Då hade jag tänkt så här: När jag senare skall segla runt jorden (typ) är seglingen och säkerheten vid seglingen(*) det viktiga. Litet komfort i hemmahamnen, som vinterbostad kan man alltid ordna. Toaen visade (indirekt) hur man isolerar en naken båt, med fuktsäkra isoleringsmattor (påminner mycket om liggunderlag) limmade på insidan, och gör man det enligt konstens alla regler får man en väl isolerad båt med så litet kondensproblem som möjligt. Bostadskomforten kan man alltid ordna, men övriga egenskaper är kanske svårare att ordna själv. Båten skall alltså väljas efter långfärdens behov, resten kan man ordna.
Material att undvika i en liten båt man skall bo i vintertid är stål, om båten inte är byggd av någon som vet hur man isolerar plåt på korrekt sätt (rost inifrån är en svår fiende), medan trä och plastsandwich är mer lämpliga ur den synvinkeln. En stålbåt är däremot stark, och det kan en plastbåt också vara, medan träbåten kan vara mer problematisk (skicket, huvudsakligen, men också svårigheten att bedöma skicket i dolda delar, köl, spunningar, stävar, akterspegel, spantning etc etc. Träbåtsexpertis anbefalles). Plast verkar i mina ögon vara bästa kompromissen.
En bra båt skall därför vara rymlig, luftigt inredd, väl isolerad, stark och segla bra. Vilka storlekar har du tittat på? (Min nuvarande båt är 37 fot, och det är "helt rätt", men det har jag tyckt varje gång jag bytt båt, alltså människan kan anpassa sig). Men för att börja titta/diskutera/tycka bör man förstås ha kläm på vilken storlek som gäller. Små båtar, små bekymmer sägs det, troligen sant.
(*)Komplex säkerhet, bestående av komfort så man orkar segla länge, seglingsegenskaper, så man kan komma framåt och hållbarhet, så man kommer fram överhuvudtaget)
Anders S