Tomma tankar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem

Tomma tankar

Inlägg av Maxi33 » fre 19 feb 2010, 17:15

Enligt en liten notis i dagens Göteborgs-Posten har miljönämnden "...sagt ja till Transportstyrelsens förbud för fritidsbåtar att släppa ut så kallat svartvatten i havet. Alla toalettavlopp måste i8 framtiden enligt förslaget leda till slutna tankar ombord, tankar som bara kan tömmas till pumpstationer i land."

Vi kan se fram emot ett nytt oumbärligt tillbehör i båtaffärerna att ersätta de toaletter de nu saluför.
Pottor, med marin dekoration av typ skeppsrattar eller flygande gråtrutar, eller kanske handmålade signalflaggor med innebörden "Håll er i lovart".

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem

Re: Tomma tankar

Inlägg av Mr Q » fre 19 feb 2010, 17:35

Jahapp, så får man dra om slangarna.

Eller tjyvpumpa!

-Vem? Jag? Näe, jag lånade ut båten förra veckan. *tungan blå*

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » fre 19 feb 2010, 19:50

Eller så får man ta sig till en militär överskottsförsäljning och spana efter : Potta, Piss, Med blå kant, Offisers. 35:-

/S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 19 feb 2010, 21:37

Coolt... Det visade sig att investeringen till 2-åringen förra sommaren var helt rätt! Båten är framtidssäkrad!
Potta, rosa, Coop, 39:-
X-342 SWE 18 "Kexet"

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 19 feb 2010, 23:53

Vi skall naturligtvis visa respekt. Åtminstånde lika mycket som
göteborgspolitikerna visar respekt för sina väljare map trängselskatt.

För övrigt anser jag att man skall förbjuda toaletter på kommunhusets
arbetsplatser, skita det får folk göra på sin lediga tid, och hemma. Kommunalskatten
skall inte användas till skitnödiga politiker !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 20 feb 2010, 14:38

Jag tillhör den lyckliga skara vars kropps bi- och avfallsprodukter är en del av det naturliga kretsloppet. Således är de fekalier och den urin som processas via min båttoalett ett ofta välkommet bidrag till det ekologiska system i vilket jag verkar.

Och det är inte bara jag själv som begåvats med denna fantastiskt sinnrika ordning, utan denna har även inrättats på bästa sätt för stora delar av min omgivning.

Men ve dem som drabbats av farligheter och allsköns ohyra i sin utsöndring! Dessa parasittyngda existenser bör förbjudas att idka båtliv och bör stängas inne i ett hermetiskt slutet system, ett s.k. slutförvar, androm till varnagel och skydd! Skall man tro herra och damer miljöexperter är dessa stackars figurer i överväldigande majoritet bland oss människor och båtfarare!

Att vissa människor, senast en misstänkt norrman vid en ö i den miljöskyddade Kosterarkipelagen, så till den milda grad uppskattar sin egen familjs avfall, att de väljer att tömma tanken i en miljö där det estetiska bidraget blir överväldigande, kommer man knappast åt med sugtömningsförordningar!

I min bok är det en utomordentligt tråkig lärdom att dålig pott-träning kan ge sådana rent idiotiska resultat som att skapa en dyr och miljöpåfrestande infrastruktur bara för att osynligt kunna tömma urin och fekalier ur båtars bajstankar.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 20 feb 2010, 15:56

Jag upprepar mitt ofta givna löfte: "Ingen kommer någonsin att ertappa mig med att tömma min tank i havet".
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 20 feb 2010, 16:04

Anders S skrev:Jag upprepar mitt ofta givna löfte: "Ingen kommer någonsin att ertappa mig med att tömma min tank i havet".
Därvidlag är vi helt överens! Detsamma gäller alltså för mig!

mvh Sven-Barry

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 20 feb 2010, 16:31

Seriös fråga till Anders S och Sven-Barry.

Vad gör ni den gången tanken är full och ni är långt från en tömningsstation och någon ombord blir nödig?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 20 feb 2010, 16:51

Jag kan ju självklart bara svara för mig Håkan, men jag kan garantera dig att jag inte blir ertappad med tömning av tanken. Ingen kommer helt enkelt att kunna se mig tömma densamma!

Men, jag har trots min utsago ovan vissa funderingar på att installera en däcksförskruvning avsedd för tanktömning. Och om densamma används som avsett finns naturligtvis en viss risk att någon kan observera min tömning.
DSC01568 resized stopp i tanken anonym.JPG
Så här blir det när tanken exploderar!
mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 21 feb 2010, 02:34

Maxi33 skrev:Vad gör ni den gången tanken är full och ni är långt från en tömningsstation och någon ombord blir nödig?
Ingen kommer att ertappa mig att tömma tanken i havet då heller. Såklart.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 21 feb 2010, 08:12

Tack för svaren, Anders S och Sven-Barry.
Glädjande att se att båtlivet såväl som miljön, liksom det mänskliga, gives sina riktiga prioriteringar i edra repliker, välformulerade och tankfulla som alltid.

Önskar jag kunde vara lika tydlig, men det verkar som att folk nästan alltid missförstår mig och tror att jag menar det jag skriver.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 21 feb 2010, 08:33

Om någon ska se mig pumpa, måste de antingen stå på bryggan på en Viking Line färja med teleskopobjektiv, eller köra extremt nära och säkra fotobevis av "strängen" i vattnet. Så jag är nog också inne på Anders S linje.

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » sön 21 feb 2010, 15:14

Maxi33 skrev:Enligt en liten notis i dagens Göteborgs-Posten har miljönämnden "...sagt ja till Transportstyrelsens förbud för fritidsbåtar att släppa ut så kallat svartvatten i havet. Alla toalettavlopp måste i8 framtiden enligt förslaget leda till slutna tankar ombord, tankar som bara kan tömmas till pumpstationer i land."

Vi kan se fram emot ett nytt oumbärligt tillbehör i båtaffärerna att ersätta de toaletter de nu saluför.
Pottor, med marin dekoration av typ skeppsrattar eller flygande gråtrutar, eller kanske handmålade signalflaggor med innebörden "Håll er i lovart".

MVH
Håkan
Har förslaget omarbetats? När förslaget kom så skulle väl inte bottenventiler förbjudas? Däremot talades det om att man i framtiden skulle verka för ett förbud mot bottenventiler i hela EU eller något i den stilen.

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » mån 22 feb 2010, 21:19

Toautredningens argument är tyvärr falska. Det påstår i alla fall Sambals skepparen på http://www.sittbrunnen.se:s debattsida.

Skriv svar