring. Tejpar man den på slangen hittar man den lättare.
Men har man sjövattenventilen utom räckhåll därför att båtbyggaren satt den fel får man ju svårt att lösa det annat än med dubbla ventiler. Flyttar man den får man ju ett hål i båten som måste sättas igen efter konstens alla reger, och i värsta fall får man göra det utifrån.
Anders S
Hade en Granada 27 i många år och brottades med denna ventilen. Man behöver två armbågar på högerarmen för att komma åt.... Så småningom måste den bytas pga läckage och enda möjligheten att kunna göra det var att såga upp ett hål innefrån sittbrunnsbänken i motorrumsväggen av plyfa. Där gjorde jag sen en öppningsbar lucka och sen var det problemet ur världen. Rekommenderas å det varmaste.
Carlos
Carlos