håller med om att det är bäst att använda seglen för att få till trimmet.
jag jobbar antagligen bara inatt och sen väntar 3 veckors semester.
-HURRA!!!
rapport från helgens kappsegling: jag seglade dit på fredagseftermiddan och så mötte min gast upp vid bryggan och vi skulle ta en träningsrunda. vad jag än sa så tyckte hon att \"det är väl inte VM-final\" så det spelade väl inte så stor roll om vi kom etta eller sist. -SUCK!!! efter en stund så tröttnade jag och sa att -vi skiter i det hör. jag seglade in till bryggan och släppte av henne och bestämde mej för att INTE vara med å kappsegla. jag seglade hemåt igen men hann inte hem pga mörkret. det blev svajliggning i en vik. jag började ångra mitt beslut och ringde upp min ordinarie gast och frågade om hon hade nån möjlighet att ställa upp. själklart!!!! hon fixade jobbvikarie och så bestämde vi att vi kör. men hon ville vinna!!
jag gick upp jävligt tidigt och seglade tillbaka igen och hon tog bilen dit. vi lastade ur båten i ilfart, men vi lämnade snurran kvar på akterspegeln

och sen vare bara å sticka ut till start.
det var en skitkul 1:a start. vi tryckte några båtar över linjen men tyvärr så tjuvade vi åxå en aning, men det var en enkel match att runda om, så jag tycker att vi kom iväg bra alla fall. tyvärr blev det omstart. antagligen var det rätt många som var över.
start 2 gick kanon och vi gjorde en superkryss hade flyt med vriden. sen på den grymt snäva spinnakerbogen i väldigt byig vind så fick vi naturligtvis timglas så långt ner på spinnaren så det var bara att ta ner. väl nere så vete faan va som hände, men plötsligt så blev det tvärnit å spinnakern trålade. vi föll av å gippade å slet upp skiten och sen kopplade i den andra ngt smalare, för det var ändå i överkant med vind för den stora. sen gick det fint resten av banan och vi trodde att vi kom 2:a eller 3:a, men vi vann med 4 min på beräknad tid.
race 2 var omvänd lysstart och det är ju rätt kul om vinden blåser efter beräkningarna så tiderna stämmer. vi gjorde en till bra kryss. vi gick väl en aning för långt på sista slaget för vi fick jordens höjdare när vi slagit å va påväg mot märket. men ja tror inte vi förlorade så mkt på det. spinnakerköret gick helt underbart fint trots den byiga vinden. det var härligt att se när IF:arna å expressen hade det lite jobbigt bakom oss. på sista kryssen avtog vinden en hel del, men det ordnade till sej. vi var först i mål, 2-3 minuter före expressen och snabbaste IFen. så man kan väl säja att det gick rätt bra, och min gast fick som hon ville. vi vann båda kören och hela skiten.
det kändes rätt bra med tanke på att förra året så ledde jag omvända lysseglingen med MYn, och då rundade jag sista märket åt fel håll. man skulle runda så ett det blev en åtta. är det normalt??? jag blev ju naturligtvis diskad och expressen vann. men i år fick dom igen. jävligt skönt!!!
nu ska jag ha semester i 3 veckor. skönt när det är nästan tomt på sjön. det blir väl 1 eller 2 kappseglingar som förstör semestern och sen är det ju byxelkroken förstås. man blir lite sugen på att ta sea caten å köra med den. för det verkar ju inte bli nån mustangsegling då? jag hinner ju dessutom få mina nya spinnakrar till dess. hoppas åxå på en ny genua. jag mailade upp bilder till segelmakarn så han får se hur elendigt det ser ut. jag hoppas att det blir nåt bra utav det.
var förresten ute å, seglade med furioson idag. när vi stack ut så blåste det 11-12 m/s och på em var det uppe i 15. den gick faktiskt riktigt bra med 2 rev i storen å stormfock. superlätt på rodret. jag blev riktigt imponerad.
nu blir det nog lugnt från mej till slutet av månaden. Dan hinner väl byta båt en sådär 7-8 ggr?? själv ska jag försöka hinna fixa en vinterbåt och så segla en massa förstås.
bye bye!! vi hörs, om jag inte drunknar?