GREFABS nya vinteravtal
Re: GREFABS nya vinteravtal
En sak jag funderat på är om man säljer sin båt under sommaren eller hösten, måste man då betala för ett vinteravtal även om man inte har någon båt?
Byter man båt krävs ju ett nytt avtal, men det står inget om att befintligt avtal kan sägas upp om man säljer båten under sommaren eller hösten. Önskar man säga upp avtalet måste det ju ske innan 31 maj.
Byter man båt krävs ju ett nytt avtal, men det står inget om att befintligt avtal kan sägas upp om man säljer båten under sommaren eller hösten. Önskar man säga upp avtalet måste det ju ske innan 31 maj.
-
Pirateking
- Guldmedlem
Kontraktet är luddigt skrivet tycker jag, strikt enligt kontraktet måste man betala om man inte säger upp det innan 31 maj av vad jag kan tolka, så svaret på din fråga är vad jag kan tolka: Ja! Däremot så medföljer en bilaga som säger att man har rätt att få avtalet vilande om man säger upp det innan 1/8 men den bilagan kan man kasta i papperskorgen av två skäl, nummer ett är att vad kostar ett vilande avtal? Kanske 90% av ett gällande avtal? Ja inte vet jag? Nummer två är att Bilagan inte gäller utan att det är det undertecknandet av kontraktet som gäller.En annan sak att klandra på är formuleringen "nästkommande" det tolkade jag som inte följande utan näst följande vilket är fel, utan att nästkommande är att tolka som kommande.laser skrev:En sak jag funderat på är om man säljer sin båt under sommaren eller hösten, måste man då betala för ett vinteravtal även om man inte har någon båt?
Det här är dåligt från Grefab att gå ut med sådana avtal, personligen skriver jag aldrig under på sådana här premisser och det kommer jag inte att göra nu heller.
Pirateking
-
makke_the_muss
- Trogen medlem
Nu vet inte jag om det är branchberoende men i telecomvärlden så bryts bindningstider vid förändringar i avtalet om man inte vill fortsätta och accepterar vill säga. Kan mycket väl vara applicerbart i båt värden med?
-
Pirateking
- Guldmedlem
makke_the_muss skrev:Nu vet inte jag om det är branchberoende men i telecomvärlden så bryts bindningstider vid förändringar i avtalet om man inte vill fortsätta och accepterar vill säga. Kan mycket väl vara applicerbart i båt värden med?
Vet inte alls vad som händer om man inte skriver på, jag kommer att ringa Grefab i Maj när nya prislistan finns tillgänglig och snacka med dom. Min livssituation kan snabbt komma att förändras om jag blir av med jobbet för då är risken stor att jag börjar jobba i Norge eller Danmark och i så fall ryker båten eventuellt. Att då betala en räkning på 6-7000kr helt i onödan vore försmädligt.
Pirateking
Grefab har kommit med en rättelse
§3 sista raden skall stå uppläggningstid inte uppsägningstid.
Detta avtal gäller från dagen för undertecknandet till och med nästkommande 31 maj. Sägs inte avtalet upp skriftligen av någondera parten senast under avtalstiden förlänges avtalet för ett år i sänder.
Avtalstid: dag för undertenande/ 1 juni - 31 maj
Uppsägningstid: senast under löpande avtalstid, dvs. senast 31 maj.
Förlängningstid: 1 år, dvs. 1 juni - 31 maj.
Uppläggningstid. 1 september - 31 maj.
Avtalet kan dock sägas upp till omedelbart upphörande på grund av avtalsbrott från parts sida eller i övrigt i enlighet med vad som följer av Allmänna vilkor.
§3 sista raden skall stå uppläggningstid inte uppsägningstid.
Detta avtal gäller från dagen för undertecknandet till och med nästkommande 31 maj. Sägs inte avtalet upp skriftligen av någondera parten senast under avtalstiden förlänges avtalet för ett år i sänder.
Avtalstid: dag för undertenande/ 1 juni - 31 maj
Uppsägningstid: senast under löpande avtalstid, dvs. senast 31 maj.
Förlängningstid: 1 år, dvs. 1 juni - 31 maj.
Uppläggningstid. 1 september - 31 maj.
Avtalet kan dock sägas upp till omedelbart upphörande på grund av avtalsbrott från parts sida eller i övrigt i enlighet med vad som följer av Allmänna vilkor.
Tack för det...
... men rättelsen (som finns under "Nyheter" på Grefabs hemsida) är förbryllande.
Man gör där gällande att det på grund av "tryckfel" skulle ha skett en förväxling av orden "uppläggningstid" och "uppsägningstid" i avtalets paragraf 3.
Men det stämmer inte.
Skillnaden mellan det utskickade avtalet och det som nu framgår av rättelsen är vad som sägs om uppsägningstiden.
Så här står det i avtalet: "Uppsägningstid: fem månader, d v s senast den 31 december".
Och nu, enligt rättelsen: "Uppsägningstid: senast under löpande avtalstid, d v s senast 31 maj".
Tryckfel, någon?
Men OK, med denna ändring faller åtminstone min huvudsakliga kritik mot avtalet.
... men rättelsen (som finns under "Nyheter" på Grefabs hemsida) är förbryllande.
Man gör där gällande att det på grund av "tryckfel" skulle ha skett en förväxling av orden "uppläggningstid" och "uppsägningstid" i avtalets paragraf 3.
Men det stämmer inte.
Skillnaden mellan det utskickade avtalet och det som nu framgår av rättelsen är vad som sägs om uppsägningstiden.
Så här står det i avtalet: "Uppsägningstid: fem månader, d v s senast den 31 december".
Och nu, enligt rättelsen: "Uppsägningstid: senast under löpande avtalstid, d v s senast 31 maj".
Tryckfel, någon?
Men OK, med denna ändring faller åtminstone min huvudsakliga kritik mot avtalet.
anar en tendens till att fler småbåtar än vanligt slumpas bort på västkusten - är det prishöjningarna tro ?
Sannolikt inte prishöjningarna. Tendensen med att små segelbåtar (vad är små? 7-8 meter?) blivit stående på land och/eller inte använts är genomgående - jag har observerat samma sak varhelst jag seglat genom "ruinforskning" på uppställningsplatserna (ja, det är sjukt, men sådan är jag). Det är påfallande många båtar som står på land, och (svårare att verifiera) många som inte används över hövan. Prishöjningar på landförvaring och kajplats kan möjligen vara droppen som får bägaren att inna över (eller kanske sina?), inte huvudanledningen. Det här handlar alltså om båtar som i gamla tider ansågs vara familjebåtar; Shipman 28, IF, Maxi77 med flera.callisto skrev:anar en tendens till att fler småbåtar än vanligt slumpas bort på västkusten - är det prishöjningarna tro ?
Vi ser möjligen en liten renässans bland små segelbåtar som inte är bobåtar utan snarare sportbåtar. Men de står numera ofta på trailer och är landburet mobila.
Anders S
Hmm - måste erkänna att jag oxå alltid tar en vända utmed "ruttna raden"
God analys Anders S - en kombination av flera faktorer där kanske prishöjningen var droppen.
Trist öde för i övrigt fina sjöbåtar som t.ex. IF m.fl.
God analys Anders S - en kombination av flera faktorer där kanske prishöjningen var droppen.
Trist öde för i övrigt fina sjöbåtar som t.ex. IF m.fl.