Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?
Värsta blekeskenaren som kan seglas på 2-3 man, finns den ?
Finns det någon utpräglad blekeskenare som går erkänt extremt bra i lätta vindar och som kan seglas på 2-3 man ?
mvh /Dan
mvh /Dan
-
matsa
-
matsa

JS 9000! Finns med sänkköl
B&R 23! Man slår sig vid långskepps vurpor i hård vind
och MY! Enkel,billig och så kan du rejsa mot Matsa(vem vinner?)
För egen del blir R4 bra i lättvind med 70 kvm inkl.spinnaker på 1100 kg.
Blykölen väger 65% av depl. Det blir styvt på kryss.Bredd 1.52m,längd 7.65m.Kryssarea med genua 28kvm
Friktions motståndet i lättvind lär bli lågt.Form motstånd i hårdvind är begränsningen för R-jakterna,annars är allt rätt.
Miwa
Vi har en Skippi 650 i startfältet på veckoseglingarna, den har varit med de sista 2 gångerna. Förra gången kom de samtidigt som oss i mål, vinden var då kring 5-6 m/s i snitt. Vi har 0,89 och de 1,16, vi kom då 3:a totalt. Igår gick de bättre men var helt off i handikapp. Pratade med ägaren och var överens om att 1,07 vore mer rimligt. Håkan här på forumet höll på att välta båten då han skulle gå ombord, och han väger nog bara runt 75kg......i.o.f.s var kölen i uppfällt läge. Rank är den iallafall. Man tycker att den borde pinna på bättre i lättvind. Eller som ägaren själv sa"det är ju inte direkt en merit att komma in samtidigt som en Triss Norlin...".MiniMe skrev:Jag tror nog att den har sänkts men inte tillräckligt. Som sagt så seglar den i Tyskland med liknande handykap som X-79. Åt andra sidan uppfattas det H-båten där som mycket snabbare än i Sverige.matsa skrev:skippi 650 kanske? men den vinner du INGENTING med. inte förrän lystalet sänkts massor. /m
Annars ser Skippin skitkul ut att se på, klart roligare än en H båt
/Dan
Miwa,Miwa skrev:JS 9000! Finns med sänkköl
B&R 23! Man slår sig vid långskepps vurpor i hård vind
och MY! Enkel,billig och så kan du rejsa mot Matsa(vem vinner?)
För egen del blir R4 bra i lättvind med 70 kvm inkl.spinnaker på 1100 kg.
Blykölen väger 65% av depl. Det blir styvt på kryss.Bredd 1.52m,längd 7.65m.Kryssarea med genua 28kvm
Friktions motståndet i lättvind lär bli lågt.Form motstånd i hårdvind är begränsningen för R-jakterna,annars är allt rätt.
Miwa
Vad kostar JS 9000 ?
Har flertalet gånger försökt hitta info om din R4 men hittar inget. Kan du lotsa mig vidare till en bra länk ?
Tack /Dan
är det den cruising versionen?Ravage skrev:Vi har en Skippi 650 i startfältet på veckoseglingarna, den har varit med de sista 2 gångerna. Förra gången kom de samtidigt som oss i mål, vinden var då kring 5-6 m/s i snitt. Vi har 0,89 och de 1,16, vi kom då 3:a totalt. Igår gick de bättre men var helt off i handikapp. Pratade med ägaren och var överens om att 1,07 vore mer rimligt. Håkan här på forumet höll på att välta båten då han skulle gå ombord, och han väger nog bara runt 75kg......i.o.f.s var kölen i uppfällt läge. Rank är den iallafall. Man tycker att den borde pinna på bättre i lättvind. Eller som ägaren själv sa"det är ju inte direkt en merit att komma in samtidigt som en Triss Norlin...".MiniMe skrev:Jag tror nog att den har sänkts men inte tillräckligt. Som sagt så seglar den i Tyskland med liknande handykap som X-79. Åt andra sidan uppfattas det H-båten där som mycket snabbare än i Sverige.matsa skrev:skippi 650 kanske? men den vinner du INGENTING med. inte förrän lystalet sänkts massor. /m
Annars ser Skippin skitkul ut att se på, klart roligare än en H båt![]()
/Dan
-
Gäst
En JS 9000 kostar runt 30 000 € för en -03:a,se länk.http://www.international-yachting.net/e ... d=196[img]
Vad gäller R-4:an finns mycket lite på nätet,men här kommer litegrann
http://www.sailyachtsociety.seklicka på Till Jakterna,skrolla på DEss och Skum,så hittar du 4/1 och 4/3.
För att förbättra lättvindsregistret, har Peter Norlin ändrat riggmåtten på min Fyra och den testas med ett föreslaget ökat segelplan.I princip har han ritat en liten R 6 i stället för en liten R 5 eller R 5.5m.
Det blev en båt som verkligen tilltalar mitt estestiska sinne.
I mitt tycke är det Peter´s snyggaste linjer någonsin!
Den har dessutom fått lite mera språnglinje i verkligheten än på ritningen.
Att beställa en ritning av en erkänd konstruktör och bygga själv,är en av dom mest stimulerande upplevelserna i mitt båtliv.Det är superkul om än fyllt av arbete!
I Schweiz finns en egen variant av 4:an,lite mindre,lättare men i princip en 4:a.
Man har moderniserat båten kontinuerligt sedan 40-talet och dagens båtar har mycket gemensamt med 5,5:an.
http://www.15m2-sns-class.ch/index.html
Om du skickar din mailadress via IM så skickar jag ritningar på mitt bygge.
Hälsn.Miwa
Vad gäller R-4:an finns mycket lite på nätet,men här kommer litegrann
http://www.sailyachtsociety.seklicka på Till Jakterna,skrolla på DEss och Skum,så hittar du 4/1 och 4/3.
För att förbättra lättvindsregistret, har Peter Norlin ändrat riggmåtten på min Fyra och den testas med ett föreslaget ökat segelplan.I princip har han ritat en liten R 6 i stället för en liten R 5 eller R 5.5m.
Det blev en båt som verkligen tilltalar mitt estestiska sinne.
I mitt tycke är det Peter´s snyggaste linjer någonsin!
Den har dessutom fått lite mera språnglinje i verkligheten än på ritningen.
Att beställa en ritning av en erkänd konstruktör och bygga själv,är en av dom mest stimulerande upplevelserna i mitt båtliv.Det är superkul om än fyllt av arbete!
I Schweiz finns en egen variant av 4:an,lite mindre,lättare men i princip en 4:a.
Man har moderniserat båten kontinuerligt sedan 40-talet och dagens båtar har mycket gemensamt med 5,5:an.
http://www.15m2-sns-class.ch/index.html
Om du skickar din mailadress via IM så skickar jag ritningar på mitt bygge.
Hälsn.Miwa
Jag vet faktiskt inte, vad skiljer de båda ?MiniMe skrev:är det den cruising versionen?Ravage skrev:Vi har en Skippi 650 i startfältet på veckoseglingarna, den har varit med de sista 2 gångerna. Förra gången kom de samtidigt som oss i mål, vinden var då kring 5-6 m/s i snitt. Vi har 0,89 och de 1,16, vi kom då 3:a totalt. Igår gick de bättre men var helt off i handikapp. Pratade med ägaren och var överens om att 1,07 vore mer rimligt. Håkan här på forumet höll på att välta båten då han skulle gå ombord, och han väger nog bara runt 75kg......i.o.f.s var kölen i uppfällt läge. Rank är den iallafall. Man tycker att den borde pinna på bättre i lättvind. Eller som ägaren själv sa"det är ju inte direkt en merit att komma in samtidigt som en Triss Norlin...".MiniMe skrev: Jag tror nog att den har sänkts men inte tillräckligt. Som sagt så seglar den i Tyskland med liknande handykap som X-79. Åt andra sidan uppfattas det H-båten där som mycket snabbare än i Sverige.
Annars ser Skippin skitkul ut att se på, klart roligare än en H båt![]()
/Dan
Det är Crusing varianten.
Kan lägga till att den rundade efter länsen som tre efter oss i J/80 och en X-99 men på kryssen tappade den ALLT.
Båten kan inte kryssa, de kom i mål efter IF och Accent på seglad tid!
Jag blev förvånad när jag såg att båten inte hade häckstag (ej heller backstag) och det försvårar väl segeltrimmet.
Mao den länsar/slörar fint tack vare låg vikt men kryssar för dåligt.
Crusing - Mindre segel, mer utrymme inuti
Racing - Mer segel, mindre utrymme inuti
Mvh /
Kan lägga till att den rundade efter länsen som tre efter oss i J/80 och en X-99 men på kryssen tappade den ALLT.
Båten kan inte kryssa, de kom i mål efter IF och Accent på seglad tid!
Jag blev förvånad när jag såg att båten inte hade häckstag (ej heller backstag) och det försvårar väl segeltrimmet.
Mao den länsar/slörar fint tack vare låg vikt men kryssar för dåligt.
Crusing - Mindre segel, mer utrymme inuti
Racing - Mer segel, mindre utrymme inuti
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

racing version väger 100 kg mindre (lättare inredning) 650 mot 750 kg.Ravage skrev:Jag vet faktiskt inte, vad skiljer de båda ?MiniMe skrev: är det den cruising versionen?
dessutom har racingversionen 27 kvm ( stor 18,2 genua 8,8 enligt www.skippi650.de) istället för 23 kvm krysställ och 35 kvm genacker istället för 25 kvm.
skrovet är samma.
Det sägs också att man har uppnått hastigheter upp till 17 kn med en skippi.
LYS i Norge (racingver.) 1,25
LYS i Sverige (cruisingvers.) 1,16
LYS i Sverige (racingver.) 1,24
tyska yardstick (version???) 99
(att jämföra med X-79 har 100 dvs. något långsamare)
enligt det jag fick höra ska skippin går bäst i lätta vindar. På lidingö runt kom vi faktiskt i kapp skippin i början av kryssen fast den seglade tidvis med spinacker.
Jag såg dock att det fanns många Maxfun 25:or på årets sportbåt-EM i Warnemünde. någon som vet mer om denna båttypen? Verkar något vassare än Melges 24 och dylikt.
En blekskenare måste ju vara en båt som går fort i lättvind både med och mot vinden och då tänker jag bara på Melges24. Den är ju en av få sportbåtar som kan segla upp till sitt lys! Nu blev jag lite impade igår när vi kryssade ifrån en X-99 med J/80:n. Jag trodde den skulle få mycket svårare i den lätta vinden men kalla den blekskenare är ju att ta i.
Lycka till och fortsätt rapportera om dina galna intåg.
Sen finns det förstås T24, Virus 20, CB66 Racer, Santer 760, Cafe 24, Argo 680, Mejestic 24 och Sprinto men hur de beter sig vet jag inte.
Man seglar förstås en Melges24 på 4 man men blåser det lite så behövs inte mer än 2-3man. Ett dilemma är att för att segla bra i lättvind måste båten vara lätt och båten måste ha mycket segel vilket inte är svårt men det blir problem om det blåser upp och då behövs mycket vikt på railen!!!
Mvh /
Lycka till och fortsätt rapportera om dina galna intåg.
Sen finns det förstås T24, Virus 20, CB66 Racer, Santer 760, Cafe 24, Argo 680, Mejestic 24 och Sprinto men hur de beter sig vet jag inte.
Man seglar förstås en Melges24 på 4 man men blåser det lite så behövs inte mer än 2-3man. Ett dilemma är att för att segla bra i lättvind måste båten vara lätt och båten måste ha mycket segel vilket inte är svårt men det blir problem om det blåser upp och då behövs mycket vikt på railen!!!
Mvh /
Håkan