Akterstagssträckare Späckhuggare
Akterstagssträckare Späckhuggare
Har problem med att akterstagssträckaren på min Späckhuggare som har låst sig
Den är väldigt svår att komma åt, den sitter monterad under akterdäcket.
Utväxlingen är ca 3-4 gånger, är det någon som har tips och erfarenhet av detta?
Den är väldigt svår att komma åt, den sitter monterad under akterdäcket.
Utväxlingen är ca 3-4 gånger, är det någon som har tips och erfarenhet av detta?
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Akterstagssträckare Späckhuggare
Det låter som du har väldigt lite utväxling. Har aldrig seglat Späckhuggare men på min IF har jag 16 ggr utväxling i häckstaget, och min gissning är att det är minst det du också behöver. North Sails har en mycket bra trimguide för IF. Kanske kan du få några tips på lösningar där. Finns bl.a. en illustration av hur man kombinerar hanfot med att få häckstagskontrollen in i sittbrunnen så den är lätt att nå, som du kanske kan utgå ifrån.
Tyvärr har trimguiden på North Sails hemsida inga illustrationer, men det finns en pdf med illustrationer här http://www.ifboat.com/trimguider/north/ ... 202000.pdf
På sidan 3 har du en bra skiss som jag själv utgick ifrån på min båt. Blev stor skillnad jämfört med min tidigare lösning, som ändå var bättre än det du beskriver att du har.
Tyvärr har trimguiden på North Sails hemsida inga illustrationer, men det finns en pdf med illustrationer här http://www.ifboat.com/trimguider/north/ ... 202000.pdf
På sidan 3 har du en bra skiss som jag själv utgick ifrån på min båt. Blev stor skillnad jämfört med min tidigare lösning, som ändå var bättre än det du beskriver att du har.
På min båt har jag en kombination av en talja och kaskad (som redovisas i IF:ens trimguide. En fyrskuren talja och tvådelad kaskad ger 4x2x2=16 ggr utväxling. Mindre skall du inte ha på Späckhuggaren håller jag med om.
Exakt hur man löser det... tja, då behövs nog bilder
Exakt hur man löser det... tja, då behövs nog bilder
Alla borde ha skägg
Det är dj...ligt trångt
Här är några bilder, felet är att det sitter helt fast
Varför vrider sig bilderna? den är monterad under akterdäcket
Här är några bilder, felet är att det sitter helt fast
Varför vrider sig bilderna? den är monterad under akterdäcket
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Det där ser ut som vad Harken kallar en "Magic box".
Jag servade en sådan på kompisens H-båt förra vintern.
Misstänker att det går ut en tamp/wire i bakkant boxen som påverkar själva akterstaget?
Hela boxen ser ut att vara pop-nitad på plats?
Du bör nog försöka få loss den för att kunna ta isär, o smörja upp allt.
Rostfria axlar och alu = korrosion.
Jag servade en sådan på kompisens H-båt förra vintern.
Misstänker att det går ut en tamp/wire i bakkant boxen som påverkar själva akterstaget?
Hela boxen ser ut att vara pop-nitad på plats?
Du bör nog försöka få loss den för att kunna ta isär, o smörja upp allt.
Rostfria axlar och alu = korrosion.
Modellen brukar kallas för "muscle box" eller liknande.
En snarlik som din, men mindre används på sonens H-båt (fockfallet) och den låser sig direkt om linorna trasslar sig (de låser sig ungefär som en skotråtta mellan trissa och fyrkantsröret). Nu ser det ju inte ut som den är maximalt utdragen utan fastnat "halvvägs". Man kan prova att försöka röra på den inre (aktre) axeln litet fram och tillbaka och hoppas att linorna lägger sig tillrätta, men i värsta fall måste den ut för att lägga linorna tillrätta, Det ser ut som den har fem trissor i var ände, och då blir utväxlingen nominellt 1:10
(pucktvåa!)
En snarlik som din, men mindre används på sonens H-båt (fockfallet) och den låser sig direkt om linorna trasslar sig (de låser sig ungefär som en skotråtta mellan trissa och fyrkantsröret). Nu ser det ju inte ut som den är maximalt utdragen utan fastnat "halvvägs". Man kan prova att försöka röra på den inre (aktre) axeln litet fram och tillbaka och hoppas att linorna lägger sig tillrätta, men i värsta fall måste den ut för att lägga linorna tillrätta, Det ser ut som den har fem trissor i var ände, och då blir utväxlingen nominellt 1:10
(pucktvåa!)
Anders S
I samband med renovering tog jag ur min muskelbox och satte dit en mer traditionell med utväxling på 1:16, ovan däck.
Den lilla damasken kring wiren har en tendens att ta in vatten när man får sjöar över akterdäcket.
Kolla sidan 48 i trimguiden
http://www.spaekhugger.dk/trimguide.pdf
Jag kör med dynema istället för wire.
Den lilla damasken kring wiren har en tendens att ta in vatten när man får sjöar över akterdäcket.
Kolla sidan 48 i trimguiden
http://www.spaekhugger.dk/trimguide.pdf
Jag kör med dynema istället för wire.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se