Lämplig segelbåt för åretruntboende

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Lämplig segelbåt för åretruntboende

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2012, 12:39

Du missade tydligen "om båten inte är byggd av någon som vet hur man isolerar plåt på korrekt sätt (rost inifrån är en svår fiende)"

Det går utmärkt att isolera en plåtbåt OM MAN VET HUR DET SKALL GÖRAS. Men jag har sett så många fuktskadade, mögliga och rostskadade insidor på stålfartyg att jag inte är säker på att ens de bästa varven kan göra detta ordentligt. Det är alltså inte kylan som är besväret (isbrytare är ofta av stål) utan följderna av kondens och olämplig konstruktion. Grattis, om man hittar en stålbåt som har detta gjort som det skall, då är det inga problem. Mindre grattis om man skaffar en stålbåt som måste tömmas på all inredning, rensas på all isolering, sandblästras och målas på insidan, innan den skall isoleras och allt skall byggas ihop igen. Som bobåt året runt OCH världsomseglare krävs något alldeles extra, till exempel en Joshua som är (och hålls) i skick.

Northern Light såg jag för övrigt i somras, den låg på slipen på Hälsö.
Anders S

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » fre 10 aug 2012, 15:39

Är det bara jag som är allergisk mot distansmaterial?
Vattensjuk divinylcell varken flyter eller isolerar. Det är bara tungt och kallt.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 10 aug 2012, 17:32

Anders S skrev:Du missade tydligen "om båten inte är byggd av någon som vet hur man isolerar plåt på korrekt sätt (rost inifrån är en svår fiende)"

Det går utmärkt att isolera en plåtbåt OM MAN VET HUR DET SKALL GÖRAS. Men jag har sett så många fuktskadade, mögliga och rostskadade insidor på stålfartyg att jag inte är säker på att ens de bästa varven kan göra detta ordentligt. Det är alltså inte kylan som är besväret (isbrytare är ofta av stål) utan följderna av kondens och olämplig konstruktion. Grattis, om man hittar en stålbåt som har detta gjort som det skall, då är det inga problem. Mindre grattis om man skaffar en stålbåt som måste tömmas på all inredning, rensas på all isolering, sandblästras och målas på insidan, innan den skall isoleras och allt skall byggas ihop igen. Som bobåt året runt OCH världsomseglare krävs något alldeles extra, till exempel en Joshua som är (och hålls) i skick.

Northern Light såg jag för övrigt i somras, den låg på slipen på Hälsö.
Du "glömde" bilden. 8)
N Light.jpg

monocles
Rookie

Inlägg av monocles » mån 13 aug 2012, 11:55

Anders S skrev:Då hade jag tänkt så här: När jag senare skall segla runt jorden (typ) är seglingen och säkerheten vid seglingen(*) det viktiga. Litet komfort i hemmahamnen, som vinterbostad kan man alltid ordna. Toaen visade (indirekt) hur man isolerar en naken båt, med fuktsäkra isoleringsmattor (påminner mycket om liggunderlag) limmade på insidan, och gör man det enligt konstens alla regler får man en väl isolerad båt med så litet kondensproblem som möjligt. Bostadskomforten kan man alltid ordna, men övriga egenskaper är kanske svårare att ordna själv. Båten skall alltså väljas efter långfärdens behov, resten kan man ordna.

Material att undvika i en liten båt man skall bo i vintertid är stål, om båten inte är byggd av någon som vet hur man isolerar plåt på korrekt sätt (rost inifrån är en svår fiende), medan trä och plastsandwich är mer lämpliga ur den synvinkeln. En stålbåt är däremot stark, och det kan en plastbåt också vara, medan träbåten kan vara mer problematisk (skicket, huvudsakligen, men också svårigheten att bedöma skicket i dolda delar, köl, spunningar, stävar, akterspegel, spantning etc etc. Träbåtsexpertis anbefalles). Plast verkar i mina ögon vara bästa kompromissen.
Jag har en vän som har en båt i betong, och det materialet verkar väldigt bra för åretruntboende. Enligt hans utsago är det knappt någon kondens att tala om, och med dieselvärmare så går det bra att hålla värmen. Det är inga problem att låta båten ligga i isen. Hållbarheten ska vara god, men å andra sidan verkar det vara rätt svårt att laga större skrovskador.

Just hans båt är en Colin Archer-modell på runt 37-40 fot. Jämfört med en plastbåt i samma storleksklass så är den säkert en meter högre och en-en och en halv meter bredare. Dessutom har den ett rejält peke. Allt som allt ser den ut som en rejäl skuta, men den är som sagt inte så värst lång. Ändock väger den in på nätta 15 ton...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 13 aug 2012, 12:31

monocles skrev:
Anders S skrev:Då hade jag tänkt så här: När jag senare skall segla runt jorden (typ) är seglingen och säkerheten vid seglingen(*) det viktiga. Litet komfort i hemmahamnen, som vinterbostad kan man alltid ordna. Toaen visade (indirekt) hur man isolerar en naken båt, med fuktsäkra isoleringsmattor (påminner mycket om liggunderlag) limmade på insidan, och gör man det enligt konstens alla regler får man en väl isolerad båt med så litet kondensproblem som möjligt. Bostadskomforten kan man alltid ordna, men övriga egenskaper är kanske svårare att ordna själv. Båten skall alltså väljas efter långfärdens behov, resten kan man ordna.

Material att undvika i en liten båt man skall bo i vintertid är stål, om båten inte är byggd av någon som vet hur man isolerar plåt på korrekt sätt (rost inifrån är en svår fiende), medan trä och plastsandwich är mer lämpliga ur den synvinkeln. En stålbåt är däremot stark, och det kan en plastbåt också vara, medan träbåten kan vara mer problematisk (skicket, huvudsakligen, men också svårigheten att bedöma skicket i dolda delar, köl, spunningar, stävar, akterspegel, spantning etc etc. Träbåtsexpertis anbefalles). Plast verkar i mina ögon vara bästa kompromissen.
Jag har en vän som har en båt i betong, och det materialet verkar väldigt bra för åretruntboende. Enligt hans utsago är det knappt någon kondens att tala om, och med dieselvärmare så går det bra att hålla värmen. Det är inga problem att låta båten ligga i isen. Hållbarheten ska vara god, men å andra sidan verkar det vara rätt svårt att laga större skrovskador.

Just hans båt är en Colin Archer-modell på runt 37-40 fot. Jämfört med en plastbåt i samma storleksklass så är den säkert en meter högre och en-en och en halv meter bredare. Dessutom har den ett rejält peke. Allt som allt ser den ut som en rejäl skuta, men den är som sagt inte så värst lång. Ändock väger den in på nätta 15 ton...
Du sätter fingret på materialvalet här. Ferrocement har ju nackdelar (som du är inne på) men framförallt är de svåra att sälja. Det är en dualistisk egenskap, för det gör också den begagnade ferrocementbåten till ett billigt köp.

Jag tror inte man skall hänga upp sig alltför mycket på materialval, eftersom den stora massan av båtköpare redan valt plast i första hand, plåt i andra hand, med aluminium som litet finare alternativ till stål. Träbåtar finns fortfarande, mestadels befintliga och antalet ferrocementbåtar är ju så försvinnande litet att man knappast kommer att träffa på en som är till salu (och i övrigt lämpad). Det här gör ju att urvalet lär landa i plastbåt, om så bara av statistiska skäl.
Anders S

Amigo
Rookie

Inlägg av Amigo » ons 29 aug 2012, 12:33

Det finns ju en del som bor i båt åretrunt i sverige. Många bor ju i båtar som inte är speciellt anpassade för de kalla klimatet som vi har. Hur har dom gjort för att få upp och behålla värmen? Hur har dom löst kondenspreblemet? Är det överhuvudtaget tänktbart att bosätta sig i en OE, forgus, laurin, vagabond......m fl?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 29 aug 2012, 13:00

Amigo skrev:Det finns ju en del som bor i båt åretrunt i sverige. Många bor ju i båtar som inte är speciellt anpassade för de kalla klimatet som vi har. Hur har dom gjort för att få upp och behålla värmen? Hur har dom löst kondenspreblemet? Är det överhuvudtaget tänktbart att bosätta sig i en OE, forgus, laurin, vagabond......m fl?
Du tog ju upp frågan med långfärd OCH vinterboende.

Om man då I HAMN har en "vanlig båt" av någon sort, så är det bara en kostnad förknippad med att värma upp båten ordentligt, inga direkta tekniska problem. God isolering minskar kostnaderna, men knappast möjligheterna att ordna det komfortabelt - ens en stor båt är ju inte ens som en liten sommarstuga, ju. Vi talar ju kanske om skillnaden mellan att ha två kupevärmare igång eller om oljekaminen skall bränna 2 eller 4 dl per timma.

Den som har nära till macken för att hämta diesel eller har 220V ström vid båten löser ju både komfort- och kondensproblemen med att värma och ventilera. Den som har ändliga resurser (det har man ju på havet) kan inte göra det lika lätt.
Anders S

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » tor 30 aug 2012, 18:36

Amigo skrev:Det finns ju en del som bor i båt åretrunt i sverige. Många bor ju i båtar som inte är speciellt anpassade för de kalla klimatet som vi har. Hur har dom gjort för att få upp och behålla värmen? Hur har dom löst kondenspreblemet? Är det överhuvudtaget tänktbart att bosätta sig i en OE, forgus, laurin, vagabond......m fl?
Min erfarenhet är att luften är torrare på vintern än på sommaren, i alla fall på min båt.
Men som sagt ventilation, ventilation....och så värme får man kosta på förstås :D

Skriv svar