Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Anders S
- Diamantmedlem
thomask skrev:http://www.blocket.se/goteborg/Solcelle ... ?ca=15&w=1
Är det någon här som provat mjuka/tunna paneler från ovanstående firma??
Ringde dom idag, och dom har en perfekkt storlek till mig 41x70 på 40 watt.
Djävligt billigt med, om man jämför med båtaffären! undrar vad haken finns??
Han försökte även kränga på mig en regulator med. Men jag visste ju självklart inte VAD man ska ha.
Vad ska man ha när det är sådan liten panel som 40 watt?
Ska troligen hämta en sån imorgon, så tacksamt om någon vet nåt om dessa paneler/firma
/Thomas
Det handlar sannolikt om kinesiska solceller av normal kvalitet och standardutförande. Det finns ingen hake, mer än att priserna på solpaneler sjunkit drastiskt (somliga tror att kineserna prisdumpar av någon anledning) och att detaljister i allmänhet försöker få ut ett pris som ger dem en avans. De har troligen köpt sina paneler via sin grossist som i sin tur... etc etc. För den sortens pengar kan man ju "hålla egen garanti" - utan att egentligen tro att säljaren är en bluffgubbe. Men pressar han priset genom att importera själv och ett fabrikationsfel visar sig efter ett tag lär han inte vara generösare än absolut nödvändigt.
En regulator skall du ha. Med en solcell om 40 Watt kan du (faktiskt och i verkligheten) koka ett fulladdat batteri, ungefär på samma sätt som du kan koka det med en billig garageladdare. Jag har en Maxpower - en del tror att den är obra för batterierna, men den är i vart fall bättre än ingen regulator. Jag tror (helt kallt) att du kan köpa en billig regulator av den här killen och bli nöjd med den - vinsten med dyra regulatorer är möjligen att de laddar litet hårdare utan att ta i för mycket. Däremot kanske man skall vara litet vaken på batteritypen och öppna batterier kan man ersätta förlorat vatten på.
Anders S
-
thomask
- Diamantmedlem
Okay, tack för det svaret (det var det svaret jag ville ha) det är så lite pengar, att det inte är hela världen heller om det går sönder.
/Thomas
-
Facil26_Fin
- Guldmedlem
thomask skrev:Okay, tack för det svaret (det var det svaret jag ville ha) det är så lite pengar, att det inte är hela världen heller om det går sönder.
/Thomas
Tack för informationen
Kollade på närmaste "goda" solpanels-handlare här hemma (Finland) och de hade "erbjudandet" på 70W paneler. 450,00Eur / stycke incl moms 24%
Så om jag tex beställer 70W paneler av Energihuset för 15Kr/Watt incl moms så får jag 2 paneler till priset av ett st här + frakt, samt att jag sparat
ett par Euro

(Dock de hade de inte tillverkaren utsatt, men...solara,naps, Kina-modell... ?!)
De e' skönt o segla

FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester

-
thomask
- Diamantmedlem
Facil!
Googlade lite lätt, och tillverkaren hette Himin eller liknande, made in Kina.
Hittar inte spec på panelerna men det verkar vara en stor tillverkare.
Hoppas få tag i panelen imorgon, då kan du få lite mer detaljer.
/Thomas
-
thomask
- Diamantmedlem
Var o köpte panel idag, Ångrar mig bara att jag inte gjort det innan! Det var superfin kvalite på dom tunna panelerna, Dom låg på en rostfri plåt /lätt böjbar med kopplingsbox och 3 m kabel. (i vart fall inte sämre än panelerna i båtaffären) Regulatorn var en Naps made in "Germany".
Importen av paneler var en sidosysselsättning av en Djävligt trevlig Pensionär. (Garageförsäljning)
1000:- för 40 watt ink moms o kvitto.
Testade lite snabbt i kvällssolen hemma med fluken, då låg spänningen på 26 volt, testade att skugga den, 25 volt.
La den upponer, 15 volt. ska montera i båten i helgen, och se om det blir några ampere ur den.
Skitnöjd!!!!
/Thomas
-
stockankare
- Guldmedlem
thomask, vilket mått har din solcell och vart monterade du den? Har en likadan båt som du och skulle också behöva laddning men har inte sett någon bra plats att montera på.
-
AndersGustafsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av AndersGustafsson » tis 23 jul 2013, 08:29
Testade lite snabbt i kvällssolen hemma med fluken, då låg spänningen på 26 volt, testade att skugga den, 25 volt.
La den upponer, 15 volt
Ta detta inte som kritik, men tomgångsspänningen säger ingenting annat än att panelen fungerar. För att testa på riktigt måste du mäta ström och spänning med panelen belastad. Men panelerna ser intressenta ut. Skall kolla upp dem närmare, så tack för tipset!
/Anders G
-
AndersGustafsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av AndersGustafsson » ons 24 jul 2013, 14:58
Kollade upp... Min befintliga panel, på pushpit är 500x600. Borde kunna sätta dit en, eller två 30W paneler (Regulatorerna jag använder klarar max 2A, men kan parallellkopplas.
/Anders G
-
thomask
- Diamantmedlem
Gustavsson... Är det inte lättare att slänga regulatorn, och köpa en 10 amp? Den kostar nästan ingenting (500:-)
/Thomas
-
AndersGustafsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av AndersGustafsson » ons 24 jul 2013, 21:10
Gustavsson... Är det inte lättare att slänga regulatorn, och köpa en 10 amp? Den kostar nästan ingenting (500:-)
Eftersom panelerna kan vara på olika ställen och olika belysta så är det smartare med separata regulatorer. En enda bauta funkar nog bra om man har en stationär installation av olika paneler. Har inte räknat vad min regulator kostar i material, men jag hamnar nog under 500 SEK i materialkostnad. Desstom vet jag då hur den fungerar.
Det framgår inte heller vilken verkningsgrad Teknikhamsterns 10A har. Min är en switchregulator med 86% verkningsgrad.
/Anders G
-
stockankare
- Guldmedlem
thomask, får den alltså plats mellan ventilerna som sitter där?
-
thomask
- Diamantmedlem
Vet inte var din ventil sitter, men panel fick precis plats mellan toaventilen och luckgaraget.
(bakom masten / till höger om masten. så den får en viss lutning mot solen)
Jag kan försöka ordna en bild om du vill se hur det ser ut.
Mejla ditt telenummer så mmsar jag en bild vid tillfälle.
tksen"snabela"telia.com
/Thomas
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag har haft två 50W paneler och skall montera en tredje 50W. Tänkte koppla dem parallellt till en regulator. Har googlat lite för att se om man bör ha backdiod på varje panel (ifall en skuggas), men som vanligt så finns det delade meningar, så någon som har någon åsikt? Maxpower verkar klara max 120W. Har ju aldrig hänt att jag fått ut 100W från mina gamla paneler, kanske de inte är 50W i verkligheten eller kanske det beror på att de ligger helt platt. Tror ni jag vågar köra alla tre panelerna på en Maxpower? Har batterinstrument så kan ju övervaka hur mycket Maxpowern kommer att arbeta...