Tomma tankar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem

Re: Tomma tankar

Inlägg av Maxi33 » lör 27 feb 2010, 19:33

Mr Q skrev:Tycker ni det är ok att tömma tanken mitt på Nämndöfjärden? Vet inte vilken fjärd på Västkusten man kan jämföra med.
Känner inte till Nämndöfjärden, Mr Q, men på västkusten finns det inte många ställen det blir lagligt att njuta båtlivet om Eilean får som han vill.
Och får Scvidja som han vill, han höjde ju Eileans bud till en hel Nm, så blir det att gå utomskärs för en drill.

Om man har toalett ombord alltså, annars är det fritt fram oavsett hur nära land man är.

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 27 feb 2010, 20:49

Maxi33 skrev: ...
Och får Scvidja som han vill, han höjde ju Eileans bud till en hel Nm, så blir det att gå utomskärs för en drill.
...

MVH
Håkan
Har du koll på hur lite 1 nm egentligen är...?
Från Saltholmen tex, är det ju inte längre än till Rivö
Från Hjuvik hamnar man ju i princip bara på andra sidan Björkö

Nej, det är klart som fasen man ska göra så lite påverkan som möjligt på miljön kustnära och särskilt på hårt belastade områden.
Ska det tömmas några tankar så ska det ju göras utomskärs, minst 1 nm...

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 27 feb 2010, 21:11

SWE54 skrev:Ska det tömmas några tankar så ska det ju göras utomskärs, minst 1 nm...
Just det, SWE54, går lagen igenom blir det till att segla utomskärs. De som tänkt sig att tillbringa några dagar inomskärs på västkusten och ligga i naturhamnar får hitta på något annat.
Om de har en toalett ombord alltså, annars går det bra.

Och en Nm är bara halva verkligheten.
Som du själv säger är det ungefär en Nm från Saltholmen till Rivö. Även om det varit dubbelt så långt får man alltså inte låta en droppe komma i havet däremellan. En Nm från land...
Om man har en toalett ombord alltså, alla andra får.

Och det är detta som är den största idiotin och det som får mig att bråka. Hur Politiskt Korrekt kan man bli?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 27 feb 2010, 21:25

Det verkligt skrämmande, och rent horribla i Transportstyrelsens betänkande är att man genom lagändring vill ge Kustbevakningen befogenheter att gå ombord på din båt för att kontrollera om båtens toalett är reglementsenligt utförd utan att misstanke om brott föreligger.

Se utredningen kap. 9.2.1 och kap. 10.

Jag hoppas verkligen att jag har fel.

mvh Sven-Barry

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » lör 27 feb 2010, 22:24

Eilean skrev:
Jag har tagit mig tid att läsa igenom hela Transportstyrelsens rapport, varje sida, från pärm till pärm. Och inser att skall vi inte bli jäkligt uppfuckade måste det till en seriös diskussion i frågan. Transportstyrelsen har varit smarta - de har tagit udden av det viktigaste och starkaste argumentet mot förslaget genom att glatt och välvilligt erkänna att miljövinsten är minimal och inte står i proportion till insatserna. Och att det finns andra argument än miljömässiga för att man ändå vill genomföra åtgärderna.

Det är kanske dags att sluta fäkta på SG och andra forum och stället börja jaga upp våra politiker, de som snart skall ta ställning i frågan.

Intressant! Vet ingenting alls om transportstyrelsens betänkande, men ville gärna veta vad som ligger i formuleringen "andra argument än miljömässiga". Filosofiska, folkrättsliga, estetiska - med vilka argument underbygger man det hela, om man "glatt och välvilligt" deklarerar att miljövinsten är minimal?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » lör 27 feb 2010, 23:22

Maxi33 skrev:Kan du bemöta sakinnehållet i mitt försök att i fyra punkter få fram det felaktiga och direkt samhällsnegativa i dina tankar, Eilean?
I stället för att återigen ta chansen till personlig smutskastning, denna gång med att jag bara övar mig i retorik och inte vill få frågan framåt.

Din åsikt att lagen behövs, och att båtfolk med toalett ombord dels måste tuktas med en lag som förbjuder dem att använda toaletten efter att tanken är full, och också att de därefter inte heller får hälla något över relingen, behöver motarbetas.
Jag drar mitt strå till den stacken.

MVH
Håkan
Personliga angrepp??? Nu får du allt ta ett äpple och lugna dig!

Låt oss räta ut en sak, Håkan. Jag anser inte att båtfolk med toalett ombord behöver tuktas med lag. Där finns inget att motarbeta. Som vanligt har du missförstått mig och målar allt i svart och vitt. Gunnar är håller inte med mig till 100%. Alltså är han mot mig och skall motarbetas!
Däremot kanske vi som båtägare och tillika nödiga användare av båttoaletter skall ta oss en funderare över hur vi kan medverka i att få till ett regelverk som inte är helt befängt. Exempelvis göra eftergifter enligt mitt förslag tidigare. Eller något annat. Föreslå gärna något konstruktivt.
Jag tror nämligen det att om vi alla obstruerar genom att dels hårdnackat vägra diskutera saken, dels lägger allt vårt krut på att gnälla i olika forum knappast kommer att påverka dem som slutändan fattar besluten. Men martyrskap är kanske något eftersträvansvärt?

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » lör 27 feb 2010, 23:34

För info:
Det har hänvisats till HELCOM i några inlägg.
Om det finns fler än jag som inte vet (visste) vad HELCOM är och vad som överenskommits så kan man läsa lite mer här:
http://www.helcom.fi/Recommendations/en_GB/rec22_1/
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » lör 27 feb 2010, 23:50

eriksbo1 skrev: Intressant! Vet ingenting alls om transportstyrelsens betänkande, men ville gärna veta vad som ligger i formuleringen "andra argument än miljömässiga". Filosofiska, folkrättsliga, estetiska - med vilka argument underbygger man det hela, om man "glatt och välvilligt" deklarerar att miljövinsten är minimal?
Tyvärr måste man nog läsa hela för att förstå resonemanget. Att miljövinsten är mycket låg nämns inte ofta och framför allt inte i sammanfattningarna.
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... batar_.pdf

Men man talar om etiska, estetiska, moraliska, hygieniska och sanitära aspekter. Men läs åtminstånde kapitel 3.5.2. Talande siffror!

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 28 feb 2010, 06:59

Va trött man kan bli på dig, Eilean.

Nu har du skrivit två inlägg med synpunkter på mig som person, senast avslutat med insinuationen att jag försöker bli martyr, men helt utan att bemöta min sakliga kritik av dina tankar. Jag har inga svårigheter med att vi har olika åsikter, Eilean.
Vågar man hoppas på ett sakligt bemötande efter detta inlägg? Se de fyra punkterna i mitt tidigare inlägg och ta inte det där med punkter så förbittrat, det vara bara för tydlighetens skull och inte för att vara mästrande.

Det du skriver nu senast är också värt en invändning.
Eilean skrev:Däremot kanske vi som båtägare och tillika nödiga användare av båttoaletter skall ta oss en funderare över hur vi kan medverka i att få till ett regelverk som inte är helt befängt. Exempelvis göra eftergifter enligt mitt förslag tidigare. Eller något annat. Föreslå gärna något konstruktivt.
Nej Eilean, vi skall inte, upprepar inte, göra några eftergifter.
När något är helt och hållet fel, onödigt, kontraproduktivt och diskriminerande, så skall det avvisas. Punkt.

Annars har vi snart ett samhälle där till exempel politiska åsikter att invandrare skall ut ur landet bemöts på ett konstruktivt sätt med eftergifter. Så att frågan förs framåt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 28 feb 2010, 08:24

Maxi33 skrev:När något är helt och hållet fel, onödigt, kontraproduktivt och diskriminerande, så skall det avvisas. Punkt.
Problemet är nog att förslaget inte automatiskt kan anses ha de här egenskaperna. En viss, obetydlig miljnytta kommer ett utsläppsförbud av orenade fekalier trots allt att ge. Om investeringen är miljönegativ totalt sett eller "bästa investeringen" rent företagsekonomiskt är en annan sak. Men det går inte att förneka att mindre gödning till Östersjön är önskvärd.

Det är också svårt att hävda att krav på hålltank och sugtömningsbeslag är diskriminerande. Det står ju dig fritt att riva ut toaletten och bajsa i en potta om du vill det.

Sedan, lycka till i grannrelationerna om du tar för vana att slänga detta från relingen i Rörö hamn... Det som är konstruktivt i det här förslaget är ju att det krävs hålltank och tömningsbelag till vattentoaletter ombord. Ingen av oss accepterar att grannbåten i hamnen (natur- eller byggd) pumpar ut sitt bajs - nästan alla av oss accepterar och tillämpar att gå ut en bit, på fritt vatten.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 28 feb 2010, 08:48

Kära Panel,

det är dags för en kraftig tillnyktring i denna fråga. Frågan är inte en fråga
- inom båtkollektivet, det är huvudsakligen en allmänn, internationell fråga. Det lönar sig alltså inte att bråka inbördes på fora som läses av relativt få.
- teknisk, utan en politisk fråga. Aspekter som miljövinster osv är därmed irrelevanta.

Gunnars förslag
Så ett rimligt lagförslag borde vara:

1. Alla båtar med fast toa måste inom en framtid, t.ex 2 år, utrustas med tank.
2. Alla båtar med toa/tank skall ha anslutning för sug.
3. Med morötter och kanske visst tvång skall gästhamnar, kommuner, båtklubbar m.fl aktörer bygga ut antalet sugstationer.
4. Båt får inte tömma sin tank överbord närmare än x meter från land. Kanske 300 meter, eller 500, det kan diskuteras.
är om något mjäkigt (jämför gärna det med lagstiftning i våra grannländer, i synnerhet Finland). Kan vi nå dit, och alltså inte längre, så är det en lösning som för de allra flesta medför lite extrabesvär, speciellt jämfört med Tarnsporstyrelsens förslag.

Läs gärna mer om hur frågan hanterats i senaste Båtliv (inga övriga kommentarer om den tidningen i denna debatt, tack).

Realiteten är att det är överhängande risk att ett förslag i linje med Transportstyrelsens förslag tas av regering och riksdag inom en inte alltför avlägsen framtid. Vill vi inte det måste vi föra fram förslag som Gunnars via SBU, SXK osv. Och inte hålla på med pajkastning här på SG.

Jaramaz

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 28 feb 2010, 09:13

Eileans förslag må vara mjäkigt jämfört med lagstiftningen i Finland, Jaramaz, men hur ser verkligheten ut i Finland? Jämfört med lagen alltså?
De frågor som ställdes tidigare, av Peter K och Tommy och mig förblir obesvarade, jag gissar av två skäl.
Dels för att ingen vet eftersom ingen brytt sig om att ta reda på det, och dels att man egentligen vet att lagen är meningslös. Detta är min åsikt, andra må har sina.

Och Anders S, larva dig inte om Rörö, humor kräver mer finess.
En lag som påstås syfta till att hindra utsläpp till havet av urin och fekalier från båtlivet skall förbjuda utsläpp till havet av urin och fekalier från båtlivet.
Inte bara förbjuda det om det först passerat en toalett, för då diskriminerar man.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » sön 28 feb 2010, 09:28

Maxi33 skrev:....Inte bara förbjuda det om det först passerat en toalett, för då diskriminerar man...
Man kan inte diskriminera en toalett eller tex avföring. Man kan bara diskriminera en person.
När avföringen lämnat kroppen kan alltså bajset inte bli diskriminerat, möjligen särbehandlat.
Och det är väl ungefär det saken gäller. Källsortering/särbehandling även för avföring. Eller?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 28 feb 2010, 09:35

Eileans förslag må vara mjäkigt jämfört med lagstiftningen i Finland, Jaramaz, men hur ser verkligheten ut i Finland? Jämfört med lagen alltså?
Verkligheten, alltså tillämpningen, följer lagen ganska bra. När man seglar i Finland (som jag gjort) blir man snabbt varse detta. De flesta tycks följa lagen, tömmer tanken vid tömningsstationen osv. Dessutom finns i Finland ett regelbundet, hårt kontrollsystem för godkännande av båtar, för att de skall få användas.
Sedan kan man diskutera mörkertal (som: hur många tömmer tanken när ingen ser på), och spekulera. Men då det är just mörkertal, är det ganska svårt att komma vidare än just spekulationer, av ganska ringa värde.
De frågor som ställdes tidigare, av Peter K och Tommy och mig förblir obesvarade, jag gissar av två skäl.
Dels för att ingen vet eftersom ingen brytt sig om att ta reda på det, och dels att man egentligen vet att lagen är meningslös. Detta är min åsikt, andra må har sina.
Som jag framhöll tidigare, så spelar dessa frågor (och svar) ingen som helst roll i beslutsfattandet. Det är intre så att jag ur teknisk synpunkt inte håller med frågornas implikation, men de spelar ingen roll längre.
Och Anders S, larva dig inte om Rörö, humor kräver mer finess.
En lag som påstås syfta till att hindra utsläpp till havet av urin och fekalier från båtlivet skall förbjuda utsläpp till havet av urin och fekalier från båtlivet.
Inte bara förbjuda det om det först passerat en toalett, för då diskriminerar man.
Som jag framhöll tidigare ... pajkastning här på SG ger inte oss båtägare några som helst fördelar.

Sverige kommer inom en nära framtid att fatta beslut i frågan. Beslutet har beretts av Transportstyrelsen, dvs den sedvanliga processen för politiska ärenden. Det blir väl remissrundor osv., men endera dagen står vi där att ett beslut är taget.
Är det då inte bättre att vi gått samman om ett hanterligt förslag, som framförs via de organisationer som finns (jag har nämnt SBU o SXK - se där två skäl att vara med i SXK, men gärna fler organisationer) och försökt få tillstånd ett hanterligt förslag, än att vinna någon skitdebatt på SG?

Jaramaz
- tvådassinnehavare

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 28 feb 2010, 09:36

Maxi33 skrev: Och Anders S, larva dig inte om Rörö, humor kräver mer finess.
Det är inte humor. Det är en extrapolering av:
De som tänkt sig att tillbringa några dagar inomskärs på västkusten och ligga i naturhamnar får hitta på något annat.
Om de har en toalett ombord alltså, annars går det bra.
Anders S

Skriv svar