Beslutsångest..Melges Vs 707+soling/Laser....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ostkustseglarn
Silvermedlem

Inlägg av Ostkustseglarn » mån 16 okt 2006, 14:53

Hej Dan!

Köp Melgesen om det är en sån du egentligen vill ha och ekonomin tillåter och framför allt frun tillåter.....

Varför köpa en Soling som du troligen kommer att behålla 2 veckor innan du på nytt dreglar efter en Melges. :P

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 16 okt 2006, 15:12

Hej Dan,
jag trodde att du skulle vara vid det läget en ny Melges-ägare...

Jag skulle hoppa över solingen. Jag tror nog att det kommer inte vara så stor skillnad mot 707:an i upplevelse. (men kanske ha jag fel)

Jag prtade förresten med Matsan och han säljer sin 606 pga den liknar Myn och det har han redan... :lol:

Men ibland undrar jag vad du är ut efter?

//Peter

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » mån 16 okt 2006, 15:50

Ostkustseglarn skrev:Hej Dan!

Köp Melgesen om det är en sån du egentligen vill ha och ekonomin tillåter och framför allt frun tillåter.....

Varför köpa en Soling som du troligen kommer att behålla 2 veckor innan du på nytt dreglar efter en Melges. :P
Hej,

Jag tänkte bespara alla mina "svåra" I landsproblem men eftersom ni ber om det så kan jag berätta att jag fortfarande har världens beslutsvånda. Var påväg norrut i söndags men blev stoppad i sista sekund av klabb hemma. Kanske tur...

MEN jag kan inte släppa tanken på Melgesen och jag står fortfarande i valet och kvalet att sticka nu i helgen eller att skita i det. Precis som du säger är det en melges jag vill ha men å andra sidan finns det så mycket som talar emot. En soling innebär meditation och avkoppling och en melges press och stress. Det rationella valet är enkelt men sedan är det ju bara det är med att jag kanske måste göra det misstaget också innan jag kan släppa melgestankarna.

/dan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » mån 16 okt 2006, 16:40

MiniMe skrev: Men ibland undrar jag vad du är ut efter?

//Peter
Jag med, säg till om du kommer på det :lol:

Må väl /dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 16 okt 2006, 18:47

Jag tror att det finns begagnade Melges nästa år oxå.
Undrar bara hur mycket dyrare de blir på ett halvår. :o
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 16 okt 2006, 18:59

Calle C skrev:Jag tror att det finns begagnade Melges nästa år oxå.
Undrar bara hur mycket dyrare de blir på ett halvår. :o
Ja det undrar jag också, Danskarna köper upp allt de hittar i Melgesväg.

/Dan

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » mån 16 okt 2006, 19:16

Ravag skrev:
MEN jag kan inte släppa tanken på Melgesen och jag står fortfarande i valet och kvalet att sticka nu i helgen eller att skita i det. Precis som du säger är det en melges jag vill ha men å andra sidan finns det så mycket som talar emot. En soling innebär meditation och avkoppling och en melges press och stress. Det rationella valet är enkelt men sedan är det ju bara det är med att jag kanske måste göra det misstaget också innan jag kan släppa melgestankarna.

/dan
Du vet väl vad engelsmännen säger: "you can never have too many boats".

Köp båda.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 16 okt 2006, 19:23

Dom finns alltid till Salu, till rätt pris.

Bild

Som den här tex. Begärt pris USD 18.000 only
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 16 okt 2006, 21:24

Så här stod det överst i en säljannons ang. Melges

Why are we selling

Someone asked this so I thought I would put it on here. We are selling because we simply don't have the time to use the boat anymore. Business and personal pressures. Also after a year of Melges sailing we realize we don't have the time to reach the level of the rest of the fleet. The boat demands time to get good and stepping onto it at the last minute (my usual style given my busy life) is just not doing the boat or the class justice. The boat is fun to sail and we have learned a ton about our selves, regattas and racing.

Det var inte undertecknat av Dan... :wink:
Calle

Se gla ut

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 16 okt 2006, 21:41

Calle C skrev:Så här stod det överst i en säljannons ang. Melges

Why are we selling

Someone asked this so I thought I would put it on here. We are selling because we simply don't have the time to use the boat anymore. Business and personal pressures. Also after a year of Melges sailing we realize we don't have the time to reach the level of the rest of the fleet. The boat demands time to get good and stepping onto it at the last minute (my usual style given my busy life) is just not doing the boat or the class justice. The boat is fun to sail and we have learned a ton about our selves, regattas and racing.

Det var inte undertecknat av Dan... :wink:
Var hittade du annonsen, kanske något att köpa......ellervänta nu missade jag kanske poängen? :lol: :lol:

Jo det kan bli så men än är den inte köpt....

/Dan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 16 okt 2006, 21:52

Här
http://www.islandsports.com/main/custom ... r_sale.htm
Förvånar mig inte alls om du äker o köper den oxå som träningsbåt till den andra. :roll:
Calle

Se gla ut

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 16 okt 2006, 22:10

Man skall inte köpa en USA-byggd Melges utanför europa eftersom den inte är CE-märkt och därför inte går att importera lagligt. Ett antal båtägare hade ett litet h-e med USA-importer innan klassförbundet hjälpte till med dokumentation men så vitt jag förstår gör dom det inte för \"nya\" importer.

Nu kan man säga skit i det och visst det går förmodligen bra här hemma men om franska kustvakten får tag på båten när man är i Frankrike och kappseglar........då är det enligt envisa rykten direkt upp på land och dryga böter som gäller.....

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 16 okt 2006, 22:14

PelleL skrev:Man skall inte köpa en USA-byggd Melges utanför europa eftersom den inte är CE-märkt och därför inte går att importera lagligt. Ett antal båtägare hade ett litet h-e med USA-importer innan klassförbundet hjälpte till med dokumentation men så vitt jag förstår gör dom det inte för "nya" importer.

Nu kan man säga skit i det och visst det går förmodligen bra här hemma men om franska kustvakten får tag på båten när man är i Frankrike och kappseglar........då är det enligt envisa rykten direkt upp på land och dryga böter som gäller.....
Tävlingsbåtar är undantagna CE-märkningskravet och det är därför fritt fram attimportera en Melges.
Calle

Se gla ut

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 16 okt 2006, 22:31

Dan!
du är så illa däran så du har faktiskt inget val. det enda botemedlet är att köpa Melgesen och sen kan du sälja den igen när du insett att det var fel, vilket förmodligen inte kommer att ta så lång tid. ibland behöver man ju inte ens sjösätta nya båten för att inse att det blev fel. den värsta båten är ju inte automatiskt lika med det bästa. den bästa båten är ju den som du använder helst och mest (som Pelle L skrev). vad är det för nöje att segla en båt som du inte kan segla fullt ut med? det blir bara som jag å 606an. jag inser att jag hellre seglar MY eller SeaCat där grejorna sitter som JAG vill ha dom placerade och man kan segla spinnaker själv i nästan vilka vindstyrkor som helst och allt annat funkar skitsmidigt fast man är själv. jag inser att det var ett misstag att köpa en båt där grejorna sitter placerade för en besättning på 2 pers, och som inte är smidig att segla själv. jag inser ju redan nu vilken eller vilka båtar jag kommer att segla mycket med och vilken som kommer att bli liggande. så därför har jag tagit beslutet att lägga ner det tänkta 606-seglandet. om inte min gast är av en annan åsikt, men det tror jag inte för hon är så kär i MYn. jag vet åxå hur få tillfällen till tränig det blir. jag är ju mest ute å kör själv. så min åsikt är att köp melgesen om du inte kan släppa tanken på den. sen kan du förhoppningsvis komma på andra bättre tankar när du testat den. men 707an tror jag är rätt båt för dej. köp 606an till frun! hon å hennes polare skulle ju ha en sa du ju /m

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 17 okt 2006, 06:48

Jag förstår nu allt mindre och mindre.

Dan, du har berättat om köp av en Triss Norlin, två 707, en Starbåt, diskuterat att köpa Laser, Soling och Melges samt tänker (som det verkar) byta bort sin Ravage mot en Cumulus eller en Sveakryssare. Det är den här säsongen... Såvitt jag förstår har det bytts båtar tämligen regelbundet tidigare också. Planerna har sträckt sig från att vinna Lystävlingar med Trissen, till Atlantkorsningar, till ensamsegling i Stare och Soling till...

Nu handlar det om en Melges.

Viktig fråga: På vilket avgörande sätt skiljer sig Melgesen från de andra båtarna i den långa raden? Tidigare har problemen handlat om ointresserad besättning - vad har ändrats? Och, hur kan en båt med 1800-tals slörballong och utan motor vara \"modern teknologi\" över huvud taget - tydligtvis en logisk kullerbytta och bara ett pseudoargument för att få byta båt med ett rationellt skäl som grund.

Tips: Först - sälj av de båtar du har (utom en, se nedan). Efter de är borta, fundera på vad du vill ha, och har du hållit fast vid en och samma båtönskan en längre tid, låt det vara ett tecken. Det här hattandet och ytliga prövandet leder ingen vart. Alla som seglat minsta lilla i stora sammanhang vet (och du minns nog själv från IF:en om du tänker efter) att man behöver minst två, kanske tre säsonger för att bli bra, oavsett båt. Personligen skulle jag inte sälja Ravagen (jätteMelges?) ifall det var så att jag trodde att det fanns tre-fyra gripbara besättningspersoner som vill segla seriöst. Och, finns inte det, varför en Melges?

Om det är bundet kapital som oroar dig, så ser jag heller ingen större skillnad i att bränna pengar i flera små brasor i stället för en, litet större...
Anders S

Skriv svar