Lämplig segelbåt för åretruntboende

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Amigo
Rookie

Lämplig segelbåt för åretruntboende

Inlägg av Amigo » tis 07 aug 2012, 14:10

Hej alla glada seglare! :D

Jag drömmer om att bo året runt i en segelbåt (en båt som jag även vill kunna långsegla med senare i livet).
Jag är inte så gammal och kan tänka mig att bo en båt som är relativt liten ca 30-35 fot. Det som jag tycker är viktigast och som också är de svåraste är värmen. Jag vill kunna värma upp båten till en behaglig temperatur utan att det kostar en förmögenhet. Kondensen är ju också ett stort problem som man gärna vill slippa. Kommer man undan de problemet med Sandwichkonstruktion?

Jag tänkte höra med er om ni vet några lämpliga båtar ca 30-35 fot, max 400 000 men gärna billigare.
Hur mycket isolering måste båten ha? Behövs de överhuvudtaget? Räcker de med sandwichkonstruktion? Isolerar de tillräckligt?
Vad ska man använda sig av för uppvärmning?

Båtar som jag har tittat på är tex Vagabond 31, Forgus, OE 32, Allegro, Laurin mfl.

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Lämplig segelbåt för åretruntboende

Inlägg av matz » tis 07 aug 2012, 15:26

kolla upp vinterplats först och vad det kostar. Sedan väljer du båttyp..hur mycket skall du bo i förhållande till att segla båten

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » tis 07 aug 2012, 19:26

Sverige + vinter = isolering.
Isolering + långsegling = Sadler eller Etap :wink:

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » ons 08 aug 2012, 18:06

Jag tror inte isoleringen är så viktig på små båtar, det blir inte så dyrt att värma den lilla volym .
Med en presenning blir det stor skillnad, blir lite som en termos :mrgreen:
Man kan också lägga på nått isolerande på däck, typ frigolit..
Sen är det förstås bra med så mycket utrymme som möjligt, tycker jag..det finns tex trålare..

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 08 aug 2012, 18:39

jaba skrev:Jag tror inte isoleringen är så viktig på små båtar, det blir inte så dyrt att värma den lilla volym .
Med en presenning blir det stor skillnad, blir lite som en termos :mrgreen:
Man kan också lägga på nått isolerande på däck, typ frigolit..
Sen är det förstås bra med så mycket utrymme som möjligt, tycker jag..det finns tex trålare..
Fast jag tror du har fel.

Det finns nåt som heter kondens.

Jag brukar isolera mina båtar med liggunderlag och när jag gjorde det senaste gången var det -15 grader den dagen jag skulle börja limma så jag fick isolera på utsidan för att få upp temperaturen på skrovsidorna. Syggt eller hur? :wink:
Bilagor
Isolerat BB.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » ons 08 aug 2012, 19:56

Förutom kondensfritt så blir t.ex. Sadler och Etap osänkbara pga dubbelskrovet.
VIll minnas att det seglades över engelska kanalen i något testjippo med öppnade bottenventiler.
En isolerad båt minskar även oljudet till havs och i hamnar.
Det isolerar även tvärtom dvs mot solhettan.

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » ons 08 aug 2012, 21:22

Det finns nåt som heter ventilation också....
På tal om kondens..

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » ons 08 aug 2012, 21:25

callisto skrev:Förutom kondensfritt så blir t.ex. Sadler och Etap osänkbara pga dubbelskrovet.
VIll minnas att det seglades över engelska kanalen i något testjippo med öppnade bottenventiler.
En isolerad båt minskar även oljudet till havs och i hamnar.
Det isolerar även tvärtom dvs mot solhettan.
Fantastiskt! Ännu en osänkbar båt :mrgreen:

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » ons 08 aug 2012, 21:48

Ok Jaba - för entusiastiskt.. - t.ex. brinner gör de ju om det vill sig illa :oops:
Men torrt och skönt även vid ett plötsligt höstregn eller squall.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 aug 2012, 06:36

toaen skrev: Syggt eller hur? :wink:
Plötsligt anar jag vad som finns under presenningarna i hamnen. HU!
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 aug 2012, 06:48

Det är förstås ingen större skillnad på en båt och en liten sommarstuga på vintern. Luftväxling behövs, isolering behövs för att flytta ut daggpunkten från skrovets insida (det är tveksamt om sandwichskrov räcker men det skadar inte) och fuktspärr mot isoleringen, om den inte är helt vattensäkrad (det skall den rimligtvis vara i en båt ändå). De flesta seriösa värmekällor räcker till, men för driftekonomins skull kan man ju överväga brännoljekaminer, typ Reflex. Vattenburen värme löser distriputionen av värmet.

Andra tips: Ett sittbrunnstält hjälper till att hålla torrt i båten (det regnar mer än det snöar) och sk "moderna bekvämligheter" måste finnas inom rimligt avstånd, alternativt är man beredd att röra på sig för att tömma septiktankar.
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » tor 09 aug 2012, 21:08

Anders S skrev:Det är förstås ingen större skillnad på en båt och en liten sommarstuga på vintern. Luftväxling behövs, isolering behövs för att flytta ut daggpunkten från skrovets insida (det är tveksamt om sandwichskrov räcker men det skadar inte) och fuktspärr mot isoleringen, om den inte är helt vattensäkrad (det skall den rimligtvis vara i en båt ändå). De flesta seriösa värmekällor räcker till, men för driftekonomins skull kan man ju överväga brännoljekaminer, typ Reflex. Vattenburen värme löser distriputionen av värmet.

Andra tips: Ett sittbrunnstält hjälper till att hålla torrt i båten (det regnar mer än det snöar) och sk "moderna bekvämligheter" måste finnas inom rimligt avstånd, alternativt är man beredd att röra på sig för att tömma septiktankar.
Bra tips. Vi bodde ombord från mitten av januari-midsommar i Sydsverige 2009, innan vi gav oss ut på långsegling (svnanna.wordpress.com).

Detta var i den förra båten, en L 32a som ju har Airex-kärna i både skrov och däck (liksom vår 'nya' båt Nanna f. ö.). Det hjälper en del, men vi fick ändå reält med kondens. Vi hade en Refleks dieselvärmare som gick dygnet runt och förvisso höll varmt, men den var direktstrålande och jag ansåg det inte mödan värt att installera vattenburet med radiatorer för så kort period då vi ju siktade mot 'värmen'. För att bo ombord med komfort är en dieselkamin med vattenburet system överlägset. Ventilation är också viktigt.

Lycka till med båtboendet, det var en speciell känsla att vakna en morgon till total tystnad när båten hade ett par dm nysnö på däck :D
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Amigo
Rookie

Inlägg av Amigo » tor 09 aug 2012, 22:08

Hej!

Va kul att ni är så många som svarat! :D
matz skrev:kolla upp vinterplats först och vad det kostar. Sedan väljer du båttyp..hur mycket skall du bo i förhållande till att segla båten
Jag har hört mig för lite angående vinterplats och det ska inte vara något större problem.
Jag vill att båten ska vara en bra seglare, som jag skrev i mitt inlägg vill jag kunna långsegla, kanske jorden runt senare i livet så de ska vara en bra segelbåte samtidigt som det ska fungera att bo i den här hemma i sverige. De e höga krav man ställer :wink:
callisto skrev:Sverige + vinter = isolering.
Isolering + långsegling = Sadler eller Etap :wink:
Tittat lite på Etap och Sadler, någon som har nån erfarenhet av dessa att dela med sig av?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2012, 06:46

Då hade jag tänkt så här: När jag senare skall segla runt jorden (typ) är seglingen och säkerheten vid seglingen(*) det viktiga. Litet komfort i hemmahamnen, som vinterbostad kan man alltid ordna. Toaen visade (indirekt) hur man isolerar en naken båt, med fuktsäkra isoleringsmattor (påminner mycket om liggunderlag) limmade på insidan, och gör man det enligt konstens alla regler får man en väl isolerad båt med så litet kondensproblem som möjligt. Bostadskomforten kan man alltid ordna, men övriga egenskaper är kanske svårare att ordna själv. Båten skall alltså väljas efter långfärdens behov, resten kan man ordna.

Material att undvika i en liten båt man skall bo i vintertid är stål, om båten inte är byggd av någon som vet hur man isolerar plåt på korrekt sätt (rost inifrån är en svår fiende), medan trä och plastsandwich är mer lämpliga ur den synvinkeln. En stålbåt är däremot stark, och det kan en plastbåt också vara, medan träbåten kan vara mer problematisk (skicket, huvudsakligen, men också svårigheten att bedöma skicket i dolda delar, köl, spunningar, stävar, akterspegel, spantning etc etc. Träbåtsexpertis anbefalles). Plast verkar i mina ögon vara bästa kompromissen.

En bra båt skall därför vara rymlig, luftigt inredd, väl isolerad, stark och segla bra. Vilka storlekar har du tittat på? (Min nuvarande båt är 37 fot, och det är "helt rätt", men det har jag tyckt varje gång jag bytt båt, alltså människan kan anpassa sig). Men för att börja titta/diskutera/tycka bör man förstås ha kläm på vilken storlek som gäller. Små båtar, små bekymmer sägs det, troligen sant.

(*)Komplex säkerhet, bestående av komfort så man orkar segla länge, seglingsegenskaper, så man kan komma framåt och hållbarhet, så man kommer fram överhuvudtaget)
Anders S

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » fre 10 aug 2012, 11:34

Anders S skrev:Material att undvika i en liten båt man skall bo i vintertid är stål, om båten inte är byggd av någon som vet hur man isolerar plåt på korrekt sätt (rost inifrån är en svår fiende), medan trä och plastsandwich är mer lämpliga ur den synvinkeln. En stålbåt är däremot stark, och det kan en plastbåt också vara, medan träbåten kan vara mer problematisk (skicket, huvudsakligen, men också svårigheten att bedöma skicket i dolda delar, köl, spunningar, stävar, akterspegel, spantning etc etc. Träbåtsexpertis anbefalles). Plast verkar i mina ögon vara bästa kompromissen.
Tänk om northern lights besättning vetat om båtens olämplighet i kyla :mrgreen:

Skriv svar