Konservering av kylsystem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
NOsilence
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av NOsilence » tor 13 okt 2005, 16:40

Hej!
När jag ska konservera kylsystemet på min Volvo MD5A så lossar jag väll på sugledningen från sjövattenpumpen. Ansluter en separat slang på pumpen som sedan går till en hink med Glykol......

MEN vilken diameter är det på slangen. Jag måste ju köpa en någonstans men vet inte var. Någon som har ett bra tipps?

Liten fråga till. Hur skall blandningen vara mellan glykol och vattnet?

Tack....

dione

Inlägg av dione » tor 13 okt 2005, 16:49

Det är alledes rätt.
Jag tror att det är 19 mm slang.
Glykol skall blandas 50/50 oftast, men det
står på förpackningen.

Lycka till :D

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 13 okt 2005, 17:38

hej

Tag och använd slangen som du har lossat ifrån bottenventilen, räcker den inte så skarva en bit.

Calle

NOsilence
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av NOsilence » tor 13 okt 2005, 18:25

jag når inte bottenventilen. så jag måste köpa mer slang :)

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 13 okt 2005, 18:32

Ursäkta

Men du måste kunna nå bottenventilen, det är lite viktigt att du kan göra det.

Calle

NOsilence
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av NOsilence » tor 13 okt 2005, 18:33

sitter jävligt knasigt i min Granada 27. Ser den knappt. Så är läget tyvärr

Bp

Inlägg av Bp » tor 13 okt 2005, 18:40

Du måte väl nå bottenventilen, hur ska du annars kunna stänga den om du får ett läckage.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 13 okt 2005, 19:45

Det där är försås förfärligt dumt och fel från början, men när hålet och ventilen sitter där den sitter kan man ju inte göra så mycket åt det. Man kan förbättra litet genom att sätta en bättre placerad ventil på slangen där man lättare kan nå den.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 13 okt 2005, 20:06

Ja Ja

Vi får väl flytta in det här till Anders tråd.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 13 okt 2005, 21:31

En sådan här fråga hör verkligen samman med säkerhet. Dels måste man kunna stänga, men det är också viktigt att man kan inspektera och se hur läget är med slangen, slanklämman och sjövattenventilen. Det går till exempel inte att byta impeller om man inte kan stänga inloppet, i alla fall inte utan en stunds pumpande efteråt.

Det är ingen dum ide att ha en svetstång (självlåsande klämtång) - en sådan kan man klämma fast saker med, men den duger också i trängt läge att klämma ihop en slang så den blir tät. Långa koniska träpluggar är också bra att ha - helst en lagom stor vid varje genomföring. Tejpar man den på slangen hittar man den lättare.

Men har man sjövattenventilen utom räckhåll därför att båtbyggaren satt den fel får man ju svårt att lösa det annat än med dubbla ventiler. Flyttar man den får man ju ett hål i båten som måste sättas igen efter konstens alla reger, och i värsta fall får man göra det utifrån.
Anders S

carlos
Rookie

Inlägg av carlos » sön 16 okt 2005, 12:27

Hade en Granada 27 i många år och brottades med denna ventilen. Man behöver två armbågar på högerarmen för att komma åt.... Så småningom måste den bytas pga läckage och enda möjligheten att kunna göra det var att såga upp ett hål innefrån sittbrunnsbänken i motorrumsväggen av plyfa. Där gjorde jag sen en öppningsbar lucka och sen var det problemet ur världen. Rekommenderas å det varmaste.
Carlos

Skriv svar