Bottenfärg!!!!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Stream
Guldmedlem

Re: Bottenfärg!!!!!!

Inlägg av Stream » sön 18 mar 2012, 11:47

Peter_K skrev:Enligt International kan man inte få ner läckaget tillräckligt för att den ska bli godkänd. Har sedan jag skrev inlägget upptäckt den godkända Lefant Nautica, som jag kommer att testa i år.
Jag är övertygad om att en hård färg som innehåller koppar som enda biocid är det bästa alternativet för miljön. Ja, näst efter att inte måla alls och istället tvätta...
F ö visas klart högre nivåer koppar vid Bullandö Marina än i övriga skärgården.
Det finns säkert andra rapporter som visar på farligheten av koppar mm i bottensediment, men då gräver du fram en som visar motsatsen, och jag orkar inte ge mig in i en sådan diskussion.
Vänta nu. Bullandö Marina... Hur många båtar ligger det där nu igen?

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » mån 19 mar 2012, 20:45

Om man ska välja en giftig färg att måla båten med, istället för att tvätta av den några gånger under sommaren, finns det ett miljövänligt alternativ: epoxibaserad kopparfärg. Eftersom kopparen är inbakad i epoxin läcker den inte ut. Det är jonerna från kopparn som stoppar havstulpanerna. Men den är inte godkänd i Sverige. Ingen färgfabrikant vill sälja en färg som man bara behöver måla på vart tionde år. Måste beställas på nätet.
Se:
http://www.youtube.com/watch?v=xHAWtjtruW4

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » mån 19 mar 2012, 21:08

Upptäckte sen att det redan finns en tråd om Coppercoat. Som är väldigt intressant att läsa om man funderar på vad man ska ha under båten.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 19 mar 2012, 21:42

Stream skrev:
Det spelar väl ingen roll. Ansamlingen finns där, det spolas inte iväg i havsvattnet som du hävdade.
Alla borde ha skägg

Jörgen63
Silvermedlem

Inlägg av Jörgen63 » tor 22 mar 2012, 16:33

Min analys blir.
Alla har sitt eget samvete att leva med.
Jag har valt det enda riktigt miljövänliga alternativet som finns på marknaden. Neptune Formula. TYVÄRR har tillverkningen slutat pga alla er som år efter år väljer andra mindre miljövänliga alternativ.
Personligen tycker jag det är sorgligt.
Har precis varit och köpt Neptune Formula för denna säsongen men till nästa säsong lär det inte finnas kvar.

Synd att inte flera än jag har tänk själva istället för att bara följa de regler som finns.

/Jörgen

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 22 mar 2012, 20:10

Ingen köpte Neptune Formula för att tillverkaren hade flera år av problem med produkten där den fungerade dåligt. Produkter kan vara hur miljövänliga de vill, men fungerar de inte är de dåliga produkter. Jag har inget dåligt samvete för att jag inte köpte en undermålig produkt.
Alla borde ha skägg

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » tor 22 mar 2012, 21:17

Peter_K skrev:
Stream skrev:
Det spelar väl ingen roll. Ansamlingen finns där, det spolas inte iväg i havsvattnet som du hävdade.
Vänta lite nu min vän. När hävdade jag det?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 23 mar 2012, 12:11

Stream skrev:Vänta lite nu min vän. När hävdade jag det?
Peter förväxlar väl oss två.

Lite fånig diskussion är det, vi behöver alla någon form av anti-fouling, vilken ofelbart kommer att vara mindre nyttig för något av det som finns i vattnet.

Peter väljer nu Nautica - tror jag är mycket klokt efter mina egna erfarenheter av VC17 (foto finns tidigare i tråden). Aldrig har jag haft så mycket snäckor! Nautica är godkänd för stora delar av ostkusten, men ofarlig är det såklart inte.

Jörgen63 säger sig ha gott samvete när han väljer Neptun, vilket ju är kul för honom. På något sätt får jag intrycket av det han skriver att han därmed anser sig vara lite förmer än oss andra som inser att vilken färg / metod vi än väljer så finns det negativa konsekvenser. Nå, jag skall inte försöka ta honom ur sin tro, det är nog svårt.
(Jag har använt Neptun i några fall, bättre än VC17 när det gällde snäckor, men färgen sitter inte kvar. Oavsett Primer och allt vad det är. Hur miljövänligt det är kan man ju undra. Men sov i frid.)

Just här och nu väljer jag att avsluta med en replik till Peter, som skrev att
Peter_K skrev:F ö visas klart högre nivåer koppar vid Bullandö Marina än i övriga skärgården.
Det finns säkert andra rapporter som visar på farligheten av koppar mm i bottensediment, men då gräver du fram en som visar motsatsen, och jag orkar inte ge mig in i en sådan diskussion.
Det vi diskuterade var om det finns kopparrester i bottenslammet. Jag konstaterar att jag inte sett någon rapport som påvisat detta, den rapport som Peter länkade till visade på att det finns förhöjda värden i vattnet, men att de inte kan dra några slutsatser angående botten. Och då har de ändå verkligen försökt, men icke, rapporten säger klart och tydligt att det inte finns belägg. Rapporten är bra på så sätt att de i sann vetenskaplig anda gjort en liten litteraturstudie, därmed täcker de in en hel del tidigare arbeten. Inga belägg.
Det kan förvisso ha genomförts andra, senare, undersökningar som visar på förhöjda halter i havsbotten. Då tror jag vi hade fått se dem, KemI hade tryckt ner dessa rapporter i halsen på oss.

Det är ganska intressant att det är som det är. Antingen tas kopparn om hand på något sätt, så att den eventuella ökning som småbåtsbottnar orsakar inte märks, eller så är det så små mängder som späds ut fort.
Just Bullandö är ett mycket bra exempel, massor med segelbåtar, Stocksholmstraktens största. Ganska lerigt också, inne i vikarna tycks inte vattnet strömma så mycket. Det borde ha varit förhöjda halter i hamnbottnen! Iallafall längst inne, kanske vid Brohälls varv (?).

/J

Skriv svar