Flugskit på seglet??
-
Allan Lundström
- Rookie
Flugskit på seglet??
Jag riggade av segelbåten i helgen och upptäckte små svart/bruna fläckar på storseglet. Fläckarna är varierande 1 – 3 mm i diameter och mest vid bomliket och skeddan. Jag försökte ta bort dem med rent vatten och diskmedel men lyckades inte alls bra. Vad är det för fläckar; flugskit? Det kröp fram en del bamsiga spindlar när jag tog bort bomkapellet; kan dom ha orsakat fläckarna? Storseglet är nytt för i år. Kan någon ge mig tips om hur man får bort fläckarna.
Allan
Allan
-
Calle C
Jag tycker också det låter som jordslag/mögel
lite tips för rengöring finns här : http://www.hamelsails.com/index.php?id=skötselråd
lite tips för rengöring finns här : http://www.hamelsails.com/index.php?id=skötselråd
-
HansH
Shipshape
Om det är ett dacronsegel så både funkar och rekommenderas (även av kapell- och segelmakare) Shipshape som marknadsförs av Asperö Handel och säljs av tex Hjertmans. Spreja på, låt verka och skölj med mycket (varmt) vatten - tex i badkaret. I mitt fall kunde jag släpa in seglen i duschen på jobbet
Tog bort nästan allt av jordslagen - resterande små rester bleknar antagligen under nästa säsongen
Tog bort nästan allt av jordslagen - resterande små rester bleknar antagligen under nästa säsongen
-
HansH
segelmakaren rekommenderade
Min segelmakare (Ottosson) rekommenderade mig att använda Shipshape. Funkade jättebra till både ett rent dacronsegel och ett sandwichsegel som fått lite jordslag mellan dacronet och mylarfilmen.
Det är däremot väldigt viktigt att allt medel sköljs bort då blekmedlet i Shipshape annars kan påverka fibrerna i duken negativt.
Det är däremot väldigt viktigt att allt medel sköljs bort då blekmedlet i Shipshape annars kan påverka fibrerna i duken negativt.
-
Calle C
Nog luktar det klor om det. Och läser jag på flaskan så står det Aktiv klor 1-5%, Natriummetasilikat 1-5% (är inte det vattenglas??). Dessutom står det VARNING FRÄTANDE och att vid kontakt med syre utvecklas giftig gas. Så det är starka grejor, konstigt att det får säljas till privatpersoner. Men det biter bra.
Hälsar G.
Hälsar G.
-
Calle C
-
HansH
enklare (men dyrare)
Segelmakaren sa att man även kunde använda klorin - men i utspädd form. För att undvika feldosering så tyckte han dock att Shipshape var ett säkrare (men dyrare) alternativ. Man vill ju inte testa hur stark blandning som behövs - med risk att skada seglet.
Better safe then sorry....
Better safe then sorry....
-
Gäst