Sträckan Vaxholm-Grisslehamn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Le Magni

Sträckan Vaxholm-Grisslehamn

Inlägg av Le Magni » sön 03 jul 2005, 12:26

Hallåj.

Har tänkt segla sträckan Vaxholm-Grisslehamn. Jag selgar med min Magnifik Midget ,Uppskattningsvis hur lång tid skulle det ta med goda vindar? Någon som har seglat sträckan? Hur många distans är det på ett ungefär??

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » sön 03 jul 2005, 23:59

Vet inte så noga, men jag gissar på 50-60 distans. En lång dag eller varför inte två lite mer normala. Om du kör kanalen upp så tänk på broarnas öppningstider!

/ Chris

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 05 jul 2005, 18:33

Hej tack för svaret, Har du nån uppskattad höjd på broarna?? Om man kan snika sig under?.. Har en magnifik midget

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 05 jul 2005, 22:37

Hej

Det kanske vore en fördel att lära sig läsa ett sjökort INNAN man ger sig ut.
Jag får en känsla av att du inte kan det.

Lasse

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 05 jul 2005, 23:34

sitter hemma och har båten och sjökorten på landet.. 13 mil, Men om du lånar mej en rolig o snabb bil kan jag bränna ut, men jag har en känsla av att du inte har en sånn. Eller så frågar jag nån här.

naffatS

Vaxholm - Grisslehamn

Inlägg av naffatS » ons 06 jul 2005, 09:17

Beror på om du skall till västra eller östra hamnen. Via Väddö kanal med två broöppningar (Bagghusbron varje halvtimme och Älmstabron varje heltimme) blir det ca 59 DM och gär du på utsidan av Väddö via Arholma och Simpnäsklupp blir det ett par DM kortare. Om du går på \"fel\" sida om Väddö och behöver runda Singö får du lägga till ytterligare 10 DM.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 06 jul 2005, 11:31

Okej..mycket tacksam för bra svar.

hammern
Erfaren medlem

Inlägg av hammern » tor 07 jul 2005, 09:21

Jag seglade den sträckan för ett par år sedan. Det går ju givetvis att sträcksegla under en lång dag. Jag seglade \"ytterspår\" till gästhamnen i öster i Grisslehamn. Vi seglade Vaxholm-Arholma (Trevlig bastu!) första dagen och sedan Arholma-Grisslehamn dag två. Kan rekomenderas om man inte har jättebråttom.

Skriv svar