Flugskit på seglet??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Allan Lundström
Rookie

Flugskit på seglet??

Inlägg av Allan Lundström » tor 13 okt 2005, 12:40

Jag riggade av segelbåten i helgen och upptäckte små svart/bruna fläckar på storseglet. Fläckarna är varierande 1 – 3 mm i diameter och mest vid bomliket och skeddan. Jag försökte ta bort dem med rent vatten och diskmedel men lyckades inte alls bra. Vad är det för fläckar; flugskit? Det kröp fram en del bamsiga spindlar när jag tog bort bomkapellet; kan dom ha orsakat fläckarna? Storseglet är nytt för i år. Kan någon ge mig tips om hur man får bort fläckarna.
Allan

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 13 okt 2005, 14:35

Hej

Hör med din segelmakare vad han rekommenderar för medel till just din duk.
Det kan tänkas att det också kan vara jordslag.

Calle

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » tor 13 okt 2005, 14:40

Jag tycker också det låter som jordslag/mögel

lite tips för rengöring finns här : http://www.hamelsails.com/index.php?id=skötselråd

HansH

Shipshape

Inlägg av HansH » fre 14 okt 2005, 16:10

Om det är ett dacronsegel så både funkar och rekommenderas (även av kapell- och segelmakare) Shipshape som marknadsförs av Asperö Handel och säljs av tex Hjertmans. Spreja på, låt verka och skölj med mycket (varmt) vatten - tex i badkaret. I mitt fall kunde jag släpa in seglen i duschen på jobbet :wink:
Tog bort nästan allt av jordslagen - resterande små rester bleknar antagligen under nästa säsongen

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » fre 14 okt 2005, 18:10

Jag har med stor framgång använt Shipshape till kapell o flytvästar o liknande, men inte till segel. Står det inte på flaskan att de inte rekommenderar det till segel? Nån som vet varför?

MVH, G

HansH

segelmakaren rekommenderade

Inlägg av HansH » tis 18 okt 2005, 15:12

Min segelmakare (Ottosson) rekommenderade mig att använda Shipshape. Funkade jättebra till både ett rent dacronsegel och ett sandwichsegel som fått lite jordslag mellan dacronet och mylarfilmen.
Det är däremot väldigt viktigt att allt medel sköljs bort då blekmedlet i Shipshape annars kan påverka fibrerna i duken negativt.

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 18 okt 2005, 20:03

Hej

Vad innehåller \"Shipshape\".

Jag har väldigt svårt för att använda något om jag inte vet vilka de aktiva ingridienserna är. Eftersom det bleks och tar kål på jordslaget kanske det är någon form av klorin. Verkar det som det? luktar det så?

Skulle vara kul o veta.

Calle

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » tis 18 okt 2005, 20:44

Nog luktar det klor om det. Och läser jag på flaskan så står det Aktiv klor 1-5%, Natriummetasilikat 1-5% (är inte det vattenglas??). Dessutom står det VARNING FRÄTANDE och att vid kontakt med syre utvecklas giftig gas. Så det är starka grejor, konstigt att det får säljas till privatpersoner. Men det biter bra.

Hälsar G.

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 18 okt 2005, 21:00

Hej Gösta

Tack

Antagligen går det lika bra med klorin då, klorin idag är väldigt svag.

Calle

HansH

enklare (men dyrare)

Inlägg av HansH » ons 19 okt 2005, 07:50

Segelmakaren sa att man även kunde använda klorin - men i utspädd form. För att undvika feldosering så tyckte han dock att Shipshape var ett säkrare (men dyrare) alternativ. Man vill ju inte testa hur stark blandning som behövs - med risk att skada seglet.
Better safe then sorry....

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 19 okt 2005, 10:37

Ursäkta en okunnig men i denna tråd är det första gången jag hört ordet jordslag. Vad är det?

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 19 okt 2005, 11:54

Hej

Enkelt uttryckt, svartmögel.

Calle

Skriv svar