Eileans förslag må vara mjäkigt jämfört med lagstiftningen i Finland, Jaramaz, men hur ser verkligheten ut i Finland? Jämfört med lagen alltså?
Verkligheten, alltså tillämpningen, följer lagen ganska bra. När man seglar i Finland (som jag gjort) blir man snabbt varse detta. De flesta tycks följa lagen, tömmer tanken vid tömningsstationen osv. Dessutom finns i Finland ett regelbundet, hårt kontrollsystem för godkännande av båtar, för att de skall få användas.
Sedan kan man diskutera mörkertal (som: hur många tömmer tanken när ingen ser på), och spekulera. Men då det är just mörkertal, är det ganska svårt att komma vidare än just spekulationer, av ganska ringa värde.
De frågor som ställdes tidigare, av Peter K och Tommy och mig förblir obesvarade, jag gissar av två skäl.
Dels för att ingen vet eftersom ingen brytt sig om att ta reda på det, och dels att man egentligen vet att lagen är meningslös. Detta är min åsikt, andra må har sina.
Som jag framhöll tidigare, så spelar dessa frågor (och svar) ingen som helst roll i beslutsfattandet. Det är intre så att jag ur teknisk synpunkt inte håller med frågornas implikation,
men de spelar ingen roll längre.
Och Anders S, larva dig inte om Rörö, humor kräver mer finess.
En lag som påstås syfta till att hindra utsläpp till havet av urin och fekalier från båtlivet skall förbjuda utsläpp till havet av urin och fekalier från båtlivet.
Inte bara förbjuda det om det först passerat en toalett, för då diskriminerar man.
Som jag framhöll tidigare ... pajkastning här på SG ger inte oss båtägare några som helst fördelar.
Sverige kommer inom en nära framtid att fatta beslut i frågan. Beslutet har beretts av Transportstyrelsen, dvs den sedvanliga processen för politiska ärenden. Det blir väl remissrundor osv., men endera dagen står vi där att ett beslut är taget.
Är det då inte bättre att vi gått samman om ett hanterligt förslag, som framförs via de organisationer som finns (jag har nämnt SBU o SXK - se där två skäl att vara med i SXK, men gärna fler organisationer) och försökt få tillstånd ett hanterligt förslag, än att vinna någon skitdebatt på SG?
Jaramaz
- tvådassinnehavare