Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 04 sep 2006, 21:16

Seglaren skrev:Låter som att 707 skulle passa bra ändå, gillar att den förmodligen går bra på 2 pers och så verkar de ju dyka upp i annonserna då och då, och om ett år eller så finns det säkert ett fint beg raceställ i Råå att köpa lite billigt också.

Hur länge räknar ni 707 och Mustangseglare med att era ställ håller/räcker för att ni ska känna er nöjda?
Seglaren,

Genuan har ett underliksmått på 4 meter :o , den lär slitas rejält. En ny genua var 3 år är är ett minimum för att jag skall vara nöjd. Storen tror jag klarar sig 4 år om man inte seglar extremt mycket eller låter den fladdra onormalt. Spinnakern och focken ger jag också 4 år innan de är förbrukade.

/dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 04 sep 2006, 21:51

Jag använder mina racing segel endast när det lönar sig. På så sätt har jag inte använt de så ofta. I år var det på TSS, Lögarängsregatta, Granfjärdsrundan och Svearnas. ifjol var det bara 2-3 ggr. Sedan har jag de ihoprullad i markrör liggande under tranporten på biltaket och hängande på väggen i garaget. Annars duger det gått och väl med de gamla seglen men Dan har där antagligen en annan uppfattning. Spinnaren har jag också något lägre prio på. Men kanske det blir en ny redan nästa år??? Mär jag köpte mina segel så fick jag betala 25k för fock, genoa och stor i HTP@square.

Som alternativ till 707 eller Mustang skulle jag föreslå en Elvström 717. Det finns en till salu i Danmark just nu för ca. 50k SEK.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 04 sep 2006, 22:05

MiniMe skrev:Jag använder mina racing segel endast när det lönar sig. På så sätt har jag inte använt de så ofta. I år var det på TSS, Lögarängsregatta, Granfjärdsrundan och Svearnas. ifjol var det bara 2-3 ggr. Sedan har jag de ihoprullad i markrör liggande under tranporten på biltaket och hängande på väggen i garaget. Annars duger det gått och väl med de gamla seglen men Dan har där antagligen en annan uppfattning. Spinnaren har jag också något lägre prio på. Men kanske det blir en ny redan nästa år??? Mär jag köpte mina segel så fick jag betala 25k för fock, genoa och stor i HTP@square.

Som alternativ till 707 eller Mustang skulle jag föreslå en Elvström 717. Det finns en till salu i Danmark just nu för ca. 50k SEK.
Ja, jag gjorde liknande med H-båtens raceställ. Rullade seglen och nötte inte på dem om det inte var kappsegling. Men å andra sidan var det grym skillnad på mitt gamla ställ och det nya. Känns som att man bör segla en hel del med rätt ställ för att få till trimmet. Men det är naturligtvis en avvägning. 25´ för ett helt krysställ låter inte farligt, men det är ändå mycket pengar.

717 är grym, men känns lite "stor" mycket/dyra segel. Men den är tuff, och farsan vet jag fotade en på semestern i nån hamn (Limhamn tror jag) så han är nog inte sen att nappa och det dyker upp en då det blir dags!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 04 sep 2006, 23:33

håller med om att det är bäst att använda seglen för att få till trimmet.
jag jobbar antagligen bara inatt och sen väntar 3 veckors semester.
-HURRA!!!
rapport från helgens kappsegling: jag seglade dit på fredagseftermiddan och så mötte min gast upp vid bryggan och vi skulle ta en träningsrunda. vad jag än sa så tyckte hon att \"det är väl inte VM-final\" så det spelade väl inte så stor roll om vi kom etta eller sist. -SUCK!!! efter en stund så tröttnade jag och sa att -vi skiter i det hör. jag seglade in till bryggan och släppte av henne och bestämde mej för att INTE vara med å kappsegla. jag seglade hemåt igen men hann inte hem pga mörkret. det blev svajliggning i en vik. jag började ångra mitt beslut och ringde upp min ordinarie gast och frågade om hon hade nån möjlighet att ställa upp. själklart!!!! hon fixade jobbvikarie och så bestämde vi att vi kör. men hon ville vinna!!
jag gick upp jävligt tidigt och seglade tillbaka igen och hon tog bilen dit. vi lastade ur båten i ilfart, men vi lämnade snurran kvar på akterspegeln :lol: och sen vare bara å sticka ut till start.
det var en skitkul 1:a start. vi tryckte några båtar över linjen men tyvärr så tjuvade vi åxå en aning, men det var en enkel match att runda om, så jag tycker att vi kom iväg bra alla fall. tyvärr blev det omstart. antagligen var det rätt många som var över.
start 2 gick kanon och vi gjorde en superkryss hade flyt med vriden. sen på den grymt snäva spinnakerbogen i väldigt byig vind så fick vi naturligtvis timglas så långt ner på spinnaren så det var bara att ta ner. väl nere så vete faan va som hände, men plötsligt så blev det tvärnit å spinnakern trålade. vi föll av å gippade å slet upp skiten och sen kopplade i den andra ngt smalare, för det var ändå i överkant med vind för den stora. sen gick det fint resten av banan och vi trodde att vi kom 2:a eller 3:a, men vi vann med 4 min på beräknad tid.
race 2 var omvänd lysstart och det är ju rätt kul om vinden blåser efter beräkningarna så tiderna stämmer. vi gjorde en till bra kryss. vi gick väl en aning för långt på sista slaget för vi fick jordens höjdare när vi slagit å va påväg mot märket. men ja tror inte vi förlorade så mkt på det. spinnakerköret gick helt underbart fint trots den byiga vinden. det var härligt att se när IF:arna å expressen hade det lite jobbigt bakom oss. på sista kryssen avtog vinden en hel del, men det ordnade till sej. vi var först i mål, 2-3 minuter före expressen och snabbaste IFen. så man kan väl säja att det gick rätt bra, och min gast fick som hon ville. vi vann båda kören och hela skiten.
det kändes rätt bra med tanke på att förra året så ledde jag omvända lysseglingen med MYn, och då rundade jag sista märket åt fel håll. man skulle runda så ett det blev en åtta. är det normalt??? jag blev ju naturligtvis diskad och expressen vann. men i år fick dom igen. jävligt skönt!!!
nu ska jag ha semester i 3 veckor. skönt när det är nästan tomt på sjön. det blir väl 1 eller 2 kappseglingar som förstör semestern och sen är det ju byxelkroken förstås. man blir lite sugen på att ta sea caten å köra med den. för det verkar ju inte bli nån mustangsegling då? jag hinner ju dessutom få mina nya spinnakrar till dess. hoppas åxå på en ny genua. jag mailade upp bilder till segelmakarn så han får se hur elendigt det ser ut. jag hoppas att det blir nåt bra utav det.
var förresten ute å, seglade med furioson idag. när vi stack ut så blåste det 11-12 m/s och på em var det uppe i 15. den gick faktiskt riktigt bra med 2 rev i storen å stormfock. superlätt på rodret. jag blev riktigt imponerad.
nu blir det nog lugnt från mej till slutet av månaden. Dan hinner väl byta båt en sådär 7-8 ggr?? själv ska jag försöka hinna fixa en vinterbåt och så segla en massa förstås.
bye bye!! vi hörs, om jag inte drunknar? :lol:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 05 sep 2006, 06:55

Matsa,

Det är bara att gratulera!! 2 spikar och totalen :o

Berätta igen vilken segling det handlade om och vilken båt du använde(seacaten anar jag)? Vad har du för skillnad mot original och vad har du i lys? Efter vad jag förstått har du lysbrev på båten!? Ni seglade den alltså på 2? Det där med att ha folk som inte vill vinna känner jag igen, som jag berättade innan startade jag motorn på Ravagen och backade in då de började prata om ångbåtar i startmomentet :roll:

Återigen, bara att gratulera !! /Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 05 sep 2006, 21:03

Fick ledigt från barnen klockan 20:00 idag, hann precis sätta in det 8500 mm långa förstaget innan mörkret föll. Passade på att kränga ner båten och till vår förvåning var botten ganska okej men kölen var helt täckt med tulpaner. Att båten överhuvudtaget kom upp i 7 knop på hemfärden anser jag vara otroligt.

Vi konstaterade att vi inte hinner få båten klar till morgondagens segling. Får nog ge upp tanken och satsa på att bli av med förkylningen istället :(

SKIT !

Man vill ju inte missa en segling nu i slutet. Det är dock inte kul att segla när båten är chanslös, det väcker bara frustration.

Nästa år.....

/Dan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 05 sep 2006, 22:23

-NEJ DAN!!! INTE NÄSTA ÅR!!!! då kanske du inte lever, det är I ÅR som gäller. du måste se till å hinna få ut så mkt som möjligt av det här året först. du har 2,5 veckor på dej att meka klart på båten. sen äre dax att köra skiten ur den. jag har anmält sea caten och MiniMe är anmäld, så nu väntar vi bara på att du anmäler 707:an åxå. -till vad då?? byxelkroken förstås. missa inte chansen att spöa mälarens snabbaste lilla racerbåt, som äntligen ska få komma ut å segla i riktiga vågor och framför allt i riktig vind. så kom igen nu Dan!!!
det här är alla fall sista jobbnatten före semestern. det ska bli skönt å va ledig. seglade SC1 till hemmehamnen idag. det var kanonväder. 10-13m/s. efter att ha seglat furioson igår, som visserligen gick skitfint i den hårda vinden och var grymt lätt på rodret, men den går ju lite stötigt i sjön, så kändes SC1 som en blandning av en torped och en liten ponny som galopperade genom vågorna. den gick verkligen fint i sjön. kanonsegling förstås!! härligt när det brallar i ordentligt. tur man inte köpte FLYERn för då hade man väl dränkt sej idag.

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » ons 06 sep 2006, 09:36

matsa skrev:-NEJ DAN!!! INTE NÄSTA ÅR!!!! då kanske du inte lever, det är I ÅR som gäller. du måste se till å hinna få ut så mkt som möjligt av det här året först. du har 2,5 veckor på dej att meka klart på båten. sen äre dax att köra skiten ur den. jag har anmält sea caten och MiniMe är anmäld, så nu väntar vi bara på att du anmäler 707:an åxå. -till vad då?? byxelkroken förstås. missa inte chansen att spöa mälarens snabbaste lilla racerbåt, som äntligen ska få komma ut å segla i riktiga vågor och framför allt i riktig vind. så kom igen nu Dan!!!
det här är alla fall sista jobbnatten före semestern. det ska bli skönt å va ledig. seglade SC1 till hemmehamnen idag. det var kanonväder. 10-13m/s. efter att ha seglat furioson igår, som visserligen gick skitfint i den hårda vinden och var grymt lätt på rodret, men den går ju lite stötigt i sjön, så kändes SC1 som en blandning av en torped och en liten ponny som galopperade genom vågorna. den gick verkligen fint i sjön. kanonsegling förstås!! härligt när det brallar i ordentligt. tur man inte köpte FLYERn för då hade man väl dränkt sej idag.
Hej Matsa!

Jag håller med dig angående att man kanske inte lever nästa år och att inget får skjutas upp. Problemet är nog att jag nog inte ens överlever detta år om jag inte kolar ner mig rejält. Är helt enkelt sliten och det har sina anledningar. Att segla byxelkroken hade varit skitkul och det kommer också att bli av i framtiden. Nu gör jag bäst i att slicka såren och ta det lugnt ett tag, tråkigt men sant.

När det gäller dagens segling är det likadant, min förhoppning var att den nya 707:an skulle vara klar men jag hinner helt enkelt inte. Det är orealistiskt att tro att man skulle hinna skrapa/slipa kölen och botten, montera vindex och suggor på de 15 minuter jag har tillgodo ikväll. Det tar 15 minuter att bara hoppa i och ur den tighta våtdräkten...

Tror jag skippar seglingen ikväll och försöker bli av med förkylningen. Om det inte går att hålla sig från hamnen får kappseglingen bli med den gamla 707:an (som är okej frånsett skotpunkter och mastrejk) eller i absolut värsta fall, med trissen.

Hör av mig angående söndagen, har inte fått tag i 3:dje mannen jag lovade skulle hänga med ännu. Glömde dock säga till dig att det finns fler seglingar kvar. Gordon Gin cup brukar seglar i Oktober i Danmark. En distansare med mycket vind (oftast).

/Dan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » ons 06 sep 2006, 16:54

hej Dan!
är inne hos en bakant å lånar dator. varit ute å seglat idag och det var kanon som vanligt, bortsett från att i förrgår var det 20 grader i vattnet ute i skärgården å kanonskönt att bada och idag var det 9,5 !!!!!! grader i vattnet, inne i den viken där båten ligger. fy faan!!! i morgon åker jag till stockholm å letar vinterbåt. det känns som det plötsligt blev höst här. undrar om det är bättre vattentemp på västkusten eller om varmvattnet blåst bort där åxå?
hoppas att det går bra ikväll på seglingen, för det vet vi väl alla att du inte kommer att kunna låta bli att segla. även om tanken finns där så kan du inte stå emot. hårdvindssegling i danmark kan ju vara nåt faktiskt. det låter ju kul. annars var väl tanken att jag efter söndagens rejs skulle ha blivit så sugen på 707 att jag åkt direkt till värmland å köpt en.
ring när du vet hur det blir på gastfronten. ju förr desto bättre. å lycka till i kväll. kom bara ihåg att trissen sätter du aldrig mer din fot i. inte ens ikväll!!!!! eller får den en chans till??? tänk om du kommer på att den är helrätt?? lycka till vilken båt det än blir!

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 06 sep 2006, 18:43

Ravag skrev: Gordon Gin cup brukar seglar i Oktober i Danmark. En distansare med mycket vind (oftast).

/Dan
Jag letade efter Gordon Gin Cup tills jag upptäckte att tävlingen bytte namn. Ifjol (i lättvind) hette troligen den Jameson Cup och i år blir det väl Mumm-Stelton Cup. Det låter spännande och man blir riktig sugen att traila ner båten men så måste den först vara färdig. Ifjol var Essex-Girl med som också kommer från Västerås men de fick ta sjövägen... :lol:

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 06 sep 2006, 20:39

matsa skrev:hej Dan!
är inne hos en bakant å lånar dator. varit ute å seglat idag och det var kanon som vanligt, bortsett från att i förrgår var det 20 grader i vattnet ute i skärgården å kanonskönt att bada och idag var det 9,5 !!!!!! grader i vattnet, inne i den viken där båten ligger. fy faan!!! i morgon åker jag till stockholm å letar vinterbåt. det känns som det plötsligt blev höst här. undrar om det är bättre vattentemp på västkusten eller om varmvattnet blåst bort där åxå?
hoppas att det går bra ikväll på seglingen, för det vet vi väl alla att du inte kommer att kunna låta bli att segla. även om tanken finns där så kan du inte stå emot. hårdvindssegling i danmark kan ju vara nåt faktiskt. det låter ju kul. annars var väl tanken att jag efter söndagens rejs skulle ha blivit så sugen på 707 att jag åkt direkt till värmland å köpt en.
ring när du vet hur det blir på gastfronten. ju förr desto bättre. å lycka till i kväll. kom bara ihåg att trissen sätter du aldrig mer din fot i. inte ens ikväll!!!!! eller får den en chans till??? tänk om du kommer på att den är helrätt?? lycka till vilken båt det än blir!
Matsa,

Du hade helt rätt, kunde inte låta bli att släpa mig ner till båtarna. Valde den minst dåliga för dagen vilket blev den gamla 707:an. Hur seglingen gick ?? Jag kan sammanfatta det hela med att jag bör lägga ner det här med båtar och köpa en husvagn. Fy fan va illa det gick, vi skulle vara 4 men blev 2 och 2:dre mannen hade blivit försenad till den milda grad att vi tog 5 minuters skottet när vi fortfarande var förtöjda :roll: . Spinnakern var inte packad, spinnakerbommen saknade upphal, rodret satt inte fast men värst av allt vi visste inte vilken bana som gällde och vi hade ingen klocka. Så började det och sedan blev det bara värre :roll:

Jag seglade rakt mot de andra som kom utmed linjen för styrbord och sedan tvärvände och for över linjen. Helt ok start som vanligt men sedan seglade vi mot B flaggan som jag trodde det var men de hade ändra till C och vi förseglade oss rejält. Sedan tappade jag lusten helt, det kändes inte kul att ligga intill en Nordisk folkbåt efter första kryssen.

Kan inte skylla på något mer än min bristande förmåga att inse att jag inte borde seglat idag utan varit hemma under täcket. Dessutom måste vi börja fungera som besättning, eller rättare sagt måste vi först bli folk nog i båten för att kunna bli en besättning...

Det enda positiva var att ingen av oss 2 fick bestående men, inte fysiskt åtminstone :roll: Skall ut på blocket och kolla om det finns någon bra husvagn.

/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 06 sep 2006, 20:55

Matsa,

Det är grönt på söndag, du är mer än välkommen och vara med. På ett villkor, att du stannar här nere och är med i ordinarie besättning. Du kan bo i Ravagen :lol:

Skämt åsido, kom ner på söndag och var med!

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 06 sep 2006, 21:21

Ravage skrev:Skall ut på blocket och kolla om det finns någon bra husvagn.

/Dan
Ha, ha det lät "skoj" :wink: Men man lär så länge man lever. Och passa dig för husvagnar. Sålde just en som visade sig vara fuktskadad (vilken husvagn är inte det?) och fick pruta 25% i efterhand för att inte blir lynchad av köparen. Men det var en bra affär ändå. Köpte den oförskämt billigt för ett par år sedan av en släkting som nog ändrade sig nu när denne förstod vad vi fick för den. Hört på omvägar att densamma på allvar tror att provision skulle utgå!!!! Ä folk inte riktigt kloka. Det förstår väl vem som helst att jag behöver pengarna till en 707 som tål lite fukt i botten utan att börja mögla!

Ja, ja lycka till på söndag!

Hm, det finns en lockande Seacat på Blocket för en billig penning i Mälaren.... Tusan, de ser ju riktigt tuffa ut!

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » ons 06 sep 2006, 21:55

Seglaren,

Enligt vad jag hört från en mycket duktig seglare i Råå är Seacaten mycket snabb i förhållande till sitt lystal. Han jag pratade med vann det mesta då han seglade och höll ofta IF:arna efter sig på seglad tid. Och jag tycker IF:arna har ett gynsamt lystal.

Kanske en bra mellanbåt ?

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 06 sep 2006, 22:09

Ravage skrev:Seglaren,

Enligt vad jag hört från en mycket duktig seglare i Råå är Seacaten mycket snabb i förhållande till sitt lystal. Han jag pratade med vann det mesta då han seglade och höll ofta IF:arna efter sig på seglad tid. Och jag tycker IF:arna har ett gynsamt lystal.

Kanske en bra mellanbåt ?

/Dan
Du menar beräknad tid antar jag, det skiljer ju hela 0,1 i lys. Men som sagt, det kunde ju va nåt. Lätt, smidig billig och snabb för sitt lys. Ja, får väl köpa en i lönndom och avslöja här hemma hur det ligger till först i vår :twisted:

Skriv svar